Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Hatt en liten sjau på fatterns seilbåt.

Bytta pumpe på Jabsco doen til den nye twist'n lock

Bytta septikslange. Den gamle var helt tett av urinstein. Så tett at det ikke var mulig å se gjennom 70cm lang slange når vi så rett mot sola :eek:

Bytta dusjavsugs pumpe. En liten utfordring ettersom 3/4toms slange fra sluket ikke passer på 1 toms stuss på pumpa, men litt McGyver løste det. Bytte slange krever demontering av hele gulvet i badet, og det unngikk vi :smiley:

Sjekka oljelekkasje/-svetting på VP2030en ombord som vi oppdage i fjor høst. Svetter litt her og der (er jo en Perkins... :wink:). Stramma skruer på bunnpanna og begge bunnpluggene. Har sterk mistanke om at dråpene under motoren kommer fra pakning på oljefiltert. Viktigste er at noen dråper under motoren er til å leve med så lenge fattern husker å følge litt med :smiley:

Så nå er de klare for ferie

Jeg har byttet ut mesteparten av varmtvannslangene om bord med bedre kvalitet. Nå mangler det bare en avgrening til vasken i pantry. Men da må kjøleskapet, og kanskje vasken ut for å komme til, så det får bli i hjemmehavnen og ikke her jeg ligger på Borgen og trenger kald pils.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

"Feiret" hurtigruten i dag en tur..

I kveld har jeg byttet litt pakninger i jabsco-doen og den fungerer igjen:) så nå kan jeg endelig prøve den snart:)

Ballongslipp på hurtigruten

bilde

Brannbåten viser seg fram;)

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Oppgradert sowtwaren i Ray 650 AIS'en her i Arendal gjestehavn.

Virket som den ikke hang med (på marinetraffic) når man kom inn i dekningsområdet til neste basestasjon.

En av endringene i siste SW versjon er endringer i kanal og frekvensvalg, så håper den blir bedre nå :yesnod:

Mvh. SAP

Baugthrusteren virket ikke (uvisst hvor lenge det er siden jeg sist brukte den) så da ble det å plukke ut kretskortet og lodde over det som så mistenkelig ut (QL/engbo av nyere slag). Fungerte på andre forsøket, kreves litt temperatur på sånne flerlags kretskort. Har koblet opp nettverksplotter og litt stasj på NMEA2000-bus'en, nye viskermotorer, nytt dashboard i teak, nytt bryterpanel og sikringspanel. Det meste virker!

Koblet opp ny dieseltank idag. Blir godt å ha en tank som er ren og pen innvendig, lett tilgengelig, med digert mannlokk og i senter av båten. Den gamle ligger utilgjengelig på styrbord side. Større kapasitet i den nye også :)

Redigert av Ludde30 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

-også satt jeg inn Sterling PDAR laderegulatorer og fire nye åpne batterier. Snakk om å utnytte etpar gamle mando 65ampére dynamoer maksimalt! Spørs om ikke jeg må ha med en kanne batterivann på tur nå....

Tok forresten årlig sjekk av nivåbryteren til lensepumpa.... Død. Ligger ny på hylla i boden :)

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Vasket hele båten utvendig i går og vannlinja i Arendal Gjestehavn nå som finværet kommer :-)

Den siste uka med mye regn hadde laget noen stygge sørgerenner.

Nå ligger vi i ferskvann et døgn og det tipper jeg varmevekslere, intercooler og eksosbend liker godt :-)

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Her om dagen byttet jeg pumpe fra septiktank etter den selsomme erfaringen av å oppleve at den gamle lakk som en sil... :sweat:

Byttet i samme slengen slangene fra WC til septiktank og fra septiktank til pumpe.

I går desinfiserte jeg ferskvannsystemet.

bilde

bilde

bilde

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Guest Avmønstret#

Bytta til gule led pærer i tre lamper. Irriterende nok måtte jeg bytte polaritet på to av lampene. Syns de lyste lovlig svakt og må nok ha bedre lys over byssa. Grådig billige pærer i det minste...

Varmeren har gitt en del røk ved oppstart i det siste, og i dag sa Eberen at feilen var 052. I følge rep håndboka er ingen flamme, sjekk diesel tilførsel. Vel, utifra at vi hadde masse hvit røyk ved oppstartsforsøkene antok jeg at det var diesel nok :lol: bytta glødestift og sil, og vips tente den igjen, nesten uten røyk.

Skulle sikte olje og div filter. Kjørte motor god og varm først men fikk ikke ut mer en 3-4 liter. Tenkte å vente litt til mer olje rant ned i bunnpanne så i mellomtiden ble det vask av båt, av med anker for å gjøre plass til davitere og gummibåten. Tok også og shinet opp et sort felt med polytrol og macgyvers oxidation remover' fantastiske stoff;

1373140073.jpg

1373140374.jpg

Fikk forøvrig ikke ut mer enn 1 liter olje til. Regner med ca 0,5 i filter også. Kan det være motor har brukt opp endel? Skal vel gå ca 10-11 liter på kad 42. Tømte via pumpe fra peilepinnrør.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...