Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Litt matte striper viser bare at båten er i bruk.

Hadde det kun vært snakk om litt matt gelcoat etter bruk i løpet av sesongen hadde jeg nok vært enig, men dette var blåfarve jeg ikke klarte å få særlig pen uansett hvor ivrig jeg var med poleringsmaskin i våres.

I dag har jeg for første gang på lang tid kommet meg på en liten båttur. Et usedvanlig klønete filterskift har fått absurd langvarige ettervirkninger, med treg levering av deler og feilleveranser som hyggelige tilleggsmomenter. Var ikke lange turen, men nok til litt varmtvann til oppvasken, vind i håret, snøsprut på dekk og en bekreftelse på at jeg fremdeles vet noenlunde hvordan en legger til. Mer enn nok til å skape motivasjon for nye vedlikeholdsprosjekter -- Webasto neste stopp.

Rubbet og polert sb skrogside mins båten lå på vann. -sittende/liggende/hengende fra gummijolla.. En strevsom arbeidsstillig men god trening. Utpeisa i kroppen og ser ikke frem til å gå på jobb 0700 i morgen.

Og så har jeg endelig kløna meg til å montere wema displayet til septiktankgiveren. Så da var det slutt på overfull tank.

Rubbet og polert sb skrogside mins båten lå på vann. -sittende/liggende/hengende fra gummijolla..

Imponerende. Jeg følte meg passe utkjørt etter å bare ha skrubbet vannlinja med samme teknikk.

I dag har jeg fortsatt poleringsprosessen av blå striper med tcnano. Uten maskin tar det litt tid, så tar noen få meter av gangen for å ikke bli møkk lei. Har også forsøkt å bli kvitt litt båtlukt, gjennom å skrubbe tenkelige og utenkelige steder med zalo og salmiakk. Bedre, men ennå ikke helt 100. Byttet litt isolasjon i motorrommet, med samme formål.

Dagens siste prosjekt har vært dieselvarmer -- her gikk alt strålende inntil jeg traff på en vrang skrue som ikke ville ut. Tenkte jeg fikk trekke ut skitstøvelen, men foreløpig er stillingen Webasto-skrue 2 - Biltema-bor 0.

Imponerende. Jeg følte meg passe utkjørt etter å bare ha skrubbet vannlinja med samme teknikk.

I dag har jeg fortsatt poleringsprosessen av blå striper med tcnano. Uten maskin tar det litt tid, så tar noen få meter av gangen for å ikke bli møkk lei. Har også forsøkt å bli kvitt litt båtlukt, gjennom å skrubbe tenkelige og utenkelige steder med zalo og salmiakk. Bedre, men ennå ikke helt 100. Byttet litt isolasjon i motorrommet, med samme formål.

Dagens siste prosjekt har vært dieselvarmer -- her gikk alt strålende inntil jeg traff på en vrang skrue som ikke ville ut. Tenkte jeg fikk trekke ut skitstøvelen, men foreløpig er stillingen Webasto-skrue 2 - Biltema-bor 0.

Det gikk helt greit. På en måte er det mindre strevsomt å polere fra jolla i motsetning til å gjøre det mens båten står på land. Blir ikke så blodfattig i armene. Dog gjør jeg det for hånd,ikke maskin. Har allerede polert en annen 31foter i år under vårpussen.

Forøvrig har jeg også måtte jobbe en del med båtlukt, en vanvittig båtlukt. Men da jeg eliminerte 3 kilder, så ble all lukt borte.

Kilde nummer en: oppsamlet olje/diesel/pakkboksgrease fra generasjoner helt akter nede i kjølen. Det har samlet seg og "stoppet opp" i noen lenseslanger og ledninger til lensepumper. Tok ut 3-4 fulle never med seig guffe, deretter grundig vask.

Kilde nummer 2: vaske alle trekk til samtlige puter i båten samt skifte skuminnlegg. Skuminnlegget luktet faktisk ekstremt mye og selv etter at de gamle har ligge i en garasje og luftet seg i 3 måneder, luktet de kraftig. Nå er de levert på fyllinga... Anbefaler deg å åpne putene om mulig å lukte på dem.

Kilde nummer 3: skifte all motorromsisolasjon.

Forøvrig har jeg en prosjekttråd om alt dette...

Takk for tips Eureka -- har lest tråden din fra første til siste post flerfoldige ganger. Mye verdifull info der.

