Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I dag ble båten løftet på land.

Måtte utsette det noen timer pga. mye vind, så jeg rakk bare å vaske å tømme vannet.

Får konservere motorer i morgen.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Byttet ut ring hytta varm modul til avfuktern i dag da den gamle tok kvelden. Godt og sitte hjemme og styre temperaturen og fuktigheten i skuta fra sofakroken.

Fikk tak i en modul med egen app. fra www.minnefabrikken.no til under tusenlappen ...

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Guest Avmønstret#

6 stk bagasjestropper på Lambertseterstativet. Satt en støtte oppunder baugen på båten.

Tappet motoren for vann gjennom yanmar sin avtappingskran som enkelt skrus opp med en hånd, god design. Skrudde av slangene på begge sider av sjøvannspumpa. Brukte steikepanna til å samle opp vannet :-)

Satt opp spinnakerbommen og snekra en liten bukk for å holde den oppe fremme før jeg hang presenning over baugen. Monterte opp storseilbommen og lagde en bukk for å holde den oppe. La ei lekt mellom bommen og litt ut bak akterstaget.

Pakket i sammen og dro hjem.

Har demontert port til badeplattform for å få bedre feste for hengsler.Rengjort og vasket med rødsprit og fylt hullene med epoxy

bilde

vasket og skrubbet hengslene med rødsprit som var for hånden... så egentlig værre ut enn det bildet viser

bilde

Så vacumerte eg noen poser med puter og tepper. Plutselig tok de bare 1/3 av plassen

bilde

Maxum 4100 scb, Chenette III

Sett over tingenes tilstand i motorrom, byttet en sensor, forlagt noe nye NMEA kabler, utbedret en plugg til kontrollpanelet for dieselvarmesystemet og sjekket ut aktuell plassering for fjernkontrollpanelet til inverter. Sett gjennom brukerhandboka til båten ang. elektriskopplegget. Kontrollert at flapsene er helt innkjørte. Touchet joysticken for å move baug/hekkthrusters. Sett på muligheten for å lage en flens med slangeanslutning til erstatning for topplokket på sjøvannsfilterene med tanke for å enklere kjøre frostvæske gjennom systemet hver gang det er behov for slikt.

Har de siste dagene jobbet med å montere whittall daviter. Måtte sveise om på brakettene for innfesting, og nå fått montert på davitene. Må være slangemenneske og norgesmester i Yoga på samme tid for å komme til. Ligget oppå begge motorene og har da 30 cm opp til dekk, imellom der må jeg og langt opp i bakkant for å få feste mutrene. Laget meg noe ekstra verktøy med for å komme til. Men da slapp jeg å skjære ut hull i akterveggen ved setene. Høres sikkert utrolig ut, men har tatt noe slik som 5-6 timer bare å feste mutrene (8 stykk). Orker ikke ligge lenge i disse merkelige posisjonene, så må pause så mye. Min neste båt skal være reparasjonsvennlig, kommer jeg til å legge mye vekt på. Resultatet ble ok, om man liker daviter, litt delt jeg, men skal bare bruke davitene for å heise jolla opp til den faste krybben jeg har allerede. Da slipper jeg å ha jolla dinglende i daviter. Men må innrømme at mitt første inntrykk er at de er jo litt i veien, hvertfall ligger man longside og med feil side inn, ikke lett å passere elegant på badeplattformen nå. Men blir veldig bra til sommeren, da det har vært ett slit å få jollen opp i krybben.

Har flere litt halvstore prosjekter på gang i vinter. Ankervinsj fremme skal byttes, skal montere batteri for baugtruser fremme, må støpe litt og da, montere oppsamlingskar for dusjen og ny pumpe der, lage nytt instrumentbord og til slutt enda en yogaøvelse, bytte inntakslangene til motor fra drev. 290 drev så de må trekkes ut innenfra, igjen ligge langflat over disse grønne klumpene mine, jaja

Sett på muligheten for å lage en flens med slangeanslutning til erstatning for topplokket på sjøvannsfilterene med tanke for å enklere kjøre frostvæske gjennom systemet hver gang det er behov for slikt.

Jeg laget meg et slik kobling i høst.

Lokket er ikke så stort, så ville unngå søl ved konservering og helling fra kanne.

Bestillte et reservelokk fra USA, borret med hullsag og satt i en skroggjennonføring med kran og 1" nippel. Brukte O-Ring som tetting mot lokket.

Nå kan jeg kjøre motoren i ferskvann og frostvæske uansett om båten ligger på land eller vann. Bare stenger inntaket i bunnen, så suger motoren via denne koblingen.

Fyller opp sjøvannsfilteret først så den slipper å suge tørt i begynnelsen.

Ved ferskvannskjøring stakk jeg bare forsyningsslangen inni 1" slangen. Blandet så opp en 25 liters dunk med frostvæske og stakk oppi slangen før jeg startet opp. Stor sjøvannspumpe på motoren min. 25 liter gulpet den unna på 20-25 sek.

Ikke en dråpe sølt :-)

Lurer på å lage et permanent opplegg for ferskvannskjøring med dette prinsippet. Må gruble litt i vinter...

bilde

Slikt Groco strainer har jeg med 2" stusser. Rommer ca 4 liter.

bilde

Tok ikke sjansen på å ødelegge lokket jeg hadde, så fikk tak et nytt.

bilde

Mvh. SAP

Flytta den fra Floa til hjemmehavna, med ny motor, nytt drev og ny propell - og ny marsjfart 0,5-1 knop bedre enn før. Kjølig tur, +1,5°, men nesten vindstille.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Guest Avmønstret#

Stemplet av kjølen mot opplagstativet. Monterte ned seilduken på rekka ved siden av cockpit for å ta det hjem til vask. Skar ned rekkenettet, det var grønt og slitt, nytt på til våren. La opp kalesje foran og bak masta. Var nede i båten og pumpa spylervæske gjennom dassen.

Litt trist å se båten sånn. Skulle gjerne hatt båt på vestlandet som kunne ligge klar til bruk hele året.

Borret opp nye hull til motorlabbene til min nye Craftsman motor, og fått skiftet nye kontrollkabler til gear og gass. Kun motering av sjøvannsfilter og slanger, og instrumentpanel, så er det klart for innkjøring av nymotoren! Glede!! Skal bli spennende å se om alt er tett, etter 2 år på land! Forhåpentlig vis lever Viksunden min i enda 34 år til!

Er en tur innom den.

Glemte at jeg ikke hadde tappet litt av tankene etter siste fylling før opplaget, så gjorde det nå i dag.

Heldigvis null vann og partikler, så da skal det ikke være noen fare over vinteren.

Hadde på en knert BioProtect2 på siste fylling just in case.

Begge tankene har "jur" som laveste punkt med tappekraner så fort gjort.

Skrudde på lader og varmer når jeg kom for et par timer siden. Da var det bare 4 grader her inne. Nå er det over 20 :-)

bilde

.

bilde

.

Sent using Tapatalk

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...