Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Takker for svaret Astor. Vi har lagt nanoproduktet teakseal som selges av sandøy båtdekk på grandezzaen. Spørs om det ikke blir en durabelig jobb å få det av og deretter prøve tc til våren. Problemet er at det blir veldig skjoldete når det slites, da det inneholder fargepigmenter.

Dessuten har jeg noen 30 år gamle griperekker på dekket på seilbåten som jeg pusset ned i sommer som jeg har lyst til å bevare pene.

Nå ble dette litt OT, men men.. Fint at du linket til den andre tåden.

Et forslag.

Bruk 7M fra samme firma. Du smører på gel, venter en stund men ikke la det tørke ut. Påfør gjerne en fin vannstråle så det ikke tørker. Så ta du en bøtte med godt varmt vann og skrubber på tvers. Noen steder måtte jeg ta to omganger men dekket ble HELT rent for gammel morro. Selv fettet fra grillen som ved et uhell gikk i dekket ble helt borte.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

I dag har jeg skrudd ut Ankervinsjen, skilt motor og gir og klargjort for forsendelse til Engbo.For håpenligvis er den snart tilbake bedre enn ny::

Spørsmål: tok du ut hjulet til tau/kjetting først så dekselen ut.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Fredag fikk jeg meg en times tid på fjorden. Skulle egentlig bare ned i båten for å sjekke om det var nødvendig med å koste litt, samt putte frostvæske i toalettet ettersom det har vært noen kuldegrader den siste uka. Men jeg klarte å glemme dunken med frostvæske (!) og det var så lite snø at det tok meg to minutter å fjerne den, og da det var lite bølger og jeg allerede hadde med meg både kaffetermos og boller i sekken (og det ikke var fryst noe vann i toalettet heller (!), så klarte jeg ikke å motstå fristelsen til en liten tur i indre Oslofjord! Utrolig for en vitamininnsprøytning en slik tur gir! Bare kos! :-D

Redigert av Pequod (see edit history)

Må si du er aktiv på nå på vinteren Pequod :-)

Det er noe helt eget å være på sjøen i indre oslofjord på denne tiden. Stor kontrast til livet på sommeren. Du kan bare glede deg :)

Selv er jeg en tur i Son og ser etter båten. Gleder meg til varmere tider som får vinterdepresjonen til å fordufte som dugg for sola ;)

Vinteren oppleves for meg som mer tung for hvert år som går føler jeg.

bilde

Slik ser det ut i son nå. Lett snødryss og litt vind. Tempen er ca -4.

Kjent BP båt til høyre i bildet. Håper å treffe Hulda til vårpussen :-)

bilde

Trudelutt er tildekket etter alle kunstens regler og ser ut til å ha det bra :-)

Selv kjører jeg på med varmer og lader og drømmer meg bort til sommeren

Mvh. SAP

Ryddet ut stoler med mer fra motorrommet, utrolig hva en stapper nedi der :-/

Dette da HAIKen skal på service og få montert hekktruster samtidig.

Reder og rederinnen gleder seg til et enklere båtliv :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Er glad Astor har vann under kjølen. Utrolig behagelig å kunne legge veien om båten og ta fatt på ting som står på programmet. Kaffemaskinen står og venter på å bli brukt. Kjøleskapet står påslått. Hva mer kan en båtpensjonist ønske seg? Utrolig deilig etter et langt arbeidsliv nesten uten ferie.

Nå venter påskeferien og flytting til hjemmehavn så snart varmere og mer stabilt vær er i annmarsj.

Denne uken skal nytt el. toalett på plass. Dreretter nytt benkebelegg ala Rexpatex. Vi ser fram til å møte båtfolket på fjorden snart.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har fyllt diesel på varmeren og montert dyse til sovelugaren. Her er det ikke snø som jeg kan koste vekk og bare -1 i skrivende stund, langtidsværet byr på fine turer ettermiddager og helger fremover. Ser ut til at båten ikke kommer opp før i mars. Må jo nyte hver dag man kan i båten :smiley:

Ble tur søndag også! Nærmere to timer i indre Oslofjord med landhugg på Husbergøya og kakao på termos! Det beste av alt var at jeg klarte å få med meg eldstedattera, som blir 18 i mars. Kjølig ute, men lite sjø og lunt og varmt i båten med kalesjen på og varmeapparatet på litt over halv styrke. Forhindret oss ikke fra å knappe opp frontkalesjen og stikke hodet opp for en titt og for å kjenne vinden rive litt! :smiley:

Bildet viser en fornøyd 17-åring på toppen av Husbergøya med Malmøya og Ulvøya i bakgrunnen.

bilde

Må si du er aktiv på nå på vinteren Pequod :-)

Det er noe helt eget å være på sjøen i indre oslofjord på denne tiden. Stor kontrast til livet på sommeren. Du kan bare glede deg :)

Selv er jeg en tur i Son og ser etter båten. Gleder meg til varmere tider som får vinterdepresjonen til å fordufte som dugg for sola ;)

Vinteren oppleves for meg som mer tung for hvert år som går føler jeg.

