Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Hvis det kan være til noen hjelp så er oppskriften her for hvordan jeg har satt opp mitt kamera på ICE routeren, du kan sikkert se bort i fra de som er satt opp på selve kameraet:

På kameraet så setter du opp slik at det sender mail til deg med adressen sin når det starter opp. Det er "Report Internet IP by mail" under Mail Settings.

Du kan ikke benytte port 80 på kameraet, men f.eks port 81 (mener at det er port 81 som er satt opp på kameraet når det er nytt). Port finner du under Basc Network Settings"

Du kan enten la kameraet få IP- adresse fra ICE ruteren eller sette en fast IP. Setter du fast IP så må du huske at det ikke er sikkert at nå når kameraet hvis du bruker det ifm. med en Telenor ruter da denne benytter en annen ip range.

Jeg har satt fast ip for da er jeg sikker på at kameraet ikke får en annen adresse fra ICE ruteren hvis kameraet har vært slått av en stund.

For fast IP:

IP adrress= 192.168.0.16

Subnett mask= 255.255.255.0

Gateway= 192.168.0.1

DNS server= 193.75.75.75 (dette er DNS serveren ICE benytter)

Sjekk at du da når kameraet på adresse 192.168.0.16:81 fra en pc som også er koblet på ICE ruteren.

Så til ICE ruteren. Her må du enable portforwarding

Jeg husker ikke helt men jeg mener at det er et sted man setter "HTTP forwarding", i tillegg så må du åpne for port 81.

Du skal skal da enable portforwarding for både TCP og UDP (ikke sikker på om UDP trengs)

TCP forwarding til 192.168.0.16 port 81

UDP forwarding til 192.168.0.16 port 81

Tror det skal være lat. Mulig du må restarte ICE ruteren.

For å bli litt mer avansert så kan du benytte Dynsdns.org slik at du når kameraet på samme adresse hele tiden fordi om ICE ruteren din får ny adresse, men det kan vi ta hvis du får det andre til å virke.

Lykke til

/per

Monterer ny skilletrafo med softstart i kveld, og gjør klart til torsdag hvor elektrikkeren kommer og kopler opp

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kjøpt ny Garmin GPSMAP 4010 m/ Bluechart g2 Vision L. + GMR 18 radarant. 4 kw. :smiley:

Monterte samme opplegg da med HD 18 antennen i våres, veldig godt fornøyd.

Prøvekjørte 1/2hk ispropell i dag. Ble liv i vannet rundt båten gitt. Tror det må bli veldig kaldt i sjøen om ikke jeg skal holde det isfritt rundt båten..

Tatt ombord stativ og pressening til å ha over fly, skal få montert det før første snøfall ( tror eg).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

I dag skal jeg pakke inn båten, men kanskje jeg venter en time til snøværet her hjemme har gitt seg?

hjemme8nov.jpg

Forhåpentligvis kommer ikke dette snøværet til havnen i Son. Der sier i hvert fall web-kameraet for havnen at det ikke snør nå.

son8nov.jpg

Værradaren viser at nedbørsområdet visstnok skal holde seg nord for Oslo.

radar8nov.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så snart jeg kom syd for Oslo etter en tur innover mot byen over Djupdalen i snøtjukke og tåke og omtrent ikke sikt, holdt snøen opp. Og i son var det helt greit å få pakket inn båten. Jeg skrudde også av alle teaklister på utsiden av båten og tok de med hjem for sliping og lakking. De var i en elendig forfatning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Satte inn varmerør (45w) i to skap med gjennomføringer samt under motor. Kjører DD8L på full guffe for å trekke ut mest mulig til i morgen.

Satte inn et elektronisk termometer/hygrometer og en ekstra føler som jeg har lagt i skapet med gjennomføring der jeg tror kulde står sterkest på (do).

Satte inn et Tuta B1 GSM-basert overvåkingskamera (har ikke nett i båten på vinteren). Kameraet sender meg bilder av skjermen på termometeret/hygrometeret når jeg ber om det. I tillegg sender det meg en melding dersom landstrømmen blir borte. Genialt! (Og nesten gratis: 29 øre pr SMS og 99 pr MMS).

Satte inn varmerør (45w) i to skap med gjennomføringer samt under motor. Kjører DD8L på full guffe for å trekke ut mest mulig til i morgen.

... håper du har hatt den på en stund eller har planer om å la den bli stående fremover? Det er imponerende hva en avfukter kan trekke ut av en båt i løpet av et døgn eller så, men enda mer imponerende hva som kan ligge lagret av fuktighet i puter og tepper om det ikke har vært tlistrekkelig lufting/varme eller avfukter ombord.

I dag skulle jeg bare seile en drøy time for å komme til vinter opplagsplassen, for så å konservere motor, for å ta på land i morgen tidlig. Avgang var satt til 14:00 for å slippe natt seiling. Begge mastene er nede å radar såleds ute av funksjon.

Men "damen" hadde andre planer. Etter å ha startet opp og Forden så den skulle få varme seg litt, ble den mye varmere en den pleier. Saltvannskjølingen var i orden. Sjekk av varmeveksler var imidlertid mindre morsomt. Tomt ! Fylte på frostvæske og den forsvant rett ned i kjølsvinet.

Defekt slangeklemme som var uteglemt ved sjekk. Utrolig trangt, så gymnastiske øvelser med god hjelp fra spiir måtte til. Ny avgang ble etter mørkets frembrudd, så da ble årets siste tur en natt seilas.

20121108.jpg

Vel framme på opplagsplass kl 18:00. Konserverte motor med en blanding av ferskvann, frostvæske og sagkjedeolje.

I morgen tidlig er det klart for landing :smiley:

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013

... håper du har hatt den på en stund eller har planer om å la den bli stående fremover? Det er imponerende hva en avfukter kan trekke ut av en båt i løpet av et døgn eller så, men enda mer imponerende hva som kan ligge lagret av fuktighet i puter og tepper om det ikke har vært tlistrekkelig lufting/varme eller avfukter ombord.

Har avfukter på nesten hele året. Alltid noe i beholderen selv om lufteventiler er stengt.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...