Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Montert dieselpåfyllingslokk på dollbord, med Sikaflex for å unngå vanngjennomtrenging, byttet O-ring på dem også. Montert nye dieselpåfyllingsslanger og rengjort ferdig dieseltankene (ble påbegynt i fjor høst og var bare litt småtteri igjen). Dette ble gjort i går, i dag skal madamen rengjøre innvendig :smiley: Planen er at i morgen når finværet kommer skal vinterteltet av og ny kalesje på :yesnod:

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

vært ombord, sjekket reparasjonsframdriften (det er fremdeles for kaldt til å støpe epoxy), sett på masta på land, montert på anker- og trefargelanterner med windex, målt SWR i VHF-antennekabelen (2,3:1 ved 160 MHz - det er for mye), utsatt kabelskiftingen til en dag det ikke er sur sønnavind og regndråper.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Rengjort "kjølsvinet", fylt opp begge ferskvannsystemene, startet motor og varmeapparat - sprayhood og letrekk i morgen.

Da er jeg klar!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Ferdig montert skilletrafo,bryter for landjord(on shore) i front av sikringsskap,alarm for landstrøm,alarm for forbruksbank 12v,overvåking av 220v og batteribanker 12v,

bilde

Hva i alle dager er dette for en skute...litt av noen dimensjoner.og jeg som syns atlanticen min er svær

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Fikk pusset ned to av de nye takbjelkene... Nå er jeg godt nede i det tredje vinglasset... Bedre lykke i morra. Har kjøpt inn pussepapir i dag, så håper på at morgendagen skal komme med bedre vær og høyere temperaturer.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Så er Salarøy satt ut, med manne kraft. 45 voksn og mange unger måtte til før ho lå nederst i fjæra, klar til 2000 kg barlast, tilfar, master og seil. VP startet også etter noen minutters kinning. Da er det å vente på onsdag og første seiling. Senere i sommer settes kursen mot Sandnessjøen og Kysten Landsstevne.

bilde

Idag har jeg fjernet havnepresenning og satt på den vanlige, siden den har vært på rep!
Båten kom ut 1.mai uten at det har blitt noen tur ennå av den grunn!

Men er litt nysgjerrig rundt dette med og måle hvor mye strøm man har igjen osv på batteriene.....Kan man kjøpe noen enkel måler og koble opp mot batteriene som viser hvor mye strøm man har igjen pr batteri, eller er det mer komplisert enn som så?

Slet litt ifjor med at batterien gikk nesten tomme i uthavn ett par ganger!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Men er litt nysgjerrig rundt dette med og måle hvor mye strøm man har igjen osv på batteriene.....Kan man kjøpe noen enkel måler og koble opp mot batteriene som viser hvor mye strøm man har igjen pr batteri, eller er det mer komplisert enn som så?

Du kjøper en syremåler, tar ut litt batterisyre gjennom skrulokkene på batteriet. Rettledning følger med syremåleren. Du skal ha en syrefekt på 1,28 når batteriet er full-ladet. Har du battrier der du ikke kommer til batterisyren er det mer komplisert.

Et multimeter kan du bruke til å måle spenningen over polene på batteriet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det der var egentlig akkurat det jeg letet etter ja:)
Er denne til og stole på da?og er den så lett og ta i bruk som det står? rett på batteriene og vips så er vi igang?

Du kjøper en syremåler, tar ut litt batterisyre gjennom skrulokkene på batteriet. Rettledning følger med syremåleren. Du skal ha en syrefekt på 1,28 når batteriet er full-ladet. Har du battrier der du ikke kommer til batterisyren er det mer komplisert.

Et multimeter kan du bruke til å måle spenningen over polene på batteriet.

Det der blir vel mer for og se om batteriene rett og slett er fulle eller misforstår jeg? jeg er så langt du kan komme unna en elektriker når det gjelder EL- ferdigheter osv!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

vært ombord, sjekket reparasjonsframdriften (det er fremdeles for kaldt til å støpe epoxy), sett på masta på land, montert på anker- og trefargelanterner med windex, målt SWR i VHF-antennekabelen (2,3:1 ved 160 MHz - det er for mye), utsatt kabelskiftingen til en dag det ikke er sur sønnavind og regndråper.

Målt igjen. Det er jamenmeg antenna sjøl som har kjempehøy SWR (> 9.9). Må til byen og handle meg ny VHF-antenne. Tar med måleinstrumentet (antenneanalysator).

• Pumpet opp diesel fra bunnen av tanken. Ingen spor etter vann eller andre forurensninger
  • Byttet grovfilter (drivstoff)
  • Hatt en liten "sjau" på tømmepumpa for septiktanken. Etter at ventilklaffene var rengjort, slurpet den septik som bare det igjen!
  • Sjøsatt og tatt årets første tur (300m fra havnekranen til båtplassen)!
  • Skrubbet antisklibelegget på dekk med Biltemas skurekrem (effektivt stoff!) mens "matrisa" svingte vaskefilla innendørs

Nå gjenstår det bare å få polert overbygget samt få ombord alt løsøre, så kan sesongen 2013 erklæres for åpnet!

:sailing:

Finerplatene til kabintaket er tilpasset, og panelen er slipt jevn. Nå nærmer det seg liming av finer. Må jeg rulle på ufortykket epoxy på begge flater før liming? Tenkte å legge på fortykket epoxy med tannsparkel, før platene skrus fast.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...