Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Tatt opp båten i dag. Det var ikke ett eneste skjell/rur under vannlinjen! Ikke engang på propellen! Første gang jeg har opplevd! Etter 10 minutter med høytrykkspyleren i dag og med litt flekking med bunnstoff til våren er den klar til å legges ut.

Fint vær å ta opp båt i, selv om den egentlig burde vært benyttet utpå, og ikke fjerne vannet under kjølen.

KK

I et nydelig sommervær, ble motoren i dag konservert, vanntanker tømt,og båten tatt på land.

Sist vår ble propellen smurt inn med rød Swix våtsnøklister. Ingen ruer hadde funnet det for godt å slå seg ned der i løpet av sommeren.

Nå gjenstår det bare presenning før vinterdvalen kan starte!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
I et nydelig sommervær, ble motoren i dag konservert, vanntanker tømt,og båten tatt på land.

Sist vår ble propellen smurt inn med rød Swix våtsnøklister. Ingen ruer hadde funnet det for godt å slå seg ned der i løpet av sommeren.

Nå gjenstår det bare presenning før vinterdvalen kan starte!

Den der skal jeg fordundre meg prøve! Eneste stedet jeg har hatt vekst i år er på propellen! :D:D:D

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Dro Selina opp på opplagshengeren, ikke uproblematisk med 28fot og en henger som ikke helt er for å hente båten i vannet...

Men med god hjelp av 3-4venner + en og annen som kom innom båthavnen kom skipet seg på land :-)

En vemodig men fin dag...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Har hevet vannlinjen 2,5 cm. Tatt ut ett vindu fra stb side som jeg skal rengjøre vinduslisten på før montering igjen, er endel salt mellom vindu og gummilist.

Mens far satt i stikk kabin og fiklet med vinduet, setter guttungen seg på dass og legger fra seg en stor bommelibomm, og jeg som hadde tømt tank og do og fylt frostvæske i systemet.....

Får flushe godt med frostvæske og la det ligge i tanken.

larss

Båten gikk på land mandag og forberedelse til neste sessong startet tirsdag ettermiddag med ekstra motorstøy isolering.bilde

Båten gikk på land mandag og forberedelse til neste sessong startet tirsdag ettermiddag med ekstra motorstøy isolering.Jeg er meget fornøyd med jobben så er det bare å vente til våren før man får testet ut efekte.Jeg lå i båten på land natt til onsdag for å gjøre ferdig jobben og kl 0645 tok jeg årets bilde (med Iphone, synd jeg ikke hadde ordentlig kamera).Det ble 79 netter i båten inkludert sistnevnte og det må man vel si seg fodt fornøyd med.Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD

I da var siste turen med båten, npo står den på land og er ferdig vasket utvendig, no blir det å få vasket den innvendig og så få vekk noen svarte striper etter noen gummi kanter fra noen brygger... og så polerre den så er dne klar til neste sesong.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

I dag har Amalie fått 6 strøk med D1. Har tatt ut dysene og sendt dem til kontroll, samt tatt ut roraksling. Den lakk sist sesong så pakkboksen skal få en overhaling. Skal også lage nytt lager i underkant av roret.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Helgen har gått med til høststell nå som båten er kommet på land. Ferskvannskjørt i 20 minutter, så 25 l frostvæske. Skal si impelleren suger. 25l gikk på ca 20-25 sek på tomgang.

Frostsikret toalett og septikksystemet, skrapt noe rur rundt thrusterene og demontert propellene til disse, vasket og polert under fenderlista.

Venter litt med å tømme vannet til vi har fått gjort noe mer. Kjekt med vann når man holder på i båten.

Mvh. SAP

Jeg har alltid brukt vanlig blå frostvæskeblanding.

All frostvæske skal vel egentlig samles opp og leveres på miljøstasjon, men det går nok endel tonn rett i sjøen når fritidsflåten sjøsettes....

Appropos frostvæske. Jula har tilbud på vanlig blå konsentrert til 99,- for 4 liter.

Maritim kjører også et tilbud på 129,- eller 139,-

Biltema oppgir vel frostvæske i kg og ikke liter. 12 kg ser ut som en 10 liters kanne, og 3 kg er vel ca 2,6-2,7 liter. Husker ikke helt egenvekten i hodet, men den er tyngre enn vann.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Bruker man vanlig frostveske til f.eks bil i septikken? Eller er det en egen type? Skal frostsikre mitt også snart...

De siste 3 sesongene har jeg brukt den grønne giftfrie fra Maritim. Jeg bruker denne til både septik, ferskvannstank og kraner.

Etter sjøsetting om våre tømmer jeg septiken i sjøen med den beste samvittighet.

Vanntanken skylles 3-4 ganger etter sjøsetting før jeg tar en desinfisering med Klorin. Tanken skylles et par ganger til og fylles for bruk.

Egentlig er hele denne prosessen litt 'overkill' for min del. Båten lagres innendørs og frostfritt, men man vet aldri...

Motor og drev konserveres med standard blå frostvæske.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...