Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Jeg har alltid brukt vanlig blå frostvæskeblanding.

All frostvæske skal vel egentlig samles opp og leveres på miljøstasjon, men det går nok endel tonn rett i sjøen når fritidsflåten sjøsettes....

Appropos frostvæske. Jula har tilbud på vanlig blå konsentrert til 99,- for 4 liter.

Maritim kjører også et tilbud på 129,- eller 139,-

Biltema oppgir vel frostvæske i kg og ikke liter. 12 kg ser ut som en 10 liters kanne, og 3 kg er vel ca 2,6-2,7 liter. Husker ikke helt egenvekten i hodet, men den er tyngre enn vann.

Det varierer fra merke til merke(og selvsagt temperatur) Men typisk er densiteten til blå frostvæske 1,077kg/dm^3 mens grønn og rød er noe tettere med 1,084kg/dm^3. 12kg blå skulle da bli 11.1 ltr.

Jeg er glad jeg bor på vestlandet når jeg ser hvor mye styr det er før vinteren østpå pga konservering ! Jeg er selvsagt glad av flere grunner :lol:

Forrige helg hadde jeg sjekk og tømming av vann fra dieseltanker samt bytte av dieselfilter. I går byttet jeg ut dårlig treverk i krybben. I dag ble det en tur på fjorden for å varme opp motoren før oljetapping. Nå er også båten tømt for sengetøy, klær og mat. Snart er det opp på land.

bilde

Redigert av Knut Baltic (see edit history)

Fikk endelig testa forbruksmåleren som er koblet på NMEA2000 nettverket. Båt: Windy 9800, vekt: 4500kg motorisering: 2xVP 4,3GI (GM V6 Vortec TBI 205 ahk med duoprop) Propellere: F6, utveksling: 1,95:1 toppfart målt tidligere til 38,5kn ved 3800rpm som er for lavt, wot skal gi 4400-4800rpm.

Nåvel, jeg har skrapt av det værste av rur på propellerene for en drøy måned siden og båten har knapt vært brukt siden men det var lite groing. Gikk først i vanlig cruise som betyr 3200rpm og bruker da ganske nøyaktig 30 liter/t per motor og får drøyt 27knop som er en knop, halvannen mindre enn om våren. Økte så til 30kn og da steg forbruket til 36 l/t gikk så ned i fart og stabiliserte turtallet for hver 200rpm og leste 1,1 l/nm per motor i alle hastigheter helt ned til 18,5kn ved 1800rpm. Ved 22 knop trimmet jeg helt inn. Dro videre ned turtallet, ingen planingsterskel noe sted. Holdt 1,2 l/nm per motor ned til 8,5 knop og 1200rpm. Under der er jeg usikker på nøyaktigheten til måleutstyret (testforholdene var 100% ideelle) fra 1000rpm og ned til tomgangsturtall på 600rpm sank forbruket gradvis ned til ca 0,5 l/t per motor og farten er da 3,8 knop. Billig. Så nå går båten i opplag, snufs...

Fått på plass ny 1'' lufting til septik. Planlegger oppussing av bad og nytt toalett. Ny bronse skroggjennomføring til septik og nye slanget skal på plass.

Forresten veldig mange i båthavna som poleret og bunnstoffer nå på høsten. Ble litt missunnelig da! Men de vil til gjengjeld kjede seg til våren mens de venter pånat isen skal gå!

Blåste vanntankene og slanger/rør tomme ned pressluft og fylte glykol i doene og i gråvannstanken. I morgen står frostsikring av agregat ogg vaskemaskin for tur

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Var i båten i går, flytta en fender. Hadde kommet en båt ved siden av vår, min fendring passet dårlig til denne båten som var liten i forhold til den som lå der tidligere. Fenderen var hengt i pulpiten, den er ganske vinglete så måtte henge den over på håndtaksrekka på hyttetaket. Vippa på voltmeteret og sjekka at jeg hadde strøm, alt ok! Blir nok opptak før jeg reiser på jobb igjen 14 okt.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Har begynt å slipe av gammelt bunnstoff. En formidabel jobb, bruker vinkelsliper med stålbørste ( forsiktig) og en liten trekanta slipemus med 80 papir.

Vannlinjen hevet jeg 25 mm her om dagen så den trenger jeg ikke ta.

For ett par dager siden demonterte jeg rorhylsen pga mulig vannlekasje, samtidig kuttet jeg av ett innspeksjonsrør plasert over propellen, dette hullet skal støpes igjen samtidig som jeg støper flaps.

larss

I dag ble båten landsatt.. Trist dag..

Fikk ferskvannkjørt den en runde.. Blir en kjapp service og polering før den forsvinner til vinteropplag.. Bare 6 mnd til den skal ut!!

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

vært og obervert at båten er tatt på land idag av andre enn meg selv denne gangen, med resultat i flotte, herlige, skjønne løftestriper på alle 4 plassene, samt at de har blåst av min strøkne vannlinjestripe opptil flere plasser faktiskt. Det er flott gjort...............................helvete sier jeg

Fikk konservert begge motorer i dag. Etter en siste tur utpå for og kjøre begge motorer gode og varme før 15 minutter ferskvanns spyling og 50% grønn frostveske ble kjørt igjennom.

Båten skal gjøre 28 knuter men ikke verst og klare 27,1 knuter før opplag. Lite groe i indre Oslofjord i år??

bilde

Til uken blir det Generator og ferskvanns sytemet som skal få blåst seg litt

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Lite groe i indre Oslofjord i år??

Muligens, jeg har i hvert fall null groe. Jeg har båten i Son og satte den ut da isen gikk i april og det er ikke mange helgene båten ikke har vært i bruk. jeg tok en dukkert sist helg (15gr. i vannet!!) og sjekket, og selv på propellen var det kun 10 - 20 rur! Når det gjelder skroget, er det helt normalt, men at propellen er så godt som fri for rur, er ikke helt som det pleier å være. Både skrog og propell er forøvrig beskyttet med Seajet selvpolerende bunnstoff.

Lars H.

eget webcam fra båten

ved Oscarsborg her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...