Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Kjørte 50 minutter til båtplassen og oppdaget at jeg hadde glemt nøkkelen.

Den er kjedelig, jeg legger nøkkelen på en lur plass i båten selv om jeg bare har 2,5 km til båten. Så slipper jeg glemme den.

I går monterte jeg ny vindusvisker arm m/ vindusvisker. Byttet ut noen gamle led pærer med blått lys i til mer

Gult lys.

Tok ut en Raymarine plotter, som skal erstattes med ny Garmin en eller annen gang , og monterte

Ny joystick til baugthruster.

larss

Clas Ohlson har smarte mekaniske nøkkel safer

http://kundeomtale.clasohlson.no/7053-no_no/Pr407714000/noname-utom-ees-n-kkelskap-med-kombinasjonslas-reviews/reviews.htm

Jeg har renset båten "nedentil". Godt med uønskede utvekster , dvs rur, på drev. Merka i går at båten var litt treg opp i plan og vi mangla 3 knop toppfart. Loggen virka heller ikke. Baugpropellen så ut som en skjellfarm, men den lot jeg være. Den er så og si aldri i bruk

i går, fikk jeg en pakke i posten, da kom det nye ratte til båten, i dag kom det jammen også en pakke det var ny kontrollboks, så nå er det blitt lit oppgradert der også.... all den gamle sjarm fra Draco sin opprindelse :)

men ratte var ikke orginalt dette var et teak og lahhen hadde begynt å flasse... så da fant eg ut at det var like greit å skifte det ut, den gamle kontrollboksen fusket og var ikk ehelt god men den har sikker gjort jobben sin i båen fra 1983 og frem til i dag.

bilde

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Nydelig!

Er det de med veihusseparator integrert? [url="http://www. :-)

Nei, ikke integrert. Walker airsep er en direct replacement til Volvo filterne på TAMD 74. Veivhusfilterne sitter montert rett ved sidevn sv luftfilterne så evt oljedamp vil bli trukket inn i filterne

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ved ankomst hjemmehavn etter en fin tur over kulingpreget Oslofjorden fikk jeg Check engine alarm ved tomgangskjøring. Restartet to ganger, alarm borte. Erfarte vibrasjoner ved tillegging i bås. Heiv på meg snorkelutstyret og godt hjulpet av et par tre brennmaneter fant jeg 10 meter sort tau i bb propell :headbang: fikk fjernet det meste, men propellen er tung å tørne, så vi må på land. Håper ikke akseltettingene er ødelagt, for da får vi vann i drevet.

Så teinesesongen er offisielt åpnet. Og i vinter skal jeg få montert rope cutters som VP kom med for kort tid siden til IPS

Brennmanetene er nok litt furtne, for deler av de sitter fortsatt på ett kne, to armer og litt rundt der maska ikke dekker :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Monterte bredbåndslambda i ene manifolden, tenkte jeg skulle få finjustert forgasseren..... men neida, kjøpte nok for billig instrument. Displayet var helt usynlig i dagslys og tallene flikka over hele skalaen.... ubrukelig. Så paja kartplotteren i tillegg da...... Fikk hoppa litt i bølgene da og tatt en tur gjennom middagsbukta.

Var nede å sjekka den etter at en liten gjeng på 15 damer på utdrikningslag var innom å drakk opp vinen sin og jegeren min.. Alt gikk heldigvis bra! Litt rød negl-lakk på bordet bare:p

Så ble det en liten tur i tropevarmen nå i ettermiddag.. 22 grader plutselig ble det plutselig..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Pjolter, snakker du om damene eller temperaturen nå?;)

Var 21,5 grader på solsiden ifølge bilen.. Varmt og klamt!

Vi bor på moholt.. Sto 20 grader på verandaen i 2 tiden i dag..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det var kjedelig Bitteliten.

Er ikke lett å se de mikroblåsene når det blåser og sjøer litt.

Har du peilet olja på drevet nå i etterkant mtp evt vann?

Prata med mitt favorittverksted og fått noen råd :smiley:

EVC alarmen jeg fikk fra det automatiske korrosjonssystemet skyldes trolig lite salt i vannet i Mossesundet i dag.

Tauet er jeg nå usikker på hvor jeg har fått dratt inn. Mulig det var i havna vår. For jeg merket ingenting på overfarten og mye tau hang slapt rundt propellen. Ikke var tauet jeg skar/dro løs særlig smeltet heller.

:smiley: ikke sikkert vi trenger løft. Mulig det blir et reparasjonsdykk med luft på ryggen. Verkstedet forslå at jeg kunne ta av propellen under vann. 12 m dypt og mudderbunn... Tror ikke det.

Peila olje flere ganger. Ikke noe endring på hydraulikkolja.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det høres positivt ut!

Du hadde nok merket det godt under fart med såpass mye tau rundt propellene.

Merkelig at du synes den var treg og dra rundt... Var den treg relativ til det andre drevet?

Et tips fra sidelinja er å høre etter mekaniske lyder innvendig samtidig som den turnes, og evt senere ved gange?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...