Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Da jeg var nesten ferdig med båtpussen fikk jeg et hjerneslag, så jeg har ikke fått gjort så mye med båten min, men takket være gode kammerater fikk jeg den på vannet til slutt.

I dag har jrg fiksa en vannlekasje på varmtvannberederen, lenset nermere 50 liter med vann fikset litt elektrisk, og oljet dørken. Siden jeg har noe lammelse i høyre arm og fingre enda så var ikke dette noen enkle oppgaver, men med tiden til hjelp og en dags arbeid gikk det til slutt. Legger med noen bilder av de nyolja dørkplatene. Kommer bilder med dørken på plass i båten i morgen.

bilde

bilde

bilde

bilde

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Kjøleskapet nede sviktet i går, et Veaco 140 L., ett år gammelt. Rød LED indikere at spenningen var for lav. Ah tellersen målte 12,0 volt? Jeg har kjørt strømmen ned til 11,8V tidligere uten å få problemer. Kan det ha å gjøre med at gårsdagen vel var blandet de varmeste i år og at slik varme krever ekstra spenning?

Startet agregatet og hevet spenningen til 12,6V Ila. en times tid. Funket tilsynelatende normalt etter dette, men er spent på hva som skjer når spenningen igjen faller til 12,0V

Fikk berga det meste ved å flytte innholdet opp, men måtte drikke lunkent øl resten av dagen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har allerede vært i båten og montert nye gardinskinner. Sto jo selvsagt og solte meg i glansen av den nye flotte kalesjen jeg monterte for få dager siden :lol: . Siden jeg nok har glemt å nevne to nye fine dekkstoler til min fru og meg så er det også behørig nevnt.

Må visst ta en telefon til frende og øke forsikringen nå, båten er helt ny i forhold til da jeg kjøpte den. :giggle:

Vært ute å grilla kroppen i solvarmen i Trøndelag i dag. Tatt med et par vester som vi skal ha med på ferie til Sørlandet.. Så et par ekstra tamper på båten mens vi er borte. Håper den klarer seg 2 uker alene..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei.

i dag har jeg benyttet solen her i Kristiansand til en masse kos.

Startet med å ta jolla på land, fjernet noen steglister og satte inn skruehull med ny tettning(tekk7)

Så var det og vaske kalesjekanten på flay, videre vindu i kalesja.

Så vasket jeg teak gulvet bak med grønnsåpe van, mens det tørket var det å vaske båten over fenderlist.

Startet så med å vaske jolla med spesial middel for gummibåt, og ja den ble hvit som ny.

Så var teak gulvet tørt og jeg fikk oljet, oljet i deler da en skal komme til og tørke bort det som ikke tørker på 10 min.

Selvsagt var det å få inn noe veske i varmen som i dag besto av Sider og kaffe.

Etter at jolla var tør var det tid for en polering etter en så pass sterk vask. Fortsatte med å ta jolla på vannet henge på den tunge 9,9 4t 48 kg, henge jolla i davider og la tetningen tørke til i morgen.

Så var det å sette på plass bord og stoler på akterdekket, støvsuger inne i båten.

Tilslutt var det å polene alle vinduer, noe som er med på å gjøre de blanke og vannsprut renner bedre av.

Ja nå er dagen over og sitter i salongen med en kaffe, sjekker været og siden jeg tenker på Lillesand fra mandag kan det ikke bli bedre sol sol sol sol sol sol sol sol sol,det er så mange dager yr melder fremover, med tempratur på over 20g.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Reparert toalett nr. 2, skiftet tett septikkslange og krysser fingre for at alt nå er tett.. Startet på prosjekt med konvertering av et dusjkabinett til klesskap.

Hadde det ikke vært bedre om det nå ble åpent da det nettop hadde vært tett?? Hehe

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Bestilt anoder fra boatzincs.com

1 anode med plugg til Cumminsen koster 6,35 USD. Norsk pris hos Cummins er ca 800 kroner stk som er et ran.

Motoren har 3 stk. Bestilte 12 stk for under prisen av en norsk :-)

Tok også med 2 sett til Lewmar baugthrusteren (usd 21 /stk) og 2 stk 4 x 8" skroganoder på 2 kg (usd 35 /stk) (båten har én felles anode på akterspeilet).

De har til Sleipner thrustere også, men i USA har de nå begynnt å levere de med aluminiumsanoder som påstås å ha god beskyttelse i saltvann også. De skriver at undervannshuset på thrusteren er skilt fra motor og jordingen så alu kan mikset med sink. Ikke vet jeg, men stod over den....

Frakt er USD 59 flat-rate USPS international for opp til 20 pund, så det lønner seg å handle litt eller gå flere sammen.

De har alt av spesialzink til vp, merc drev, seildrev, outboard, trimflaps, aksel og thrustere osv.

Et VP DPH anodesett koster USD 43 som et eksempel.

