Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

:smiley: ikke sikkert vi trenger løft. Mulig det blir et reparasjonsdykk med luft på ryggen. Verkstedet forslå at jeg kunne ta av propellen under vann. 12 m dypt og mudderbunn... Tror ikke det.

Peila olje flere ganger. Ikke noe endring på hydraulikkolja.

Hva med drevoljen da?

Du kan jo kjøre båten inn på grunna et sted det er bedre bunnforhold og ta et dykk der. Skulle gjerne tatt dykket for deg :smiley:

Ok så drevene bruker ATF. Det er bra olje det under de rette driftsforholdene. Jeg liker å kalle det transmisjonsolje jeg da enten det er motorolje, ATF eller alminnelig girolje som brukes.

Hva syns du om løsningen med å ta av propellerene inne på grunna ála Escadas baugpropell?

20 liter ATF på hvert drev, omtrent sånn cirka. Ganske interessant konstruksjon med hydraulisk kløtsj.

Kan tenke meg at jeg løser dette uten løft, men med luft på ryggen. Har en vinge med 7liter 200 bars flaske klar. Må bare få veid meg inn med bly, men tror jeg er sånn noenlunde på rett nivå. Var nøytal med snorkel i helgen med 3 kg bly. Har 3 kg fast bly på vingen, og den bør vel noenlunde veie opp for flaskas oppfrift.

God idé det å dra på grunna. Vi har en flott strand til det her med 3-4 meters dyp som vi kan dra til om jeg må ha av propellen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Montert nytt toalett ombord i helga. Valget vart eit innelukka Matro eletrisk porselenstoalett. Det gamle tok nemleg kvelden utanfor mellom Lista og Lindesnes fyr, for eit par veker sidan, då fekk eg eit absolutt behov for å tømme ryggen. Med mykje sjø og ein god del slingring vart det litt kloremerke oppetter veggane så det gamle toalettet makta ikkje påkjenningane og fekk lekkasje. :headbang::giggle: Det blir å montere handicapbøyler på veggane som neste prosjekt. :giggle:

Fruen vart meget fornøgd med den nye investeringa, mykje fordi det er lettare å halde reint rundtomkring det. :thumbsup:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

I går fant jeg ut at jeg skulle være smart og bytte en kuleventil mens jeg lå på vannet, slo i en treplugg i skroggjennomføringen fra utsiden og begynte å bale med greiene inne i båten, det endte selvsagt med at jeg klarte å tulle det til så skroggjennomføringen begynte å lekke, vel da var det bare å ringe Vallø Motor på Jarlsø og stille opp der i morges og kjøre inn i travelliften halv ni. fire timer senere var jeg på vannet igjen med ny gjennomføring og byttet propell med det samme fra Gori til fast.

Da jeg hadde kappet den gamle gjennomføringen fra utsiden med skjærfil så oppdager jeg at den nye jeg hadde kjøpt som var 6cm i gjengepartiet ble altfor kort siden de har bygd denne båten med litt tykkere skrog enn jeg trodde der gjennomføringen står, så da ble det å ringe rundt til halve vestfold for å finne en gjennomføring som var lengre.

Vallø motor bisto og gjorde en knallfin jobb og vips var det bare å kaste seg i bilen og hente ny.

Rørlegger kom ombord og pakket kuleventil og alle andre greier med hamp og noe snadder på tube og skroggjennomføringen ble pakket med tec7 og nå er alt tett og fint igjen.

Den gamle ventilen ble byttet da kula ikke lenger gikk rundt når man vrir på håndtaket, dessuten så var det ikke voldsomt mye gjennomgang igjen når jeg begynte å se på delene så det trengtes å byttes litt. De diffusjonsresistente slangene som er standard i båten var ellers helt strøkne og hadde ikke noe belegg men rørdelene var redusert kraftig

bilde

Montert veivhusventilasjonsystem fra Racor, CVV 4500 .

Har en kompis med cnc fres som var så snill og freste ut en brakett av en 4mm komposittplate så jeg fikk montert den utenpå intercooleren

Lukket system med frittstående filter og separator hvor gassene returneres mellom turbo og luftfilter.

Evt avrenning av olje returneres til bunnpanna etter avstengning av motor via en slange med enveisventil for og motvirke trykk feil vei under gange.

Oljereturen fra turboen hadde en ledig inngang nederst på blokka, så det var heldigvis lett å få til avrenningen :-)

Byttet til Racor luftfilterboks også med inngang fra til gassene fra separatoren.

Bonus er at denne er noe kortere enn den originale, så bedre plass til og komme ned via den lille luka nå :-)

Manglet litt slange til oljereturen, så fikk ikke prøvekjørt i dag.

Forhåpentlig er oljelukt i motorrommet nå historie :-)

bilde

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Løftedag i dag. Takk til LarsH som satt meg i forbindelse med Sverre i Sonskilen Marina. Trucken deres løfter 16-17 tonns båter. Og de er hyggelige og hjelpsomme folk.

Hadde bestemt meg for å bruke motoren med tau i propellen minst mulig. Å bakke en en IPS båt med godt vindfang på en motor er litt kjilent, men med opptil en meters klaring til bølgedemperen kom jeg meg ut. Baupropellen var bosatt av hele rur slekta så den var ikke mye til hjelp :-)

I 6,5 knop på en motor til Son. Herregud, tok jo over en time... :lol: ankomst 0955 for løft kl 1000.

