Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Igår fikk jeg båten på land for årets puss under vannlinjen.... "Selvfølgelig" var det vann i oljen på 290 drevet ( typisk girsjalter) så det måtte pakkes om og med følgende trykk/vakuum testing. Måtte overhale trim-sylindrene som hadde syken med at de siger inn under drift. Byttet pumpen i fjor uten at det var noe hjelp i. Fjernet de gamle skroggjennom føringene og erstatter disse med True-design. Idag blir det videre å skifte eksosbend og diverse slanger fra transom til motor (preventivt) for så å montere drevet igjen. Vask og polering under fenderlist etterpå. Kanskje sjøsetting imorgen om jeg rekker det. Hektiske dager når båten er på land, men så kan sjøen nytes resten av året.

Hadde et prøveløft i dag. Fikk konstatert at båten ikke er egnet til å løftes i truck da det blir for kort mellom stroppene i forhold til løftepunktene bl.a.

Må se etter andre alternativer...

Så vasket hele båten utvendig fra radar til vannlinje. Gikk noen timer, men kvalitetstid :-)

Nå cruiser jeg meg en liten tur i det fine været som lønn for strevet :-)

bilde

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

En tur inn i Bunnefjorden til Marineservice Jacobsen løser din behov for løft SAP. Og han er garantert innenfor dine krav til nøyaktighet i arbeidet!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Justerbart åk i alle retninger. Båten din blir småtteri for krana hans. Han har en diger jævel av en manitou-type. Han er sinnsykt pettimeter med løftinga. Jeg garanterer problemfritt løft. Kjølsvinet skal være tomt. Han tar av seg skoa før han går ombord. Ting er til de grader på stell. Båten vatres opp etter dørken.......

Mvh

Solbris II

Tusen takk for tipset Erikda :-)

Høres ut som en kar jeg kan like, lol ;-)

Størelsen er ikke problemet egentlig. Mer fasongen, og at de opphøyede skrogsidene med walk-around dekket mye lavere innenfor gjør den mer sensitiv for klem. spesiellt om den fremre stroppen ikke kommer langt nok frem der markeringen er.

Hadde håpet på noe nærmere og vest for Oslo da jeg har en tendens til å dra innom dagelig ;-), men alle her i nærheten bruker stort sett trucker eller så er det noen all-inclusive varianter (ofte med slett arbeid) til 100k. Begge deler er uaktuelt.

Fryktet dette. Derfor tok jeg dette prøveløftet i dag istedenfor å få problemet senere når vinteren er rundt hjørnet.

Jeg får evt starte en egen tråd med "vinterhjem søkes" hehe.

Mvh. SAP

He he, han har samme forhold til løfting som du har til symmetri! Det som er noe herk med Bunnefjorden er at isen ligger så lenge. Hans Petter Jacobsen heter mannen du garantert vil komme overens med.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Solbris II

At truckene på Karenslyst (antar det var der du var:-) var for små overrasket meg da det det ligger noen store båter der om vinteren. Jeg hadde min tidligere båt der og det funket greit. Nå står båten derimot inne i oppvarmet hall og får godt med stell om vinteren. Ser så godt som ny ut ved utsett og i tillegg slipper jeg dryppende blandebatteri og annet som ikke liker minusgrader. SAP du burde vel strengt tatt hatt med deg båten under dyna :-).

så det var det du drev med :-)

Selv har jeg montert bom og seil etter å ha vært av med masta. Har fuget opp mastekragen på nytt, byttet til led dekkslys/motorlanterne og fjernet TV-antenne som ikke virket. Det rare var at selv om riggen er strammet til samme mål som før demontering, har masta flyttet seg en drøy centimeter bakover i nedre del. Så det blir spennende å se om dette påvirker forstagsspenning og seiltrim. Skal ut å seil med seilmakeren i morgen, så da får jeg vel noen svar.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Fylte opp 8,5 liter diesel på tanken til Wallas-en. Kjøpte noen flere LED-pærer til salongen. Sjekket spenning på batteriene med multimeter og ble beroliget av tallet 13,53. Leste meg opp på kalibrering av Nexus autopiloten. Den gikk helt bananas på nattseilasen fra Brekstad til Børsa på mandag så nå trenger jeg å bygge ny tillit til den igjen. (Og den trenger å vise seg tilliten verdig ellers havner den på dynga.) Satser på full gjennomkjøring av "sea trials" i morra.

Jeg får evt starte en egen tråd med "vinterhjem søkes" hehe.

Vollen båtservice løfter båter på +60 fot og kan justere avstanden mellom stroppene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Montert nye vaskbare Walker Airsep luftfiltere.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Montert nye vaskbare Walker Airsep luftfiltere.

Nydelig!

Er det de med veihusseparator integrert? http://www.walkerairsep.com/product_detail.asp?id=230 (fant bare 63p)

Fikk du da koblet deg inn med veivhusventilasjonen også?

Bilder er alltid gøy, hint hint ;-)

Jeg fikk inn Racorsystemet forleden. Separator, slanger og ny luftfilterboks med inntak fra separatoren. 2 voksne esker fra USA.

Skal først få laget til en brakett så separatoren blir stående utenpå intercooleren, så håper jeg på montering til uka :-)

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...