Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

som motpol til alle de flinke og ivrige, var jeg nettopp oppi båten for første gang

siden slutten av oktober.

begge batteriene holdt 12,5 V , satte likevel på litt forsiktig lading.

Deilig å ha gammel båt fra 1982 og ikke ta det så nøye.

kliner på et lag med bunnstoff snart - tar en hurtigvask og polerer litegrann

og kommer meg på sjøen, uten å tenke så mye mer på hvilke og hvordan etc etc.

( for ordens skyld - alt det tekniske holder jeg 100% i orden, mens resten blir som det blir )

I dag har jeg begynt å "polere" båten. Jeg har "i alle år" brukt Autosol og maskin med stort hell, og i år var intet unntak. Jeg oppdaget derimot at Biltema har begynt å selge en kilosboks med metallpolish http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Metallpolish-3648/ til 119 kroner boksen. Kjøpte en boks, og oppdaget at denne fungerte like godt som Autosol som har dobbel pris. Ellers har jeg fått på ny kalesje fra Helly Hansen, vasket vanntanken og latt det stå vann med kolrløsning i ett døgn for å være sikker på at vannet blir bakteriefritt og trygt å drikke. Er det noen som har noen tips til hvordan voks man kan bruke når det er litt kjølig i lufta? Her i Arendal er det rundt ti grader midt på dagen når jeg er på jobb, og det detter fort ned til det halve når jeg kommer hjem å skal begynne med båtpussen. Båtpussen er noe jeg aldri ser fram til, da jeg er mere glad i å komme meg på sjøen, så tips til hvordan man får polering og voksing unnagjort i en fei mottaes med et hjertelig takk! I samme slengen lurer jeg på om det finnes noen tips til hvordan man får bort mørke flekker/områder på teakfiner; er det bare å innse at platene må byttes? Pussing med sandpapir er umulig, da teaklaget er altfor tynt..

I dag har jeg sparklet med epoxy-filler på annleggsflaten der det nye stevnsbeslaget skal på plass. Der var det skader slik at jeg fikk vann inn i båten. Når det er herdet, skal det slipes plant og nytt beslag på plass med Sika som ekstra tetting og Loctite på gjengene mot hylserøret. Selve akslingen ble da ganske blank og fin med Autosol polering? Roret er tatt med hjem for montering av nye (faste) trimplan.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

som motpol til alle de flinke og ivrige, var jeg nettopp oppi båten for første gang

siden slutten av oktober.

:thumbsup:

Men når båten er ute av drift er det faktisk kjekt å ha noe å pusle med så man har en unnskyldning for å være ombord selv om man ikke kommer seg utpå.

Nå venter jeg spent på pakke med ny Dynamo etc, og når den er montert bærer det til sjøs fort som svint ja :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

I dag har jeg sparklet med epoxy-filler på annleggsflaten der det nye stevnsbeslaget skal på plass. Der var det skader slik at jeg fikk vann inn i båten. Når det er herdet, skal det slipes plant og nytt beslag på plass med Sika som ekstra tetting og Loctite på gjengene mot hylserøret. Selve akslingen ble da ganske blank og fin med Autosol polering? Roret er tatt med hjem for montering av nye (faste) trimplan.

bilde

Sjösättning före påsk?

Selvfølgelig, påske er jo langt ute i april! Jeg har bestilt sjøsetting uke-14 (1. uken i april). Men jeg kan sette ut så snart jeg er ferdig med nødvendig båtpuss. Jeg står i ytterste rad, så det er bare i si ifra til Sverre med trucken dagen før jeg vil ha sjøsetting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Selvfølgelig, påske er jo langt ute i april! Jeg har bestilt sjøsetting uke-14 (1. uken i april). Men jeg kan sette ut så snart jeg er ferdig med nødvendig båtpuss. Jeg står i ytterste rad, så det er bare i si ifra til Sverre med trucken dagen før jeg vil ha sjøsetting.

Min är klar för sjösättning som är planerat till 11 april om hälsan tillåter. Om allt går som planerat blir det Kärringön över påsk och en tur om Fiskebäckskil skall nog hinnas med

Min är klar för sjösättning som är planerat till 11 april om hälsan tillåter. Om allt går som planerat blir det Kärringön över påsk och en tur om Fiskebäckskil skall nog hinnas med

Levert trekket til fly og kalesjen til vask, rens og impregnering til DOXA Interiør. Skal bli godt med jordslagfri og tett kalesje til sesongstarten.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

På Mandag forsvant vinterburkaen over fly og overbygg og skrog ble vasket og kvitt ett par kilo med sot og møkk. Utrolig hvor møkkete en båt blir etter 6 måneder i indre havn.

fyrte også opp den grønne, og sjekket det elektriske. akterlanterne og horn funka ikke ellers alt ok.

Ett tips: Fant et produkt på Jula: Produsent, Starta Marin. "Rengøring", ""Gelcoat cleaner". Meget bra. Mesteparten av møkka forsvant uten for mye skrubbing. kr. 99,- for 1 ltr.

Tirsdag begynte jeg med Polish med Autosol på overbygget. Fortsetter i dag. Hvis tempraturen er å min side blir det voks på torsdag og muligens noe oljing av teak om tiden strekker til.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Fantastisk deilig å lese om at dere forbereder dere til sommer. Selv er jeg på båtjakt og håper og krysser fingrene for at jeg kommer i mål i løpet av våren.

En sesong uten båt får jammen være nok !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Den lokale bådbutik har haft tilbud på bundmaling kombineret med Hempel Pre Clean. Fik en flaske med i købet og forsøgte det. Som Mariell konstaterede jeg også, at det også var effektivt til at fjerne snavs og skidt.

Opildnet af dette fortsatte jeg med at rubbe overbygningen med autosol (har ikke prøvet det før) og gav det voks.

Tog også fenderbetræk af og tog det hjem og vaskede det og fenderlinerne.

bilde

bilde

I dag har jeg tatt unna de to tingene som må være ferdig før Betty får vann unser kjølen :)

Montere og justere trimsenderene sant stramme til propellen med moment.

Skiftet forfilter diesel også.

Ryddet stuerom om støvesuget dei så vasken utvendig inne i båten er ferdig på notime i morra. Sjøsetting fredag kl 4 :)

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...