Kjølsvinet er nå så rent at jeg kan drikke eventuelt vann jeg måtte søle ut, putene er sjekket (og lukter ikke stort), men jeg tror resten av isolasjonen i motorrommet skal byttes. Den ene plata jeg har byttet var definitivt den verste (inn mot salongen, dit alt renner), men kan nok være olje-/dieselrester også i noen andre plater.

I dag har jeg vært på en liten båttur og vasket utvendig.

Sitter i båten med en kald øl, og tenker på alt jeg burde ha gjort. Planlegging kalles det...

Det har jeg gjort i hele sommer. Desverre er planleggingsstadiet over og jobben må starte

Byttet olje og sammtlige filtre i går.

I dag ble døra og ramme pusset og oljet. Samt vinterfortøyningene gjort klare med gummifjærer.

I uken som kommer blir det lakk på døra, samt polering og voks på alt over fenderlist.

Håper også å få satt inn kombinert vaskmaskin og tørke trommel

Om jeg i slutten av uka kan skrive at alt er gjort får tiden vise.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vært på dagstur med familien, justert litt på reveline-helvettet jeg har. Tror jeg skal skru fra hverandre hele bom'en til høsten og gå over alle trinser og bytte alle liner.

Er litt stolt her jeg sitter. 12-åringen la til på brygga selv i dag, under veiledning. 29 fot og 3,7 tonn..

Har ikke akkurat gjort noe med båten, men har vært og kjøpt epoxy til legging av nye tak. Panel og finer er allerede innkjøpt, og i morra er det meningen at båten skal på land for vinteren. Tidlig slutt på sesongen i år, for å få tid til renovering før kulda kommer.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

I dag har man fikset bøyd rekkestøtte; Demontert, bøye tilbake og rette ut foten, montere igjen, enkelt og greit. Ikke skjønner jeg hvordan den er blitt bøyd, men pytt ...

Hvordan du utførte den operasjonen, retting av fot og støtte, skulle jeg gjerne hørt mer om, for det er noe jog må gjøre denne uken, samt legge ny tetning, for det lekker gjennom skruehullene... og det kan vi ikke ha noe v utover høsten.

Vel, egentlig gjort om fredagen, men men. Har ett rom under der jeg har beina ved styreposisjonen, det er bare 20 cm høyt, og 80cm langt, i utgangspunktet ikke brukendes til noe som helst (støvsammler/ræl/etc)

Kom så på att jeg i skapet hjemme hadde to glideskinner - åsnn til bruk på større hyller - tok med disse ned og monterte de på, la i mellom ei plate på 57 x 60 cm, og har nå fått en liten skuff med plass til masse ræl. Kan i alle fall bruke rommet til noe nå, passer fint til litt større timg fra byssa, også var kona fornøyd, og da er jo ting på stell.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

I dag har jeg overgått meg selv når det gjelder effektivitet .

Mesteparten av overbygget er rubbet og vokset.

Vaskemaskin med tørkefungsjon er på plass. Må bare forlenge avløpsslange og få byttet kranen i motorrom så er den klar til bruk.

Tok noe mer plass en jeg regnet med, men det går. Er ikke så greit når spekket sier"bygger kun 44 cm, passer til små leiligheter". De 44cm var 52cm. maskin totalt 48cm + 4 cm nødvendig klaring i bakkant til slangene. Resultatet er at jeg ikke får døra helt opp, men men, 44 totalt hadde passet helt perfekt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har i dag fortsatt mitt prosjekt i båtluktens bekjempelse. Tre oppdagelser:

1: Lukta er olje eller diesel, men motorrommet lukter ikke! Mulig jeg bytter isolasjon likevel, er ikke alt som ser helt rent ut.

2: Et par små områder av kjølsvinet lukter fremdeles olje, tross zalo- og salmiakkvask. I kveld har det gått i rikelig med glovarmt vann, zalo og en dæsj salmiakk. Om dette ikke hjelper får jeg enten prøve noen mer spesialiserte midler eller ta malerkosten fatt. Det er snakk om svært få kvadratcentimeter, kun de to områdene der eventuelt søl blir liggende.

3: Det er noen få områder som er svært vanskelige å komme til for vask, når jeg får sneket en klut inn her blir vannet tildels rimelig guffent. F.eks. er badet en separat, støpt glassfiberenhet, mellom denne og kjølsvinet er det tildels et lite, åpent mellomrom. Om jeg ikke kommer opp med andre kilder til lukt eller lure metoder for vask tror jeg det bare er å ta skrujernet fatt og demontere, så jeg kommer ordentlig til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...