motor Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Da er badeplattinger montert. https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21130/image.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Kjøpte nylig en Bayliner 2958 med mildt sagt dårlig elektrisk anlegg. Her har jeg koblet opp de tre batteriene som fulgte med båten, det blir nok Gel-batterier etterhvert, men mye annet snacks som skal prioriteres før det. Da jeg kjøpte båten var det ene batteriet koblet til starteren med 2x 35 mm² kabel på plussiden, på minussiden var det kun 1x 35 mm², ikke rart forrige eier sleit med å starte motoren. Løsningen hans var å sette et ekstra batteri rett ved siden av motoren. På forbrukssiden var det brukt 35 mm² på begge poler, trodde jeg, det viste seg at plusskabelen gikk ned til 25 mm² etter en meter. Start- og forbruksbatteriene var ikke koblet sammen på noen måte, motoren ladet bare startbatteriet. På bildet er de to batteriene til høyre forbruksbanken, og det til venstre er startbatteriet. De er koblet sammen med laderelè fra Bep, den tynne lederen på minussiden er for å forsyne dette med strøm. Jeg har brukt 70 mm² fortinnet kabel på begge poler, både på forbruk og start, disse skal gå helt frem til starter, motorblokk og fordelingsskinne for forbruk. Alle koblinger er presskabelsko med dobbel krympestrømpe. Biltema-kabelskoen på minuslederen til ladereleet er midlertidig og skal byttes ut med skikkelig kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Kjørte en liten tur for å avslutte sesongen. Skylte gjennom septiktanken et par ganger på vei hjemover. Hjemme i havnen var det konservering av vanntank, kraner, wc og septik. Opptak er bestilt til 1. oktober. Blir en liten tur innom båten i løpet av uka for å hente hjem siste rest av ting og tang. Sesongen er dessverre over for vår del. Vi får bruke vinteren til å forsøke å kurere 10-fotsyken som har meldt seg. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Kenneth 81 Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Oppdaterte programmvaren på e7 plotterne mine her om dagen. Har hatt ett par turer etter det, men har ikke fått testet skikkelig før turen til Tempelfjorden i går. Ett par småirriterende ting har blitt rettet opp, og manuell instilling av radaren er pluteselig lekende enkelt i stedet for tidkrevende og irriterende Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Zapata Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 I dag ble den tatt opp og spylt/skrubbet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Var redd for nordavinden da jeg skulle ta den årlige turen fra Moss til Oslo i går, men det ble jo bare koseturen. Hilste på Trudelutt (LarsH) rett syd for Drøbak, ellers realtivt liten trafikk opp dit. Videre innover i fjorden var det mange båter som nøt en av årets siste båtsøndager for i år. Da er snart denne sesongen over og hobbyen kan fortsette på land om en ukes tid. Kos det også, synes jeg Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Worry II skrev On 24.9.2012 at 8.34: Videre innover i fjorden var det mange båter som nøt en av årets siste båtsøndager for i år. Hva mener du? Vi er bare i september. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Fargo Lillehamme skrev On 24.9.2012 at 8.43: .. Vi er bare i september. Vet, ble litt tidligere i år, men jeg har noen småting som skal gjøres i høst, pluss at det er neste helg som er dato for opptak i opplagshavna mi. Oktober har nok en og annen fin helg den også, men de får heller benyttes oppi båten på land i år Ikke så mye bølger der når høststormen kommer, veit du.. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Worry II skrev On 24.9.2012 at 8.48: Oktober har nok en og annen fin helg den også, men de får heller benyttes oppi båten på land i år Ikke så mye bølger der når høststormen kommer, veit du.. Ikke med mindre bedre halvdel trodde det skulle bli mer å se til deg når bare båten kom på land... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Fargo Lillehamme skrev On 24.9.2012 at 8.50: Ikke med mindre bedre halvdel trodde det skulle bli mer å se til deg når bare båten kom på land... Hun har opptil flere års erfaring med meg og min interesse for min hobby Hun får sin oppmerksomhet i november ! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 (redigert) Fargo Lillehamme skrev On 24.9.2012 at 8.43: Hva mener du? Vi er bare i september. ....jepp. Helt i starten av hyttesesongen Båten har blitt tømt for innhold i dag. Snart klar for tilsløring med burka. Redigert 24.September.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Konservert 4 hesteren til jolla i dag, i går fikk jeg tanket den store, kjørt gjennom skeptiken noen ganger. Ennå litt tid før sesongen er helt over! Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Hantoen Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 I dag har jeg tatt første strøk med 2-komp klarlakk på instrumentbordet etter å ha kaldbakt det i epoxy og duk....Nå bør det holde en stund. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Tatt hjem køyklær og turstæsj + hjulpet naboen med å redde sjekta som hadde slitt seg i kulingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gronning Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Byttet lys i lugar, og påbegynt montering av varmtvannstank igjen, etter at vi måtte opp med ferskvannstanken som måtte sveises :) virkelig en drittjobb å få opp en tung ferskvannstank på200 liter opp fra et lite maskinrom, håper jeg slipper å gjøre det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Tok med høytrykksspyleren med vinkel/underspylings-stykket og spyla septiktanken godt (innvendig). Jeg kan trygt anbefale andre å gjøre dette ! Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Worry II skrev On 26.9.2012 at 18.22: Tok med høytrykksspyleren med vinkel/underspylings-stykket og spyla septiktanken godt (innvendig). Jeg kan trygt anbefale andre å gjøre dette ! Hvordan unngikk du sprut ut? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Fargo Lillehamme skrev On 26.9.2012 at 18.36: Hvordan unngikk du sprut ut? Det er jo ikke store åpningen når man tar av mannlokket, no prob ! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Tok opp båten i dag.. Nå står den å venter på en kjapp vask og så blir den satt i hallen:) vær så snill og la vinteren gå raskt, AMEN Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Oteren Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 (redigert) Ble tidlig vinteropplag dette året. Båten er klargjort for vinteren, allerede gått glipp av 10 cm regn Fint med bekymringsløst vinteropplag, slippe og tenke på tung våt sørlandssnø, vind, pressening. Ser allerede frem til våren; vask, polering og bunnstoff, så er den klar for en ny flott sesong. Nå må det lades opp til ny båtsesong med andre høst- og vinteraktiviteter, hytte mv. Redigert 28.September.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sømanden Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Fikk rettet hæljernet på Nordic`n. Etter jeg tok av roret var det 6cm forskjell mellom foring på jernet under roret og tappen som står i den... Festet en jekkestropp i kryssholt og jekketalje i den igjen så var det bare å dra. Fikk tappen akkurat dit jeg ville. Firkantrøret satt fast med tvinger for å vri hæljernet litt Bare å vente til sveiseapparatet kommer idag =) Sitér dette innlegget Link to post
Sømanden Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 (redigert) Sveiset fast. Burde holde i nye 26år Siden jeg har 13cm mellom ror og propellmutter, hadde det godt å legge på 5cm i forkant av roret? For å få bedre styring? Redigert 28.September.2012 av Sømanden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Sømanden skrev On 28.9.2012 at 15.38: Sveiset fast. Burde holde i nye 26år Siden jeg har 13cm mellom ror og propellmutter, hadde det godt å legge på 5cm i forkant av roret? For å få bedre styring? Ikke tilfreds med styringen i dag? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 I dag har jeg ferskvannskjørt og frostsikret , tappet varm olje og deretter tatt båten på land å montert presenningstativ. En god del slim har det blitt på sesongens ca 150 døgn, med unntak av akselen finnes ikke rur. Satser på å ta "vårpussen" nå i dagene som kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 (redigert) Pause i elgjakta i ettermiddag, var å hentet hjem seil og madrasser. Seil sett over og pakket i seilposer. Madrasser tatt inn til aklimatisering før vekkpakking. Ja og så kikket jeg så vidt på den nye jolla jeg har kjøpt, en 8 fots Walker fra 2003, så helt ok ut. Spennende å ut å prøve, men det blir ikke før jeg har jaktet litt mere elg. Redigert 28.September.2012 av Rune Totland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.