Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Kan du ikke si som man sier i offentlig sektor; at du 'konkurranseutsatte' vårpussen, men tapte anbudet? :lol:

Godt poeng. Det er jo bare å prise egen tid høyt nok, så taper man den anbudsrunden med glans. :lol:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

... har du testet radaren? Glæder mig til at få en rapport om forskellen (hvis nogen) på den og den "gamle"!

Må få båten på sjøen først, Andy. Kommer tilbake med rapport når vi får sjøsatt (planlagt 27.Mars) Jeg startet jo opp systemet og testet at alt virket. Spennende med to samtidige radarbilder på skjermen. Også spennende med 48 RPM.

Solgte "gamleradaren" på finn.no. Ble solgt mindre enn en time etter at jeg la ut annonsen :smiley:

Redigert av Bonus (see edit history)

Jeg har tatt med roret hjem for å montere nye faste flaps. Også propellen er tatt med hjem, og der har jeg grunnet der det var avskalling. I morgen skal flapsene som også er grunnet med etch-primer monteres på roret. Og så skal alt få et par strøk med Seajet selvpolerende bunnstoff.

bilde

bilde

bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

All inn, da kjører du tørkeren på full effekt skjønner jeg. Setter du den på tommelsymbolet så vil den jobbe automatisk og sense RF hver 30. Min. Og holder 50%rf.

Noen hevder full tørk kan skade treverket...

Merker selv om jeg kjører den på full tørk, så blir det ubehagelig for øyne og munn når jeg kommer ombord. Men i begynnelsen er det sikkert greit å kjøre hardt. - jeg bruker min hele året, også på turer.

Jeg har tatt med roret hjem for å montere nye faste flaps.

Lars H.

Hei Lars

Vi hadde en prat i båthavnen i går ang. Flaps montert på roret. Mtp at roret vil få litt " løft" oppover når du kjører, kan du se slitasje på rorgjennomføringen i denne forbindelsen?

larss

Jeg har tatt med roret hjem for å montere nye faste flaps. Også propellen er tatt med hjem, og der har jeg grunnet der det var avskalling. I morgen skal flapsene som også er grunnet med etch-primer monteres på roret. Og så skal alt få et par strøk med Seajet selvpolerende bunnstoff.

bilde

bilde

bilde

Lars H.

Vad är det för material i flappsen? Vilken typ av primer är det du använder?

Flapsene er av aluminium, og det er denne primeren jeg har brukt.

ACID #8 can be applied to the following surfaces:-
Bare steel.
Aluminium.
Galvanized and Zinc coated steels.
Fully cured paint.
Polyester bodyfillers and G.R.P

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi hadde en prat i båthavnen i går ang. Flaps montert på roret. Mtp at roret vil få litt " løft" oppover når du kjører, kan du se slitasje på rorgjennomføringen i denne forbindelsen?

Hei.

Det har jeg ikke lagt merke til, men jeg har heller ikke sett etter noe slikt spesielt. Men det er i hvert fall ikke noen vanninntrengning der. Og jeg regner med at det ikke fremover vil bli noe problem. En Saga 27 er jo levert med slike flaps originalt og alt burde være dimensjonert for dette. Å sette slike flaps på roret til en båt uten dette originalt, ville jeg betakket meg for.

Men det er klart at det er store krefter ute og går på flapsene i grov sjø. De gamle (fra 1986) hadde begge for 10 år siden fått sprekker i knekken og ble sveist. Nå var det kommet ny sprekk i det ene, og selv om jeg hadde tilbud om gratis sveising, ble det nye originale flaps levert fra Sagaboats. Flapsene var dessuten ganske korrodert etter så mange år.

Lars H.

Flapsene er av aluminium, og det er denne primeren jeg har brukt.

ACID #8 can be applied to the following surfaces:-

Bare steel.

Aluminium.

Galvanized and Zinc coated steels.

Fully cured paint.

Polyester bodyfillers and G.R.P

bilde

Detta kar du provat förut förstår jag? Har själv letat och provat olika primer utan att hitta någon bra. Finns bra att köpa men inte mindre än 5 l burk.

Tack för tipset.

Detta kar du provat förut förstår jag? Har själv letat och provat olika primer utan att hitta någon bra. Finns bra att köpa men inte mindre än 5 l burk.

Tack för tipset.

Ja, det er det beste jeg får tak i nå. For mange år siden hadde International en 2-komponent etchprimer, en tynntflytene sak som jeg deretter hadde 2-komp Epoxy over før stoffing. Den er dessverre fjernet fra makedet av "miljøhensyn", ha ha!

Før og etter-bilder som bringer håp om like fin sommer som 2013 :yesnod: :

bilde

bilde

På vei til det våte element som tredjemann i havna. Ikke bare bare å love tidlig utsetting og være nødt til å stå på når man blir sykemeldt for høyt blodtrykk :giggle: . Men med litt hjelp og fantastisk vær gikk det med et nødskrik. Alt jeg ikke orker selv får jeg vel bare legge over på min bedre halvdel :thumbsup:

bilde

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...