Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Hadde en herlig ettermiddagstur etter jobb i dag -- vind var det dårlig med, så det ble litt motordur, men med rolig hav og en varm sol skal man være bra vrang for å ikke trives.

Merket en ukjent lyd på vei inn i havna, uten at jeg reflekterte voldsomt over det -- det kommer jo så mange rare lyder fra båter. Vel fortøyd kikket jeg inn i motorrommet, det viser seg at hele dynamoen har ristet seg løs. Ingenting er ødelagt, så dramatikken var begrenset, men underlig likevel. Har skrudd den løse bolten på plass igjen nå, satser på at loctite gjorde susen.

Fikk lagt opp et ekstra varmeuttak for Webastoen igår. Det båste like friskt i alle dyser, så kapasiteten på 5,5 KW holder lenge til mine 4 uttak. :thumbsup::sweat: Så nå har jeg en Dickinson parafinbrenner, defroster på 10KW og Webastoen med ett uttak i hver "avdeling". Så nå kan kanskje fruen bli med på en vintertur på fjorden uten å fryse? :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Vasket motorrom, kjørt frostveske i motor, tappet vann og sprayet kontakter mot irr. Satt opp stativ og lagt på presenning.

Nå kan vinteren komme !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Stativ og presenning satt på....i et skikkelig skitvær.....godt man har gode venner og varm kaffe! Avgårde til Maritim for å kjøpe ny teleskopstøtte, selvsagt en som gikk på sjøen....jippi! I morgen er det konservering, og så kan vinteren både komme og gå fort.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Sjeldent besøk ombord i båten som står trygt i en betongburka borti bygda her. Koblet til lading, slik at batteriene holder seg friske i vinter.

Båten har ikke vært på sjøen i år pga manglende sommervær. Håper på bedre forhold neste år... :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Formiddagen var heller fuktig i Rogaland i dag, så jeg fant ut at jeg kunne bedrive litt fiksing i stedet for å stikke til sjøs; dagens prosjekt har vært vedlikehold av batterier. Syrevekt målt og batterivann fylt på den ene banken (den andre er vedlikeholdsfri), i tillegg har jeg hatt av alle poler, disse er nå pusset og smørt opp.

Sola stakk selvsagt frem når alle batteriene var ute, innen jeg hadde fått alt på plass var det såpass sent at det ikke var verdt å legge ut -- med syv batterier tar ting tid ...

Strøm og fuktig miljø i båt er ikke alltid venner. I dag har jeg feilsøkt hvorfor lensepumpa ikke ville pumpe. Tenkte kanskje pumpa vår reist til de evige jaktmarkeder, for jeg har aldri skiftet den, og jeg har kjent denne ”damen” med pumpen siden høsten 1999. Hvor gammel pumpa er, vet jeg ikke, men "damen" er fra 1976.

Sjekket så først med å ”jukse koble” rett fra batteriet og til pumpa, og den pumpet som en helt. Så var det å sjekke ”forover” mot bryteren via en sikring. Sikringen var hel, men det var rett og slett dårlig kontakt i holderen som var feilen. ”Verktøy på boks” var løsningen.

Deretter ble fettpressen til pakkboksen reparert. Stemplet hadde løsnet, så ny låseskive til den nette sum av kr 2,50 ble byttet, samt at gammelt fett ble fjernet og nytt fylt inn.

Alle seilene (3) er fortsatt på, satset på en dag eller to uten regn til uken, så jeg får de av uten at de er kliss våte.

Neste feilsøking på tapetet er å finne ut hvorfor lade lampen lyser. Må få fikset det før transportetappen på en time til ”vinter hangaren” skal seiles.

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013

I dag har jeg tømt båten for klær, sengetøy puter osv. Og bøker og papirer pluss matvarer er også tatt med hjem. VHF, TV, kikkerter og internett-router er også fjernet.

I overmorgen skal Trudelutt på land, så da går jeg inn i en lang vinterdepresjon frem til sjøsetting igjen i første uke av april.

:nonod::thumbsdown::cryin::headbang:

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I dag har jeg ikke gjort annet enn å seile meg en tur. Ganske utrolig vær her for tiden, hadde få dager som var så medgjørlige i hele juli. Litt mer vind enn i dag hadde ikke gjort noe, men helst litt mindre enn den stive kulingen som er meldt om et par dager. Can't win 'em all.

Da var båten min i hagen også, var ikke spor av groe på den annet enn noe rur rundt hællager og propellen til loggen. Ble også gledelig overrasket over kjølens tilstand, var et par rustroser, men ellers helt fin. ILAS-krybba er en patent jeg ikke er helt fortrolig med, men ser ut som den står stødig, det får vinteren vise. Nå gleder jeg meg som en unge til å gi båten puss, kjærlighet, og oppgraderinger.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...