Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I går og i dag: Laget ripefeste for Ula fiskehjul (juksa). Snurret opp (fylt opp) juksahjulet med nylonsene. Satt på treveis svivler 10 stk, men manglet ringer til å feste gummimakk og svenskpilken med. Ny butikktur i morgen for å fylle opp mankoen.

Tidkrevende jobb for så lite "synlig resultat" !! Forbannet være Sølvkroken som ikke leverer tykk nylonsene på snelle, men 500 meter på fem løse kveiler! :thumbsdown:

Skiftet luftfilter og grovfilter på sb. Og bb. Motor. Luftfilter og grovfilter så ikke pene ut litt mye brun guffe i grovilter. Luftfilter var så og si helt tette og seige av oljedamp. Klar for tur til helgen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Kjøpt teak håndrekker, timeteller og turteller, samt slipt og epoxygrunnet kabintak. Ble en dags pause fra båten, da gressklipperen streika og kona ville ha gresset klippet. Vann i bensinen så det ble fullstendig forgasser-rens og tørking av tank med påfølgende plenklipping. Det er morsommere å jobbe i båten...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Endelig sjøsatt!

bilde

Og på plass i hjemmehavnen :yesnod:

bilde

Og bortsett fra at det drypper vann inn fra den nye Marelonventilen for septik ut ser alt bra ut :diving: Heldigvis på oversiden av ventilen slik at når den er lukket så drypper det ikke...

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

I dag har jeg vasket rund baut med grov-avfetting, spylte av med høytrykk, så vasket jeg med white sprite, spylte av med høytrykk. Så svamp vasket jeg med båt shampoo og spylte av med høytrykk igjen. Enda sitter det igjen litt groing i vannlinje samt litt eksos groing i hekken. Finner ikke noe som er sterkt nok til å fjerne dette. I morgen skal jeg rubbe og polere. Håper dette fjerner dritten.

Ellers er jeg intressert i tips for båtkjemikalier som er lette og jobbe med.

Til nå er det brukt biltema båt shampoo og avfetting. Sikkert bare noe drit, men jeg ga det en sjangse. Får se hvordan rubbing og polish/voks for båt fra biltema er i morgen.

Til sorte striper ol. bruker jeg 3M Sitrusrens. Brukt det før med kjemperesultat.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Fikk skuta på slipp tirsdag denne uka, og har fått vasket og stelt skroget både over og under vannlinja. Nytt bunnstoff, nymalt skuteside og diverse annet småplukk som bytte av ventiler og de vanlige gjøremålene når man først har båten ute av sjøen en liten stund.

Sjøsatte igjen i ettermiddag, og nå er det bare resten igjen. Har en del treverk som skriker etter puss og olje, så håper på noen dager til med like flott vær som vi har hatt de siste dagene her oppe på nordvestlandet.

Klargjort jolla. Startet opp motoren med hageslangekjøling, smurt pop off valve på turboen - den satt litt for godt fast. Smurt smørepunkter som også ble smurt med CRC i høst. Tester etter tips fra dieseldahl å bruke spray fett til MC kjeder på mekaniske deler og rustbeskyttelse. Blir interessant å se hvordan det fungerer. Konstaterte at serviceverkstedet i år har klart å ikke overfylle olje på motoren :wink: Motoren må kjøres varm for å sjekke olja ettersom det er tørrsump smøring.

Sjøsetting i dag tenker jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Byttet batterier på Commuteren for annen gang på fire år. Biltema er faktisk utrolig greie å ha med å gjøre. Kjøpte to 180 Amp batterier der i 2011. Det viste seg at det var gått én celle på hvert av dem og det gikk uten videre på 3-årsgarantien.

Men hvorfor i all verden "spiser" båten batterier? Når den settes inn for vinteren (i november) er batteriene full-ladet og alle fire hovedstrømbrytere slått av. Når jeg henter båten i mars, er det fortsatt greit med strøm - ca 12 V. Dette batterisettet har vært ladet nesten helt ut én gang ved at båten ble liggende med kjøleskapet på og noen hadde snublet i landstrømkablen så den var fallt ut. Den lå i ca 10 dager, men batteriene skulle klare kjøleskapet i minimum 5-7 av disse.

Noen som har et tips?

Slipt ned badeplattformen og reparert en skade.

Kjøpt saltsyre og prøvd litt forsiktig på propellen som er hvit av rur rester.

Vannvittig effektivt ! Anbefales !

Propellen ble som en nypolert lysestake !

Så gjenstår det å se når ruren kommer tilbake.

Stoff propellen. Har gjort det de tre siste årene. Null groe.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...