Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Kjøpte nylig en Bayliner 2958 med mildt sagt dårlig elektrisk anlegg. Her har jeg koblet opp de tre batteriene som fulgte med båten, det blir nok Gel-batterier etterhvert, men mye annet snacks som skal prioriteres før det.

Da jeg kjøpte båten var det ene batteriet koblet til starteren med 2x 35 mm² kabel på plussiden, på minussiden var det kun 1x 35 mm², ikke rart forrige eier sleit med å starte motoren. Løsningen hans var å sette et ekstra batteri rett ved siden av motoren. På forbrukssiden var det brukt 35 mm² på begge poler, trodde jeg, det viste seg at plusskabelen gikk ned til 25 mm² etter en meter. Start- og forbruksbatteriene var ikke koblet sammen på noen måte, motoren ladet bare startbatteriet.

På bildet er de to batteriene til høyre forbruksbanken, og det til venstre er startbatteriet. De er koblet sammen med laderelè fra Bep, den tynne lederen på minussiden er for å forsyne dette med strøm. Jeg har brukt 70 mm² fortinnet kabel på begge poler, både på forbruk og start, disse skal gå helt frem til starter, motorblokk og fordelingsskinne for forbruk. Alle koblinger er presskabelsko med dobbel krympestrømpe. Biltema-kabelskoen på minuslederen til ladereleet er midlertidig og skal byttes ut med skikkelig kabelsko.

img_3058s.jpg

Kjørte en liten tur for å avslutte sesongen. Skylte gjennom septiktanken et par ganger på vei hjemover. Hjemme i havnen var det konservering av vanntank, kraner, wc og septik. Opptak er bestilt til 1. oktober.

Blir en liten tur innom båten i løpet av uka for å hente hjem siste rest av ting og tang. Sesongen er dessverre over for vår del. Vi får bruke vinteren til å forsøke å kurere 10-fotsyken som har meldt seg.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Oppdaterte programmvaren på e7 plotterne mine her om dagen. Har hatt ett par turer etter det, men har ikke fått testet skikkelig før turen til Tempelfjorden i går. Ett par småirriterende ting har blitt rettet opp, og manuell instilling av radaren er pluteselig lekende enkelt i stedet for tidkrevende og irriterende :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Var redd for nordavinden da jeg skulle ta den årlige turen fra Moss til Oslo i går, men det ble jo bare koseturen.

Hilste på Trudelutt (LarsH) rett syd for Drøbak, ellers realtivt liten trafikk opp dit. Videre innover i fjorden var det mange båter som nøt en av årets siste båtsøndager for i år. Da er snart denne sesongen over og hobbyen kan fortsette på land om en ukes tid. Kos det også, synes jeg :thumbsup:

.. Vi er bare i september.

Vet, ble litt tidligere i år, men jeg har noen småting som skal gjøres i høst, pluss at det er neste helg som er dato for opptak i opplagshavna mi.

Oktober har nok en og annen fin helg den også, men de får heller benyttes oppi båten på land i år :smiley: Ikke så mye bølger der når høststormen kommer, veit du..

Oktober har nok en og annen fin helg den også, men de får heller benyttes oppi båten på land i år :smiley: Ikke så mye bølger der når høststormen kommer, veit du..

Ikke med mindre bedre halvdel trodde det skulle bli mer å se til deg når bare båten kom på land...

img_2175.jpg

Ble tidlig vinteropplag dette året. Båten er klargjort for vinteren, allerede gått glipp av 10 cm regn :diving: Fint med bekymringsløst vinteropplag, slippe og tenke på tung våt sørlandssnø, vind, pressening.

Ser allerede frem til våren; vask, polering og bunnstoff, så er den klar for en ny flott sesong. Nå må det lades opp til ny båtsesong med andre høst- og vinteraktiviteter, hytte mv. :smiley:

Redigert av Oteren (see edit history)

Fikk rettet hæljernet på Nordic`n.

Etter jeg tok av roret var det 6cm forskjell mellom foring på jernet under

roret og tappen som står i den...

Festet en jekkestropp i kryssholt og jekketalje i den igjen så var det bare å dra.

nordic_ror_002.jpg

nordic_ror_005.jpg

Fikk tappen akkurat dit jeg ville. Firkantrøret satt fast med tvinger for å vri hæljernet litt

nordic_ror_008.jpg

Bare å vente til sveiseapparatet kommer idag =)

Pause i elgjakta i ettermiddag, var å hentet hjem seil og madrasser. Seil sett over og pakket i seilposer. Madrasser tatt inn til aklimatisering før vekkpakking. Ja og så kikket jeg så vidt på den nye jolla jeg har kjøpt, en 8 fots Walker fra 2003, så helt ok ut. Spennende å ut å prøve, men det blir ikke før jeg har jaktet litt mere elg.

Redigert av Rune Totland (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...