Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I sommer var prisen for bryggeplass i sjøen med gangbar utligger på den ene siden kr.2900,- pr breddemeter. Og for vinteropplaget på land er det kr.175,- pr m2. For opptak og utsetting med høytrykkspyling og plass på land, er det kr.76,- pluss moms pr. m2. Strøm til verktøybruk er innkludert. Strøm fast tilkoblet på land betales etter måler. Det er ikke noe innskudd. Hva båtplass i sjøen i den kommunale delen er, vet jeg ikke. Der må en ha bostedsadresse i Vestby.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Morgen alle!

Det var i går, men pytt.

Demonterte Webastoen som har vært en utrolig god sliter, uten feil i mange år og vært i drift i maaaange timer.

Glødepluggen hadden nå tatt ferie - så defor.

Mvh

Big Bajas

Moonraker - the mother of all modern cabincruisers

I dag har jeg hatt en produktiv fridag, og fått bygget presenningstativ til båten. Alltid deilig med sånt arbeid man vet man ikke trenger å gjøre neste år igjen. Har tilogmed husket å ta med kamera, det er sjeldent, og derfor overkompenserer jeg litt nå.

Siste støtten blir tilpasset, konsstruksjonen er i "1,5x3toms" trykkimpregnert.

pb130185.jpg

Skjøtekassa som skjøter sammen "dragerne" på toppen(5m+3,5m), støtten i underkant hviler på mastefot:

pb130190.jpg

Utsikten fra båten, ikke superflott vær, gleder meg til våren nå:

pb130194.jpg

Så var presenningen endelig på plass, valgte en gjennomsiktig presenning fordi det blir endel arbeid på båten mens den står under, og det er godt med litt lys:

pb130213.jpg

Siste hånd på verket er å fore alle slitasjepunkter på presenningen med skumplast, vinsjene kommer ikke til å fryse i vinter:

pb130216.jpg

Etter endt jobb bar det rett til mastebærings-dugnad, det er disse øyeblikkene jeg er litt ekstra glad i alu-masta jeg kan bære i en hånd:

pb130219.jpg

Etter båt-slit hele dagen er ikke øye-hånd koordinasjonen helt som den skal være, noe middagen fikk erfare:

pb130223.jpg

Da føler jeg at jeg har fått tatt igjen litt for at jeg ellers er veldig dårlig til å fotodokumentere(Var på 3 ukers seiltur til Danmark i sommer og det eneste bildet jeg fikk tatt var med webcam fra salongen på "Margrete Læsø")

Edit: Bildet nevnt i site setning, fra "Margrete Læsø" på en fin overfart fra Frederikshavn:

picture0076.jpg

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

I dag har jeg byttet det ene solcellepanelet. Det var kommet fukt inn under dekkfolien ved tilkoblingen, og stålplaten på undersiden rustet i kanten. Panelet kjøpte jeg hos Seatronic for snart 5 år siden, men jeg fikk splittert nytt uten nøling. Bra Seatronic! Og så strammet jeg presenningen litt opp og sjekket at seilbåten på innsiden av Trudelutt sto støtt. Jeg tror det stativet er bra. Og så var masten tatt ned. Men det er bare noen promille av båtene som ikke masten er oppe i havnen, og ikke har jeg hørt at det har vært noe problem.

panel_lekkasje.jpg

panel_rust.jpg

innpakket2012.jpg

krybbe_seilbaat.jpg

master_son.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

krybbe_seilbaat.jpg

Lars H.

Jeg trodde kjølen på seilbåter måtte sikres sideveis slik at ikke båten kunne "rulle" i slike krybber ? Spesielt om man har masten oppe....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

I kveld har jeg bedrevet feilsøking på autopiloten som tilsynelatende begikk harakiri her for en tid tilbake. Ikke så veldig rart den ikke fungerte, for begge kablene var brutt tvert av nesten helt inne ved elektromotoren. Håper jeg klarer å få tak i en kontakt som er vinklet 90 grader, den gamle rette kontakten har en lei tendens til å få noen ublide møter med storseilskjøtet. (Løygangen er i cockpit, rett foran rattet.)