Se www.boatzincs.com

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#

Bytta begge drivstoffilter. Tredde nytt fokkeskjøte. Målte syrenivå på forbruksbatteriene. Fikset dårlig kontakt på instrument for oljetemp men kom da borti noe slik at instrument for ladespenning falt ut. Laga en midlertidig fereieløsning med multimeter.. ryddet og ordnet litt. Koste meg med brus og smugrøyking mens jeg kikka på ungjentene som badet fra brygga, noterte meg at de er en del feitere nå en hva de var "i mine dager" som unggutt, men det er jaggu gutta også så da går det vel opp i opp :-)

Fikk vann i dieselen i dag etter at jeg var så dum å åpne opp for tank nr 2 uten å tenke på at den muligens inneholdt vann. Har ikke åpnet den på flere måneder.... Motor gikk dårlig på vann, og jeg var fire timer hjemmefra. Motor stoppet etter 5 min gange.. Lukket igjen for tank nr 2 og benyttet en håndpumpe til å trekke ut resten av vannet fra filtre og slanger. Løsnet litt på dysene og kinnet motor til det kom diesel fra de. var veldig mye vann i dieselpumpe.Skrudde dyrene til igjen og etter endel kinning tente motor igjen. Røykte som fy men det gav seg og motor gikk fint. Tøffer rolig inn til nærmeste marina hvor jeg pumpet all diesel over i tank nr2 og fylte tank nr 1 opp med ren diesel.. Så var det rett hjem. Gikk fint hele veien.

Ser absolutt nytten av å ha endel verktøy ombord:) og kjekt å kunne løse problemene selv.

Redigert av eriklepe (see edit history)
  • 3 uker senere...

Hadde en skikkelig møkkajobb i båten igår. Jobben besto egentlig i å få vrengt tilbakeslagsventilen (som jeg nå har lært heter Jokerventil) tilbake til riktig posisjon igjen. Det kinkige var at for å få til det måtte slangen kobles fra, og dermed ville det som var av innhold i tanken komme ut. Derfor åpnet jeg tømmekrana fra tanken og ut igjen for å få tømt ut siste rest, og det var da det skjedde: Krana gikk bare rundt og rundt, og verken åpnet eller lukket.

Skjønte kjapt at dette neppe kan fikses før båten kommer på land, må trolig ha ny gjennomføring med ny tømmekran. Uansett måtte tanken tømmes, og det måtte gjøres “the hard way”. Koble fra slanger og samle opp det som måtte komme på best mulig måte.

Det kom endel, for å si det sånn... Og ikke alt kom oppi bøtta. Men jeg har manuell pumpe og fikk pumpet ut alt, rensket opp i slanger og utlufting, fikset jokerventilen og montert alt sammen igjen. Mens jeg holdt på med dette og dørkplatene var ute fikk jeg gjort rent i kjølsvinet også.

Doen kan likevel ikke brukes så lenge tanken ikke kan tømmes, så det blir i hvertfall ingen overnatting i uthavn med det første...

Redigert av Goodwill (see edit history)

Driver og bytter olje og filter på Cumminsen. Forrige gang var i begynnelsen av Juni for nesten 200 gangtimer siden. I går fikk den ny multireim.

Nå bør den være blid og fornøyd en stund :-)

bilde

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Kjøleskapet nede sviktet i går, et Veaco 140 L., ett år gammelt. Rød LED indikere at spenningen var for lav. Ah tellersen målte 12,0 volt? Jeg har kjørt strømmen ned til 11,8V tidligere uten å få problemer. Kan det ha å gjøre med at gårsdagen vel var blandet de varmeste i år og at slik varme krever ekstra spenning?

Startet agregatet og hevet spenningen til 12,6V Ila. en times tid. Funket tilsynelatende normalt etter dette, men er spent på hva som skjer når spenningen igjen faller til 12,0V

Fikk berga det meste ved å flytte innholdet opp, men måtte drikke lunkent øl resten av dagen.

Jeg satt inn nytt Isotherm 49 liter kjøleskap nede i går og ifølge manualen kan man velge om cut-out spenningen skal være 9,6 eller 10,4 volt. Nå viste det seg at minuskabelen hadde dårlig kontakt så jeg fikk bare 6 volt..... men nå virker det. Kjøleskapet har forresten en liten vifte men den trenger nok mere kaldluft så jeg må til med hullsag og slanger og sikkert en vifte til. Skal bygge meg en kjøleboks ute med åpning på toppen slik at ikke all kulden renner ut hver gang noen skal ha seg en pils.

?............ slik at ikke all kulden renner ut hver gang noen skal ha seg en pils.

Den tapsforskjellen er omtrent bare å overse. Husker ikke hvor lenge siden, men det var regnestykker "opp og ned i mente" her på båtplassen som viste at forskjellen er neglisjerbar.

Ny flaggholder og stang

bilde

Da den forrige ble kjørt på og røsket ut med rota. :-) Ser på bildet at det trengs en vask

Ny likeretter/regulator

bilde

Og i kveld blir det ny stator! Så da fungerer forhåpentligvis turteller og lading av batteri igjen. ..

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4 Beta

Baltic-pappa

Har vært 14 dager på jobb, og som vanlig har jeg bestilt endel stasj som skal hentes i dag.

Bla. Nytt kjøleskap- ett par nye ledd lys- ny lanterne etc..

Skal få de små i barnehagen, hente pakker på posten og så ned i båten og koke ei kanne kaffe og kose meg med nymontering.

Tømmte vann tanken før jeg dro på jobb så tenkte å vaske denne innvendig med klorin også før den fylles opp og er klar for helga.

larss

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...