Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Igår byttet jeg et glass som var sprekt, og jeg satte inn batteriene.

Idag har jeg vasket kalesjen med grønnsåpe, tatt av vinterpresenningen, og grovvasket båten.

Jeg tenkte jeg skulle installert ny kontrollboks, for den gamle hadde en tendens til å kile seg av og til. Men jeg måtte krype til korset og konstatere at jeg ikke umiddelbart kunne se hvordan den nye kontrollboksen (http://www.maritim.no/motor-styring/gass-og-gir/kontrollbokser/multiflex-kontrollboks-sidemont-inboard

) skulle installeres. I stedet for å fikle med den med risiko for å ødelegge noe, velger jeg å vente på tips... enten fra forumet her, eller fra maritim båtutstyr i Arendal...

Flott Innstilling "Sap" :thumbsup:

Har på følelsen at det blir færre og færre som tek sjansen på å hjelpe andre.

Hurra for "Sap" :seeya::flag_bp:

Det er jo bare en naturlig sak og gjøre. Synes det er artig og slepe litt, jeg :-)

Toppen av lykke i så måte er og dra båter av grunn på en så skånsom måte som mulig.

På den som ble slept på bildet, var grunnen en propell hvor mutteren ikke var dratt til (knapt for hånd) slik at den hadde sluret bort gummien mellom akselhylse og bosset (utenbords). Splinten som låser mutteren hadde de dog satt inn. Forøvrig et arbeide utført av såkalte "fagfolk".

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

I dag tok jeg siste finpuss før sjøsetting i morgen kveld.dette er siste sjangse sier kona etter 4 år med reperasjoner og jevelskap. Håper på bedre båt tider nå.

I dag tok jeg siste finpuss før sjøsetting i morgen kveld.dette er siste sjangse sier kona etter 4 år med reperasjoner og jevelskap. Håper på bedre båt tider nå.

Kommer ikke til å meddele noe her om vasking o.l. :giggle:

Derimot har jeg fått brukt epoxyrep. kitet mitt fra West System og fikset en bitteliten utvendig skade under vannlinjen.

Og ikke minst justert/kalibrert tankmålergiveren som viste 1/3 full tank når den var helt tom og 3/4 full når den var helt full (vippe-flottør type). Litt sløvt fra produsenten... i Baltikum (Navetten altså).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

fisket i 7 timer, kjørt motor til helv%&%, blitt tauet, blitt hentet i bil, kjørt 10 mil t/r for å hente båtfan.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Bytta blandebatteriet på fly. Det forrige røyk første frostnatta sist høst

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Bruk splitter. Da får du symetri når du setter opp skikkelig ice antenne

Ingen drawbacks med splitter? Støy, forstyrrelser etc?

Forøvrig et meget godt poeng med ICE-antennen. Jeg får høre jeg er noe over gjennomsnittet opptatt av symetri, hehe :crazy:

Har ikke helt bestemt meg for ICE, mobil bredbåndsrouter eller Ole Brum varianten. Begge med eksterne antenner.

Mvh. SAP

Jeg har Raymarine 500 ais med splitter. Aldri opplevd noe problem. Begge brukere av antennene brukes aktivt

Ice på ekstern antenne funker bra. Måler som regel hastighet mellom 2 og 6 MbS

Litt bilder

https://baatplassen.no/i/topic/72342-antenne-til-ice-stoerrelse-og-plassering-paa-seilbaat/?p=1320114

https://baatplassen.no/i/topic/72342-antenne-til-ice-stoerrelse-og-plassering-paa-seilbaat/?p=1320803

Redigert av Bitteliten (see edit history)

GPS en til kartplotteren sluttet å virke i helgen. Utført oppdatering uten at det hjalp. Så i loggen. Abnormal powerloss. Målte spenning rundt omkring og fant brudd i tilførsel inne i et skott. Reparert, OK.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Ingen drawbacks med splitter? Støy, forstyrrelser etc?

Forøvrig et meget godt poeng med ICE-antennen. Jeg får høre jeg er noe over gjennomsnittet opptatt av symetri, hehe :crazy:

Da jeg kun hadde en Nasa AIS-mottaker, forsøkte jeg meg med VHF antennesplitter. Men samme hvordan jeg endret på kabling og plassering av splitter og AIS, fikk jeg støy på VHF'n. Så dermed ble det ekstra VHF-antenne for AIS'n. Slik har jeg det nå også med Raymarine AIS650 transponder. Hvor vanlig det er med støy på VHF sammen med splitter, skal jeg ikke si noe om. Men en båtnabo i havnen som nylig monterte AIS650 og splitter, har også dette problemet. Jeg har rådet ham til å flytte litt rundt på utstyret, men har ikke fått noen tilbakemelding ennå.

Selv ser jeg det som en ekstra sikkerhet med to antenner. Skulle det skje noe med VHF-antennen i en nødsituasjon, har jeg lagt opp kabling slik at jeg raskt kan bytte om til å bruke AIS-antennen på VHF'n.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

dermed ble det ekstra VHF-antenne for AIS'n.

Selv ser jeg det som en ekstra sikkerhet med to antenner. Skulle det skje noe med VHF-antennen i en nødsituasjon, har jeg lagt opp kabling slik at jeg raskt kan bytte om til å bruke AIS-antennen på VHF'n.

Tenker de hadde ønsket seg tilsvarende løsning ombord her også : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10116772

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har mest lyst på separat antenne da det også vil gjøre installasjonen lettere.

Har tenkt på å montere AIS'en og GPS under dashen på flybridge. Lett tilgjengelig via en skapdør så jeg kan sitte på innsiden under dashen og så koble meg på backbonet som jeg erindrer har en ledig kontakt.

Baksiden av dashen nede hvor VHF boksen sitter er mer utilgjengelig.

Takker for input :-)

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...