Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Ryddet i reservedelsrotet til gamle eier. Kastet og sortert. Skrudd ut 2 rekkefester som var løse, boret opp hull og hivd innpå epoxy. Skal nok bli festet godt fast igjen når epoxyen har tørket. Prøvd og prøvd å finne liten lekkasje på frontvinduet nede på Balticen, håpløst å finne...

Prøvd Eber D4 og lurer fortsatt på hvorfor den begynner å regulere ned i effekt 4grader før det jeg har stilt ned på, etter ca 15-20 min. Ingen feilmeldinger da.

Har mange spørsmål om "nybåten"...hvor går ledning ditt, og hva gjør slange datt...

Midland Neptune 100 vhf har en "a" på displayet på enkelte kanaler, men står selvsagt ikke i bruksanvisningen hva det står for... Den tar heller ikke inn på alle kanaler, den bærbare jeg har tar inn mer...

Spørsmål, spørsmål... Går nok litt tid å finne ut av alt....

Prøvd Eber D4 og lurer fortsatt på hvorfor den begynner å regulere ned i effekt 4grader før det jeg har stilt ned på, etter ca 15-20 min. Ingen feilmeldinger da.

Det gjer min òg, har ikkje funne noko logisk forklaring på dette. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Men dette er vel egentlig ikke noe stort problem? Når en bare vet at en må stille inn på noen grader mer enn en ønsker?

Jeg har en slik ekstern føler, men har ikke giddet å koble den inn i stedet for den som sitter i betjeningsenheten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men dette er vel egentlig ikke noe stort problem? Når en bare vet at en må stille inn på noen grader mer enn en ønsker?

Jeg har en slik ekstern føler, men har ikke giddet å koble den inn i stedet for den som sitter i betjeningsenheten.

Sålenge den er stabil i tempdifferransen kan det være greit. Jeg skal sjekke litt nærmere om nøyaktig hvordan den oppfører seg. Og hvis sensoren er billig er den vel grei å vurdere å kjøpe, men er den dyr må jeg tenke over saken.

Fikk montert opp ny Garmin radar på targa i går.. strekt frem ledninger til plotter som var en helv..... :headbang: jobb.

Måtte splitte Kabelen til plotter og strømmen ellers så hadde jeg ikke fått tred kabelen i gjennom små gjennomføringer fra Fly og ned i cabinen. Først da skjønte jeg at loddebolt er greit og ha ombord. Da er det bare en liten justerrings jobb igjen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Sålenge den er stabil i tempdifferransen kan det være greit. Jeg skal sjekke litt nærmere om nøyaktig hvordan den oppfører seg. Og hvis sensoren er billig er den vel grei å vurdere å kjøpe, men er den dyr må jeg tenke over saken

Den sensoren kan ikke koste mange kronene. Den består av en PTC-motstand i en sukkerbitstor plastboks. Men hvor du får kjøpt den, vet jeg ikke. Den ble tidligere levert sammen med regulatoren som ikke hadde display, men nå leveres jo både D2 og D4 med den nye regulatoren uten denne ekstra føleren. Tidligere var det Termomarin før de gikk konk (tror jeg) som importerte Eberspächer, og i manualen var bestillingsnummeret 251774890300. Hvem som er importør nå, vet jeg ikke.

Her hvordan den kobles inn sammen med den nye digitale regulatoren:

bilde

Lars H.

Lagt til:

Ser nå at sensoren er nevnt hos Eberspächer Norge som "Room Temperature Sensor". Du kan jo kontakte dem om pris og levering?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da er kartverket lagt fram samt beskrivelse av bultar og bojor til kryssarklubben. Det er noe eget med feriestart selv om det er blitt noen overnattinger allerede i lokalt farvann.

Og været for bli som det blir.

Ser at det er godt med båter it av Drøbaksundet om dagen. Noen har allerde startet ferien.

God ferie til dere alle.

Mvh to i Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Frøkna vasket og rydda her også i dag... Og serverte middag;) fint det:) nå ligger vi midt på fjorden og dattera sovna!

Jeg har endelig fått fylt vanntanken og vasken virker:)

bilde

Ny matte ble innkjøpt i går. Litt feil med seilbåt, men men.. Likte den..

bilde

I sta så vi masse svart røyk midtfjords som så litt brannaktig ut.. Kjørte det vi klarte utover.. Men det var en gammel seilskute med en gammel motor.. Så "falsk alarm" den hadde sånn rød-gul messingpipe som så litt flamsk ut på avstand sammen med all røyken..

Nå er det rolig her:)

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Har byttet kjetting på bauganker og lempet den gamle kjettingen i land på egenhånd... Ca 70 kg kjetting er ikke lett og håndere uten hjelp! Ellers så fikk jeg gjort noen innkjøp før ferien (grillkull og tennvæske) samt spleiset løkke på fortøyningstau og på tauet til 2 nye kulefendere. Det så forøvrig ut som mannskapet ombord i Astor trente på ferie, de satt ganske avslappet ombord og nøt finværet.

i dag ble jeg omsider ferdig med montering av dreve og koblet siste resten i motor romet og sjøsatt, fik meg en liten prøve tur på fjorden før jeg fortøyde den fint i båsen sin, og etter lit rydding så skulle jeg bare sjekke at alt var bra i motor romet.... nei det var det ikke. Der var det brått blit mye vann og det steg relatift fort, heldigvis var hengeren fortsatt på bilen og jeg fikk den ned i vanne og fikk båten opp, ser jeg har vert lit uheldig og ikke fått den gummi ringen rundt svingjulskåpa skiklig på plass så den er lit i klem på den ene siden og hålder ikke tett.

så da var det påan igjen... må da demontere drev og alt å løsne motoren så jeg får denne skiklig på plass.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Bestilt nytt anlegg til båten.

Pyle marine. Det blir spennende. Med 2x6,5" høytalere. Ble 700 inkl frakt på ebay..

Bestilte også repset til jabscodassen:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Monterte på ny Kalesje i går.

Glemte å koble på landstrømmen tidligere i uka slik at forbruksbanken trolig er tappet helt i bunn.....
Laderen klarer ikke å få batteriene opp igjen.

Ser ut at jeg har litt å kose meg med i kveld også....

Vi du snakke om det, Frue ? :smiley: Hva var planen fremover ?

Hehe jeg burde kanskje snakket med noen :lol: .

Jeg er rett og slett lei båt for en stund, men nå har jeg hatt båtferier hvert år siden 1988. Det begynte med en Viking 28 og sluttet med en P-45.

Så planene framover er å nyte tilværelsen mer i Florida.

Men at det blir båt igjen, det er helt sikkert. Men først etter en god pause. God sommer til alle gamle båtvenner :thumbsup:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...