Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I går ble båten satt på land.

Kjørt motor og agregat med ferskvann og avsluttet med frostveske samt tømt olje.

Frostveske i septik samt dusjpumpe, spylt båten under og vasket resten av båten utvendig.

Var ingen rue på propellen og oppdaget at propellzink var borte.

Tømt alt ferskvann inkl, vv bereder, satt inn et varmerør i motorrom og satt inn byggvifte i båten

Tømt båten for alle drikkevarer.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

I tillegg til å seile en kort tur i frisk vind har jeg i dag skiftet olje på Volvoen, isolert noen flere vinduer med bobleplast og vasket innvendig.

Nå sitter jeg i salongen med radioen på, en nyåpnet øl og en bok og kan ikke se noen grunn til at båtsesongen skal slutte med det første, selv om det var rim på bryggene her i morges.

Tatt opp Ynglingen. Pent dekket til og stuet bort på hengeren. Motoren (Honda 2,3 hk luftkjølt) har blitt konservert light, dvs kjørt forgasseren tom for bensin, hatt additiv i bensina, sjekka olja, hatt litt olje rett i sylinderen og sprayet litt her og der med wd40.

Motoren har ikke vært i bruk i år, har seila ut og inn av båsen :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Flyttet båten inn i båtgarasje som jeg overtok i går. Måtte sage større åpning først, ettersom den opprinnelig var tilpasset "cabriolet" og ikke Bella hardtop'en min. Etter mine beregninger (øyemål) skal det holde i høyden til taket selv på springflo... Montert fenderlister langs betongkanten. Koblet opp landstrøm. Montert Hylite varmerør (135w) i motorrom og keramisk vifteovn i kabin. Fyllt frostvæske på toalett/septiktank. Vasket innvendig og utvendig. Lest meg opp på servicemanualen til motor/drev. Kjørte en snartur inn til Kopervik og kjøpte thaimat på kaia. Nå: en duggfrisk bayer

I går spleiset jeg nye fortyøningstau, ryddet i andre tau og satte inn avfukter i cabinen. I dag skal jeg bytte ut pakningen på luken til maskinrommet. Av en eller annen grund er denne festet til dørkkarmen og ikke på luken. Hver gang jeg går ned i maskinrommet forsvinner litt mer av pakningen.

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Burkaen er på. Klar for første snøfall som er meldt i morgen på østlandet.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Yr melder 13m/s her i området nå, den vinden må være tiltenkt inne i en lukket garasje. Jeg har derfor sett mitt snitt til å hive ut noen ekstra fortøyninger, og har nå syv stykk bare på babord side (styrbord har bare seks). De fire siste har utelukkende psykologisk funksjon, men nå slipper jeg i alle fall å lure på om det holder.

De fire siste har utelukkende psykologisk funksjon, men nå slipper jeg i alle fall å lure på om det holder.

De psykologiske fortøyningene er minst like viktige de. :thumbsup: Fortøyer gjerne med alt jeg har tilgjengelig jeg.

I dag har jeg småryddet litt og gått over litt tauverk, lagt på en midlertidig presenning på båten, håper å få bygget meg et stativ i løpet av uka.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Har lassevis med tauverk igjen, hadde jeg hatt flere steder på båten å huke de fast hadde jeg sikkert brukt også noen av disse om jeg kjenner min egen iboende bekymring rett. Skal jeg hukes mer fast nå må jeg hive ut et anker eller tre, og det ville være å ta i når det for øyeblikket blåser under 20 knop ...

Fikling med slikt i kveldsmørket gjør forresten at jeg virkelig setter pris på god belysning på fordekket. Om man ikke er oppsatt med slikt ville jeg planlagt det i neste masteordnerunde.

Stoffa ferdig i går, og la på burkaen. I dag snør det. Perfect timing :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hatt en tur på fjorden. Innom Mølen, og gikk meg en tur på land der, gikk så til Ranvikholmen for å grille noen pølser - smaker utrolig godt over eget bål - så pent og roligt hjem til båsen sin igjen.Mens jeg var på Ranvikholmen kunne jeg se på at forsvaret "lekte" seg ved Vealøs, og hadde C 130`n rett over hode ett par ganger - tenk å forstyrre på den måten da når jeg nyter maten min -:)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Fortøyd og tømt den for vann etter å ha funnet den motorløs, og kun fortøyd med en simpel kjerringknute. Dette gjorde at den fikk fritt leide mot steinblokkene inne i moloen. Så om noen finner/hører/ser en 08mod Honda 10hk til en mistenkelig lav pris, så setter jeg stor pris på tips...

-Mossmann-

AOMCI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...