Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Skjekket undervannskrogf med nytt GOPRO-kamera i dag. Fantastisk resultat. Anoder og skrog var som forventet. Alt uten at jeg kun ble litt fuktig på hendene. Festet kamera på et enhåndstativ og tapet mot båtshake.

Fruen var med og ryddet og vasket Astor i dag. MYE ble kastet. Nå skal nytt inn før vi drar på tur denne sesongen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

montert wallasen (2400) etter at veke/repsett var montert.

Startforsøk.

Vifte gikk. Pumpe klikket. Brennstoff fylte slangen. Og det klikket. Og det klikket. Skulle tru det ville fungere, da!

Men neida. Ingen varme, bare kald luft, og ikke noe rødt lys på kontrollpanelet.

:nonod: :nonod: :nonod::headbang::nonod: :nonod: :nonod:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Startforsøk.

Vifte gikk. Pumpe klikket. Brennstoff fylte slangen. Og det klikket. Og det klikket. Skulle tru det ville fungere, da!

Men neida. Ingen varme, bare kald luft, og ikke noe rødt lys på kontrollpanelet.

Er vel denne #¤%r"#¤%& glødetråden igjen da ? :sweat:

Er vel denne ... glødetråden igjen da ? :sweat:

det skal du se, men den er altså aldeles ny.

Så da er det vel ut med wallasen, kople fra, skru fra hverandre, inn og se på glødetråden (den er jo aller innerst og du sitter der med tusen små deler (eller ti)), ohme tråden, finne at den er hel, kople sammen, sette sammen alle delene, ... (neida, jeg gleder meg ikke)

Og så er det jo så god plass rundt dette apparatet! (IKKE!)

Grrr. Så det, så.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

det skal du se, men den er altså aldeles ny.

Så da er det vel ut med wallasen, kople fra, skru fra hverandre, inn og se på glødetråden (den er jo aller innerst og du sitter der med tusen små deler (eller ti)), ohme tråden, finne at den er hel, kople sammen, sette sammen alle delene, ... (neida, jeg gleder meg ikke)

Og så er det jo så god plass rundt dette apparatet! (IKKE!)

Grrr. Så det, så.

Om ikke noe annet gir det oss andre en litt munter underholdning. Dessverre egentlig..

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

I dag (natt...) har jeg fått tatt siste finpuss, rubbing og polering på endeplatene på de justerte sittebenkene i båten. Opprinnelig var det hel benk, men ifm hekkportsprosjektet mitt har jeg delt benken i to, kuttet inn på hver del del og satt på nye endeplater. Har brukt finer, epoxy, avsluttet med gelcoatsparkel på topp, deretter masse sliping med ulike korninger. Har prøvd ulike overflatebehandlinger, men endte opp med gelcoatsparkel. Resultatet ble bra, men det bli fort tynt, og det er lett å pusse gjennom. Tror jeg skal prøve Ephifanes 2-k polyuretanmaling som topcoat på selve åpningen i hekken. Er redd for at jeg ikke får god nok finish med rulla og derfor må avslutte med fint våtslipepapir, rubbing og polish. Kanskje noen her som har erfaring med å slipe på 2k polyuretanmaling på siste strøket?

Mye pirk med denne type jobb, har brukt time på time for å få et bra resultat på benkene. Sånn er det når man gjør en jobb for første gang, heldigvis har man BP, nettet og Youtube til støtte. Også en fordel å kunne teste ut litt ved å jobbe på deler jeg har tatt med hjem. Nå er det heldigvis ikke så mye jobb igjen, satser på gode temperaturer de siste helgene fram mot påske.

Her er benken kuttet og åpning i hekken tatt (kabling og slanger til autopiloten var selvfølgelig trukket gjennom dørken akkurat i åpningen). Skar en slisse og et nytt hull på siden av åpningen, fikk så trekt over kablingen. Det gikk akkurat.)

bilde

Her er benkene ferdige og klare til å monteres i båten.

bilde

I går kveld/natt fikk jeg tatt siste finpuss på skuta, fylt vanntanken med friskt vann etter at den hadde stått med klorløsning noen dager, stoffa de siste områdene der krybba ligger inntil båten, smurt opp ankerwinchen, satt på nye viskerblad, starta opp og testkjørt motoren før den fikk et velfortjent olje/filterskift og ny registerreim. I dag kommer kranbilen klokka tre for sjøsetting, og dyner, puter og alt som skal til for en helg på sjøen er pakket i båten. Den planlagte Skagenturen i helgen er imidlertid avlyst pga. litt ugunstig værmelding i forhold til at jeg bare har en 28 fots motorbåt. (Jeg må si jeg savner livet på skrå og sjøegenskapene i en seilbåt av og til..) Men en tur i skjærgården rundt Arendal er heller ikke å forakte på denne årstiden, der den ligger "ensom og ubrukt".

Startforsøk.

Vifte gikk. Pumpe klikket. Brennstofffylte slangen. Og det klikket. Og det klikket. Skulle tru det ville fungere, da!

Har du tatt ut flamme vakta og sett om linsa er rein? Jeg plukket min helt i biter før jeg skjønte at det var bare flammevakta hadde sotet igjen. Tror det er så enkelt... :-)

Har du tatt ut flamme vakta og sett om linsa er rein? Jeg plukket min helt i biter før jeg skjønte at det var bare flammevakta hadde sotet igjen. Tror det er så enkelt... :-)

skal sjekke den ... men uansett er det jo full demontering igjen ...

På min ser jeg pluggen og litt på siden av den igjen sitter det et svart rundt lokk med ledning på, det er flammevakten... Vri den ut og blås den rein... Lykke til! :)

Alt slikt er inni, bak panelene. Men jeg må uansett plukke varmeren ut fra skapet den står i før jeg kan komme til noe som helst annet enn den røde knappen for å resette temperaturvakta. Det blir uansett en annen dag...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...