Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Pumpet opp 4 liter diesel av tanken for sjekk, så fin ut (puh).

Monterte nytt dusjhåndtak for dusjing på akterdekket, det gamle var frosset i filler, som vanlig.

Byttet pære i ene lampa i salongen.

Monterte solcelleventil på dass, noe som ble en større oppgave da bladene jeg hadde tatt med til stikksaga ikke passet (var for tjukke). Så det ble drilling og mått finslipe hullet med fil før jeg skar takplata med brød og biffkniv. Ble jaggu fint til slutt men så mørkt på det en stund.

Vasket dekk og overbygg med zalo og svamp, innser at jeg må rubbe/polere for å få det reint.

La ut spring da baugen hadde gått i brygga sist det blåste.

Monterte dødmansbryter på påhengsmotoren. Bryteren passet i hullet til den gamle stoppknappet men stakk for langt inn og kom i konflikt med forgasser. Måtte borre hull i dekselet og montere der i stedet. Ble bra til slutt.

Tok mot til meg og kappet tauet til akterstagstrammeren da det alltid har vært for langt men jeg alltid har tenkt at et for langt tau er bedre enn ett for kort tau i tilfellerottefelle. Håper det nå er akkurat passe.

Tilpasset et tau til å ha rundt bommen og ut i rekka slik at bommen ikke skal slå fra side til side når båten ruller i båsen.

Og i mellom alt dette rakk jeg en tur ut for å se etter makrellen med yngstesønn på 8 år og en kompis. De fikk ingen makrell men en fisk på 10cm av ukjent opphav som de var veldig fornøyd med selv om dyreværnet neppe hadde satt pris på behandlingen den fikk.

---------------

I morra skal jeg bade fra båten når jeg våkner og sløve/leke sammen med smågutta i stedet for å holde på med båten.

Har båten på service på Vallø motor. Impregnert kallesjen, prøver å tette lekkaske rundt vindu foran.

Ganske surrealistisk å være her forresten. Idag startet det opp en V67 Princess fra kaia. Innenfor meg ligger en 58fot (tror jeg det var) Princess, samt en 52fot Fairline Targa. I tillegg en "mindre" båt, sikkert "skarve" 42fot eller noe. Også meg da, en gammel Scand Baltic 29 fot...

Mye fine båter med andre ord! Den 67 foteren hadde visst 2 ganger V16 motorer. Oljeskift var 450 liter olje...

Den 67 foteren hadde visst 2 ganger V16 motorer. Oljeskift var 450 liter olje...

Høres ut som noen har overdrevet sterkt eller ikke har helt snøring på det de prater om.

Regner med at du mener P67 og ikke V67?

P67 ble ikke levert med V16.

Valget var stort sett MTU V8 eller MAN V10.

MTU 8v 2000 m90 på 1200 hk. Oljekapasitet = ca 65 liter.

Det andre vanlige alternativet var MAN v10 på 1100 hk. Oljekapasitet = 35 liter. Mange rynker på nesen av så lite oljekapasitet på en såpass stor motor. Lønner seg garantert og ikke glemme et eller flere oljeskift på rappen.

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Slipt ned badeplattformen og reparert en skade.

Stoff propellen. Har gjort det de tre siste årene. Null groe.[/quote). Nå har jeg stoffet propellen for første gang, så får jeg følge med utover sommeren. Båten er ikke noe lyn akkurat, så groen har ikke veldig store problemer med å henge med i svingene !

Høres ut som noen har overdrevet sterkt eller ikke har helt snøring på det de prater om.

Regner med at du mener P67 og ikke V67?

P67 ble ikke levert med V16.

Valget var stort sett MTU V8 eller MAN V10.

MTU 8v 2000 m90 på 1200 hk. Oljekapasitet = ca 65 liter.

Det andre vanlige alternativet var MAN v10 på 1100 hk. Oljekapasitet = 35 liter. Mange rynker på nesen av så lite oljekapasitet på en såpass stor motor. Lønner seg garantert og ikke glemme et eller flere oljeskift på rappen.

SAP -from my iPad )

SAP-du har helt sikkert rett. Det stod en Mangusta 80 fot bak V67-en også, det kan hende jeg så feil da mekanikeren pekte. Kan hende han da pekte på Mangustaen mens han fortalte om motorene. Kan det være mer sannsynlig? Store motor-forhold var det uansett...!

Skrubbet og polert RIB montert påhenger og alt fungerte prikkfritt.

Snart klar for ferie

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

dag blir det å få ferdig kablingen på motoren og se om jeg får start på den, er lit spent på om jeg får til den nye 123ignition.

får jeg start på den og får juster tenningen skiklig så blir det system rens, og så håper jeg at jeg får motoren tilbake i båten på Onsdag eller torsdag. så få den på vanne :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

I dag har Polarplasten fått tre strøk med International Perfection... Et steg nærmere ferdig og avhending til ny eier :)

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Plugget dekket der det manglet propper. Nå skal alt være klart til sommerens tur, som starter St.Hansaften på kvelden etter at barnebarnet Jakob er blitt døpt og kaker og godsaker er fortært.

VBi går sørover og naturilig er å havna i Strømstad for påfyll av diverse godsaker. Hvor langt og hvilken steder er ikke bestemt men vakre Resø må vi innom. Vårt favorittsted! Vi sløyfer vakre Halden i år. En glemt perle for mange. Det samme med Grebbestad. Vi snur trolig i Hunnebostrand i år også vil jeg tro.

Vi avslutter i Tønsberg 5 - 7 juli på Carolashow. I trawlerfart blir dette en fin ferie.

Denne sommeren vil jeg lage reportasje for Båtens Verden på turen. Ikke bli forbauset om noen av dere kommer i vår nye spalte "Vi har observert deg."

Vår AIS står på hele året.

God sommer til dere alle!

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

henta den, etter at rekkestøtteføttene var blitt støpt fast igjen. Mye vind, gett - 8° krenging bare på riggen med 11-13 m/s på tvers i Skjærhaldsfjorden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...