Joda, ingen grunn til å stoppe så lenge det ikke er is på fjorden! Helt enig med at det er noe eget å farte rundt på vinteren. Jeg kjenner liksom at jeg virkelig lever. Gleder meg selvsagt enormt til vår og sommer. Hadde jo ikke forventet å få en slik start på båtlivet mitt. Hadde noen sagt til meg da jeg kjøpte båten i oktober at jeg ville kjørt rundt på fjorden i slutten av januar, så ville jeg nok ringt de hyggelige mennene i hvite frakker ...

Kjenner også at jeg får ladet batteriene (mine altså, ikke båtens!) hver gang jeg er til sjøs. Da er det opplevelsen der og da som griper fullstendig tak i meg. Jeg glemmer alt annet og bare koser meg. Stopper gjerne motoren når jeg er litt utpå fjorden og bare driver litt mens eneste lyden er sjøen som skvulper mot båten, tar en kaffe og filosoferer for meg selv.

Jeg er rett og slett noe så fordømrade lykkelig når jeg er i båten! :yesnod::smiley:

Fredag var jeg en liten tur i båten igjen, denne gang med frostvæske til toalettet. Fant plutselig ut at ferskvannstanken ikke var så tom som jeg trodde, da det kom masse vann ut av krana til vasken på badet. Men har jo bare pumpe på den krana, så jeg orket ikke å drive å pumpe hele tiden. Hvordan tømmer man en ferskvannstank egentlig? Må jeg sitte der på doen og pumpe med vaskekrana til det ikke kommer mer?

Båten var fortsatt tørr og fin i kabinen, fortsatt ikke noe tegn til lekkasje eller fuktighet/kondens.

Flyttet litt på varmekolben i motorrommet slik at den kom mer under motoren, krevde litt fikling, men så satt den på plass.

Vet ikke om det er tilrådelig å bare legge kolben rett i ned i kjølen, så jeg har montert holderne som følger med på en treplanke og satt kolben fast der. Står ganske stødig.

Startet også motoren og lot den gå noen minutter på tomgang. Vann kom ut akter uten problemer, så det ser ikke ut til at det er noe frost eller issørpe.

Måkte litt snø, var ikke så veldig mye som var igjen på båten ettersom det fortsatt er mest puddersnø her nede, så mesteparten av snøen blåser bort. Det lille som var igjen lå ute akter, pluss litt forut, men som dere ser, ikke mye å snakke om.

bilde

Etter at jeg hadde måkt fikk jeg litt vondt i ryggen, så jeg la meg nedpå litt i kabinen, og vips var jeg borte! Ovn på og litt vugging på grunn av vind var nok til å få meg i drømmeland en times tid! :smiley:

Når jeg våknet tok jeg en sen lunsj og kaffe i kabinen bak før jeg ruslet hjemover...Helt greit med friuke!

bilde

Søndag er det jo til og med meldt varmegrader, så kanskje tar jeg en liten tur utpå da?

Måkte snø av presenningene i går. Det hadde lagt seg mye på styrbord side. Fikk det vekk før stativet tok kvelden. Dessverre var det flere båter i opplaget med knekt stativ. Tok samtidig et bilde av føreplassen for å ha noe inspirasjon frem mot sommeren..bilde

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

I dag måkt litt snø på brygga og platformen. Satt på luftavfukter nå som det er litt fuktig i lufta med overgangen fra minusgrader til plussgrader. Ellers så nærmer det seg fort til sesongstarten. Planlegging med todo listen er godt igang.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

I dag har jeg feilsøkt på sjøvanns temp sensoren. den har vist feil temp (mye feil ) men av og til korrekt. Det viste seg at det var knekk på en data kabel som var årsaken. 4 par kabel med RJ45 plugg i begge ender. Desuten fikk jeg hentet solbrillene som skal være med til Jamaica om ikke lenge.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...