Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Hentet båten på Herføl hvor den har vært på land en uke for reparasjon av lekkasje. Dyktige folk der, ble god som ny. Fin tur hjem til havna i Fredrikstad i frisk bris og sol.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Begynt på rivingsjobben. Styrhustaket er fjernet, og frontviduene står for tur. Du verden så mye rart som kan vokse i gammel råtten finèr... Heldigvis er teak og mahogny like fint.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Var i weekenden på tur til vores gamle ødegård i Sverige. Vi købte den for næsten 20 år siden og solgte den for 13 år siden.

Her købte jeg min første båd: En lille plastbåd som fik en 4 hk Suzuki på hækken. Vi solgte båden med huset. Da jeg genså bådpladsen nede ved søen lå båden der stadig. Sandsynligvis efterladt og ikke brugt i over ti år.

Det var en lidt trist oplevelse at se den igen. Jeg var så glad for at få en båd dengang og tilbragte timer med min fiskestang og gode venner i den. Nu var den rådden og glemt. :sad:

hypa6ujy.jpg

Skulle egentlig fjernet frontvinduene i dag, men takket være dårlig kvalitet på de baufilbladene jeg skulle kappe skruene med, ble det ikke noe av. Fikk isteden rengjort grundig under dørken, samt fylt opp gamle skruehull i takbjelkene med epoxy.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

idag har jeg gitt beskjed på jobben om at jeg plutselig tar fri, uten varsel

hvis det kommer en fin dag, som egner seg bedre til fisketur enn å sitte å knote å jobbe.

Ser sjøen på vei til jobb og kommer til å snu bilen og dra rett ut i båten.

Denne sommeren ble bare borte for meg, slik at jeg nesten får panikk og må ha minst 4 fine turer til

før opptak tidlig i november. - Har heldigvis litt ferie tilgode.

Ikke noe med båten direkte, men jeg tok SRC-sertifikatet igår så nå kan jeg bruke VHF'en lovlig. Tipper jeg skal skifte ut den gamle Gadenius'en med en nye en med DSC også etterhvert.

Prøva var piece of cake etter litt god jobbing i forkant, bare to tullefeil helt på slutten.

Har i dag fortsatt mitt prosjekt i båtluktens bekjempelse. [...] Det er noen få områder som er svært vanskelige å komme til for vask, når jeg får sneket en klut inn her blir vannet tildels rimelig guffent. F.eks. er badet en separat, støpt glassfiberenhet, mellom denne og kjølsvinet er det tildels et lite, åpent mellomrom. Om jeg ikke kommer opp med andre kilder til lukt eller lure metoder for vask tror jeg det bare er å ta skrujernet fatt og demontere, så jeg kommer ordentlig til.

Etter noen dager på østlandet (fikk heldigvis klemt inn et par turer med opphavets båt) var jeg tilbake i båten i går. Luktproblemet er ikke borte, her blir det demontering og innkjøp av noen nye flasker eddik. Tror ikke svaret ligger her, men har også tenkt til å bytte de av septikslangene som ikke er helt nye. Hjelper heller ikke dette må det ligge en død rotte eller noe annen elendighet eksepsjonelt godt bortgjemt.

I dag har jeg og rederinnen flyttet ut av båten etter 13 uker ombord. Kan ikke si at jeg kommer til og savne båten første dagen :worry: .

kanskje andre dagen :yesnod: Tror jeg har polert båten 8 ganger rund baut. fikset en masse småfeil. men det gjenstår nye utfordringer.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

I dag har jeg byttet ut stolsøylene mine på Magnumen, fra stive til demping. Yamaha senteret i Bodø skulle ha 9000 båtpenger for begge søylene, men etter tips fra en mekaniker jeg kjenner, bestilte jeg fra Norsap i Kristiansand, og betalte 2323 m.moms levert Bodø.. for begge inkludert understell :thumbsup: :thumbsup:

I tillegg fikk jeg vite at dette er originale Buster Magnum stolsøyler :giggle: og det stemmer nøyaktig.

Solgte de gamle for 300 til en som gikk forbi, så dett var dett :yesnod:

Resultatet ble supert, og fruen strålte ved prøvesitting!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...