Nå durer den i vei som om den aldri skulle ha gjort annet, men det er kanskje ikke helt ideelt å holde moroa sammen med teip, så litt mer permanent reparasjon må til senere.

tatt ut ødelagte forbruksbatterier, satt på plass nye forbruksbatterier (2x110 Ah), restartet laderen (Ladix), sendt giftfri frostvæske gjennom forbruksvannrørene og doen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Testet med vannslangen at de nye dekksventilene var tette :smiley: . Etter 15 år er det jo på tide å bytte slike ting. Snart skal takplatene ned for å sjekke status på disse, håper at det skal bidra til å fjerne båtlukt.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

......kjøpt finer plater til taket....

Bare en liten detalj.....Kappet dem hos trelast forhandleren for å få dem til å passe i bilen.......Kappet dem 5 cm for kort!! :cryin: %¤%&¤%&¤%&(&¤%

Neste gang tar jeg med tak-grind, så jeg får dem hele hjem....!!!!

Du får felle inn en list, da, så ser det ekstra proft ut.

I dag har jeg tømt jolla for en 6-7cm med vann (1-2 dager siden sist, hvem skrudde på krana?) og ristet på hodet idet jeg i sterk kuling og vanntett regn piskende i ansiktet strammet opp et par fortøyninger bare sånn i tilfelle. Det er mye sjarm i å bo i båt, men av og til kan man lure på om det har rablet for en.

Heldigvis er det ikke mange trinn ned leideren til varm båt, musikk og en oppstiver fra Islay.

I dag, eller egentlig i går, bestilte jeg ny kalesje og nye skaiputer og stoler til uterommet i båten. Og så har jeg begynt på renovering av alle teak pyntelister utvendig. Så til våre kommer Trudelutt til å bli svært så lekker. Jeg har begynt på de store breie hvor jeg tidligere har frest inn båtnavnet, fylt bokstavene med svart Bengalak og oljet og lakkert. Sist gang jeg hadde de av, brukte jeg nok ikke den beste lakken, for den er sprukket opp og krakelert.

d775171978852f016bf5525e2c486af2.jpg

Til arbeidet med å få dette pent igjen, er det verktøyet under jeg bruker, varmluft, skaper og stemjern.

53cfdec54624666c6369934a95d71438.jpg

Her et nærbilde av hvor ille det er. Andre steder er også lakken nesten helt borte.

d923ff6d71790e8fe17fb8e3a3e12f5b.jpg

Det første jeg gjorde var å bruke varmluft og skrape av all lakken til bart treverk. Dermed en ny runde med varmluft over bokstavene og skrape ut lakk og svartmaling der med stemjernene. Jeg skal også pusse over med pussemaskinen på det første bildet.

6688161e218debf0889912c38d2a8c29.jpg

Og det er så langt jeg er kommet. Det er et pirkearbeid å skrape ut av bokstavene. Men jeg lover at det skal bli fint igjen en gang når jeg har gått løs på alt med mange lag Clipper I olje og Clipper II lakk. Jeg skal komme tilbake med bilder når den tid kommer.

d477699ce34a4ea6816263e90e713177.jpg

Lars H.

Stakk tidlig fra jobb i dag i håp om å få til en kjapp seiltur. Hadde allerede blåst opp en del mer enn jeg så for meg og var meldt mer vind, så jeg sto over og satte i stedet i gang et prosjekt jeg har hatt planer om før vinteren: vask av jolle. Skrubbingen gikk uproblematisk og båten ble ren og pen; utrolig nok var det også opphold det meste av dagen, så jeg la jolla på dekk til tørk før jeg skulle pakke den sammen. For sikkerhets skyld «fortøyde» jeg den både i baug og akter oppe på dekket.

For et par timer siden begynte det å blåse såpass at det hviner i riggene rundt her, og båten gynget underlig mye. Stakk hodet opp, og der sto jolla i 90 grader som et velformet forseil; å legge den på dekk og få den tømt for luft var en snodig utfordring med den vinden som er her nå. Så har jeg prøvd det også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...