1030 så det slik ut
bilde

bilde

Den sorte boksen midt på akterspeilet er ACP - automatisk anti korrosjonssystem som beskytter drevene mot tæring. Det ligger og føler tæringsstrømmer i vannet og sender ut motstrøm. Om det ikke fungerer overtar den store zink anoden i midten. Har fungert utmerket i 2 år - men i dag tok det kvelden - så det er reklamert på det.

Her er begge propellene demontert.Kontrollerte nøye visuelt at det ikke var kast i noen akslinger.
bilde

bilde

Båten ble spylt skikkelig under, propellene montert slik du skulle - endelig fikk jeg bruk for momentnøkkelen som har ligget og ventet på meg i flere år i verktøykassa. Det skulle være 25 nm kraft på boltene på låseskivene.

Ut på vannet i tolv tida - alt fungerer som det skal. Toppa 34-35 knop uten noen vibrasjoner. Godt å slippe saaakte fart hjem igjen :smiley:

Løftedag i dag. Takk til LarsH som satt meg i forbindelse med Sverre i Sonskilen Marina. Trucken deres løfter 16-17 tonns båter. Og de er hyggelige og hjelpsomme folk.

Hadde bestemt meg for å bruke motoren med tau i propellen minst mulig. Å bakke en en IPS båt med godt vindfang på en motor er litt kjilent, men med opptil en meters klaring til bølgedemperen kom jeg meg ut. Baupropellen var bosatt av hele rur slekta så den var ikke mye til hjelp :-)

I 6,5 knop på en motor til Son. Herregud, tok jo over en time... :lol: ankomst 0955 for løft kl 1000.

1030 så det slik utbilde

Båten ble veid inn på 13,4 tonn med halve dieseltanker og 300 kg jolle bakpå.

Demontering av propell var helt greit. Her er den delen som er kritisk. Tynn aksel går inn i tykk aksel, og tau her kan skjære i stykker pakningen. Hos meg ser det ut til at dette har gått bra. bilde

Ganske realle blader på disse propellene. Fremre propell

Godt det ser ut til å ha gått bra, bitteliten.

Byttet ut det gamle 25 kg. Engboankeret med en 15 kg. Bruce kopi akter. Vi har flere ganger opplevd at Engbo ankeret slipper i litt sidevind, og at det da "klapper sammen" og ikke tar tak igjen. Skal bli spennende å se om en mindre Bruce kopi holder bedre.

Har syrefaste anker, Delta foran og Bruce akter. Har et par båtvenner som også har syrefaste Brucekopier, men begge sliter med rustflekker. Jeg har sett litt nærmere på de syrefaste ankerne i havna, og basert på det lille utvalget merker jeg at ankere levert av Anchorlift ikke har rust, mens ankere levert av Engbo eller Ilas ruster. Andre med samme erfaring, eller må jeg skaffe et større stokastisk utvalg for å kunne trekke en slutning?

Guest Avmønstret#

Syr på Sprayhooden som er råtten i sømmen. Er jaggu et stykke igjen før symaskin er brukevennlig :-/ makan til dritt å tre tråder hist og pist og arhg.. Bruker mer tid på å tre tråder enn hva jeg får sydd.

Er propellene foran på IPS, med "drevet" eller "finnen" bakerst ? Det visste jeg ikke... Eller står de i revers på bildet, Bitteliten ?

IPS har fremovervendte propeller. Det er en av de store fordelene med systemet - propellene jobber i urørt vann.

Det er ikke gort erfaringer med at disse propellene er mer sårbare for tau i propellen enn bakovervendte propeller. At vi fikk tau i propellen nå - første gang på snart 15 år med båt - shit happens :smiley:

Jeg har hatt ei bøye i propellen en gang også - men når jeg kjører over bøya da vi bakket ut fra havna må vel det kunne kalles brukerfeil :lol:

Har syrefaste anker, Delta foran og Bruce akter. Har et par båtvenner som også har syrefaste Brucekopier, men begge sliter med rustflekker. Jeg har sett litt nærmere på de syrefaste ankerne i havna, og basert på det lille utvalget merker jeg at ankere levert av Anchorlift ikke har rust, mens ankere levert av Engbo eller Ilas ruster. Andre med samme erfaring, eller må jeg skaffe et større stokastisk utvalg for å kunne trekke en slutning?

Det er forurensning fra havbunnen som sitter i overflaten på stålet som gir rustskjolder. Det er enkelt å polere bort med autosol. Det er altså ikke ankeret som ruster - det er forurensningen som ruster og gir skjolder på det syrefaste stålet.

... mens ankere levert av Engbo eller Ilas ruster. Andre med samme erfaring, eller må jeg skaffe et større stokastisk utvalg for å kunne trekke en slutning?

Mitt syrefaste Engbo 15 kilo fra 2002 ser nytt ut. Jeg fikk sjokk da jeg så at det koster 4700,- nytt i dag :sweat: Superfornøyd med det så langt, men har kun en sommerferie bak meg med denne typen.

Takk for info, Bitteliten ! Alltid noe å lære !

Redigert av Worry II (see edit history)

Javel. Takk for info. Men eierne av båtene med disse ankerne polerer seg i hjel og flere tuber med Autosol har gått med, men rustflekkene dukker stadig opp. Jeg har aldri benyttet autosol på ankeret, vi ankrer opp på de samme stedene, men har ikke antydning til flekker. Skal sies at jeg spyler over anker og kabular med ferskvann etter hver oppankring. Mistenker fortsatt at det kan være forskjellig legering som er benyttet i disse ankerne. Dette er også støttet av uttalelse til en av eierne som sier han aldri hadde dette problemet på forrige båt - samme bruksmønster - tilsynelatende samme anker.

Redigert av mhemil (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...