Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Vært innom Båtbua og handlet litt lakk og ymse til oppussingen av interiøret,tok samtidig og gjorde de i butikken oppmerksom på prisforskjell fra en konkurrerende butikk på badeplattformen jeg kjøpte av de,med resultat at jeg fikk tilgodelapp på prisforskjellen :) Bra service :thumbsup:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Astor:hvilken lakk er det du bruker på treverket? Og hvor mange strøk?

Utvendig bruker jeg Epifanes teaklakk. Innvendig bruker jeg Hampel sin lakk i variasjoner blank, semimatt og halvblank. Det har blitt mange strøk etter hvert. Nå er alle pyntelister skrapt ned og pusset og da er det pån igjen. Jeg liker å tusle med dette og føler at jeg holder skuta pen med dette. Men som bruksbåt som Astor er så blir ting slitt etter hvert. Hele salongen blir nå brushet opp. Bak teakstavene fant jeg en lekkasje fra et av vinduene. Fikk skåret ut det dårlige stykke og skjøtet inn frisk ved. Nå er det bare å stoppe lekkasjen. Umulig å se med teakstavene på plass. Dette er en fin tid å drive vedlikehold innvendig.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Da har jeg tilpasset "Bedflex" madrasspiler til den ene akterkabinen, og bestilt en Bonpet ampull for brannsikring av motorrom. Seatronic skulle ha kr. 2495,- for ampullen, mens Minde Unit Supply skulle ha kr. 1995,-. Det er god timebetaling å bruke noen surfeminutter på nettet :wink:

Legg planar, skriv huskelister og bestiller delar til neste tur over fjellet for å tilbringe tid i båten. :thumbsup:

Blir ein nitidig prosess å gjera reint i botn under motorane for å få ein litt annan od`ør i båten. Tette lekkasjar om været er på rette sida.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Hentet flybridgepresenningen hvor syningerne er mørnede. Aftalt med lokal kalechemager at han bruger et par timer på at sy den op igen, så holder den nok et par år til...Og konstaterede da jeg hentede den, at mekanikeren har i gang med at afmontere drevene for at skifte bælge og servicere. Kun lidt over to måneder til søsætning!! Tempus Fugit...

Vært og senket påhengsen ned i sjøen siden her er blitt så mange blå grader. Startet den men såg ingen kjølestråle så stoppet den etter eit par minutter, er no litt bekymret. Startes nok ikkje før her er blitt plussgrader igjen.

Frossen (og derfor istykkerkjørt) impeller?

Vært og senket påhengsen ned i sjøen siden her er blitt så mange blå grader. Startet den men såg ingen kjølestråle så stoppet den etter eit par minutter, er no litt bekymret. Startes nok ikkje før her er blitt plussgrader igjen.

Det er mogleg at du har gjordt det, men det er vel avgjerande at du lar han stå nede i sjøen minst 20-30 min før du prøvar å starte, slik at viss impelleren er frosen, får sjanse til å tine???

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Ventet nok ikkje meir enn ca 5 min før eg startet, da eg trudde det skulle holde. Stor mulighet for ødelagt impeller no da?

Tja, det er vel ikkje heilt lett å sei bare på dette grunnlaget.

Men det du kan gjere er å ta med deg 10-20 l varmt vatn og eit gammalt dynetrekk o.l.. Heise motoren ut av sjøen, svinge han til ein av sidene så surrar du undervasshuset rett over kavitasjonsplata (for der er der impelleren sit) inn med dynetrekket og så let du det renne varmt vatn over der ein 10 min periode.

(tøyfillene er bare der for at vatnet ikkje skal renne så fort av igjen)

Når du er tom for varmt vatn tek du av tøyfillene og slepp motoren ned i vatnet og startar opp. Kjem det ikkje kjølevatn då etter eit til to min, då er det bare å skifte impeller evt. sjekke for frostsprenging i impellerhuset.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Det var heldigvis berre ei lita ispropp som sat heilt oppe i utløpet, så litt varmt vann over utløpet igår når det nesten var plussgrader fikk eg kjølestråle igjenn. Så da blei det ein happy tur utpå å kjøre motoren varm.

Tja, det er vel ikkje heilt lett å sei bare på dette grunnlaget.

Men det du kan gjere er å ta med deg 10-20 l varmt vatn og eit gammalt dynetrekk o.l.. Heise motoren ut av sjøen, svinge han til ein av sidene så surrar du undervasshuset rett over kavitasjonsplata (for der er der impelleren sit) inn med dynetrekket og så let du det renne varmt vatn over der ein 10 min periode.

(tøyfillene er bare der for at vatnet ikkje skal renne så fort av igjen)

Når du er tom for varmt vatn tek du av tøyfillene og slepp motoren ned i vatnet og startar opp. Kjem det ikkje kjølevatn då etter eit til to min, då er det bare å skifte impeller evt. sjekke for frostsprenging i impellerhuset.

Montert inn co/gassalarm, satt avfukteren ned i lugaren å monterte den fast permanent, blir fint å slippe disse fuktsluker posene i beholder som ungene velter hele tiden...... :smiley: Fikk tilpasset speil hos glassmesteren som passer på innsiden av toalettdørawp_000498.jpg. kjekt med speil fra gulv til tak for fruen.... :wink: Nå har jeg startet nedtelingen til sesongstart.....8 uker nå....håper på en tidlig vår. :thumbsup:

Første tur i 2013 i dag. Spendt på hvordan den ville være å starte etter lengre tid med kilde. Ingen problem i det hele tatt, fyrte opp etter noen sekunder (har ikke hatt denne på vinteren før)

Fikk meg 3.5t på sjøen med litt fisking. Ble ett par små torsk, som gikk rett ut igjen, men en deilig tur.

YES nå er sesongen 2013 i gang, bedre sent enn alderig.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg har fylt ei glipe på benken i byssa med tetningsmasse, og perfekt ble det nok sikkert ikke, men synes likevel jeg fikk det ganske så pent til ved hjelp av et triks jeg hørte om for noen måneder siden: smør zalo tynt ut over fingeren og bruk den som sparkelblad. Fungerte som bare det! :-)

Redigert av grawis (see edit history)

Jeg har koblet om strømforsyningen til Eber D4 dieselvarmer. Tidligere koblet via hovedbryter, men nå direkte til batteriet. For litt siden slo jeg av hovedbryteren straks etter at jeg koblet ut varmeren. Den var derfor ikke kjølt ned. "Oppdaget" flausen etter ca et halvt minutt og koblet til strømmen igjen slik at vifta fikk gå helt til den stoppet (som er prosedyren). Varmeren funker - så jeg tor ikke at den tok skade(?).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...