Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Tatt opp jolla. Gitt denne en omgang med kjærlig vedlikehold. Brukte Muc off sykkelvask, og det fungerte svært bra. Så bra at det frister å bruke på store båten også.

Smurt opp alle bevegelige deler (det er en del av de), og her er jeg igjen takknemlig for DieselDahls tips om å bruke spray greas til mc kjeder. Det funker usedvanlig bra. Trenger inn overalt og smører i lang tid. Det elektriske ble sett over og fuktsikret med universalspray. Wastegate vevtilen på turboen ble også smurt opp. Den setter seg av og til på denne motoren også. Har sett tilsvarende motorer med turbo som har vært svært varm, så hos meg er det et fast sjekkpunkt gjennom hele sesongen. Til slutt etterstramma jeg alle slangeklemmer.

I morgen tar jeg jolla til importør for service og konservering (Seatronic har overtatt agentur og service på Williams inkludert han som stelte med Williams hos ex importør!)

Store båten fikk skikkelig varmkjøring av hovedmotorer og hjelpemotor, bytta batteri i fjernkontrollen til landgangen og starta med å ta inn de fortøyninger jeg bare får tatt inn for vinteren fra jolla. Straks skal nytt batteri i co varsleren på plass. Koselig båtdag :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Første vinterkonservering, kjørte et par bøtter med rent vann i sjøvannsinnsuget avsluttet med siste bøtte 10l med 50%50 frostvæske.

Gjorde alt selv så fikk ikke sett om det kom blått vann ut bak, er 10l nok på en VP Tamd 30a?

09 Sealine F37 - VP D4 260

nå har jeg satt inn en kraftig luftavfukter,hatt salt i kjølvannet-tatt hjem puter ol som trekker til seg fukt. Når båten er tørket ordentlig innvendig, skal den få en omgang med ozon og så skal putene tilbake til båten, og da starter jeg min båtesesong, den første på 20 år, og gjett om jeg gleder meg :-)

Skal bruke høsten på å bli kjent med båten, lære mest mulig hvordan den oppfører seg i frisk vind, og hvordan den er å manøvrere da denne har den orginale rorkulten og er til tider ganske tung å holde, og da skal jeg se om det finnes en måte å løse dette på, med det originale roret.

Ellers skal jeg så smått begynne å få mitt personlige preg i kahytten.men siden jeg har hatt båten 2 dager skal jeg bare kose meg i 16 oktober grader+ ,

Merker at jeg snart er alene på sjøen, og stillheten har senket seg i skjærgården

Det var litt merkelig å klargjøre båten i dette fine sensommerværet med 15 + . Men godt å få tømt vv tanken, spylt septiktank med ferskvann 3 ganger, og frostsikret den og motor samt alle ventiler. Nå mangler bare burkaen. Men det får bli en annen dag.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Har festet den nye skroggjennomføringen av bronse som går til septikken. Skal få rørlegger til å hampe resten av delene.

Har demontert og renset kabler til aktertruster. Må kjøpe nye bolter da de var rustet. Bør jeg kjøpe syrefast? Eller er det dumt? Forrige eier skjønte aldri vitsen med å spraye deler med 6-66 e.l. tydeligvis. Hadde han gjort det hadde sikkert færre ting vært rustet...

Tømt vanntank og resten av systemet samt tatt med hjem det som ikke bør utsettes for frost.

Sprayet Lithiumfett inn i kulekranene til skroggjennomføringene undenifra og beveget de endel etterpå.

Helt ferdig polert også. Hver cm2 av gelcoaten. Har gått med noen timer de siste ukene ;-)

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...