Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Ser utrolig bra ut, aceton?hvor kjøper man det?

Aceton er en tynner som fordamper på lik linje med Lynol og Jotuns tynner nr 1. Eller en hver annen alkoholbasert tynner. Med mindre metallet reagerer med Aceton og skaper en eller annen kjemisk forbindelse jeg ikke vet om, har det overhodet ingen annen effekt enn som rengjøring før påføring av bunnstoff. Aceton fordamper og etterlater seg en fettfri overflate når det brukes til vask.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Har en misstanke om Autosol. Dette at et syrefast får slik overflaterust overrasker meg. Kan det være at det er en reaksjon med galvanisert sjakkel/kjetting(man skal jo ikke blande kvaliteter) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har hørt at det ofte spares litt(for mye) på ingrediensene på endel kinaankere samt bearbeidelsen etter støp.

Min erfaring er at det blir mindre rust som kommer tilbake for hver gang man polerer de opp. Nye ankere kan se helt jæ.... ut etter første sesong.

Har sett flere ganger at det siste jettingleddet (galv) for kjørt seg i kontakt med syrefast anker men ikke omvendt.

Mvh. SAP

Aceton er en tynner som fordamper på lik linje med Lynol og Jotuns tynner nr 1. Eller en hver annen alkoholbasert tynner. Med mindre metallet reagerer med Aceton og

skaper en eller annen kjemisk forbindelse jeg ikke vet om, har det overhodet ingen annen effekt enn som rengjøring før påføring av bunnstoff. Aceton fordamper og etterlater seg en fettfri overflate når det brukes til vask.

Så man trenger bare smøre på dette så holder den seg rein? Fikk høre det var lurt med flere lag med voks.

Så man trenger bare smøre på dette så holder den seg rein? Fikk høre det var lurt med flere lag med voks.

Aceton som et antigroemiddel har overhodet (under vannet) ingen effekt! Absolutt dødfødt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Første dag på ny arbejdsadresse i dag!

Og gæt engang: Der er bådplads. (Nogen fordeler er der ved at være chef, når man skal vælge lejemål.. ;-))

Så jeg tog båden på arbejde. Her er den fotograferet ud af vinduet fra mit nye kontor :

bilde

Det så jo riktig bra ut MajorAndy. I dag har jeg byttet impeller i septikpumpen. Måtte gjøre det toganger selvsagt da jeg glemte å smøre inn med marinefett. Og da ble den treg gitt. Men etter litt smøring skal jeg jaggu si det ble fart i den. Moro når man ser resultater.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Første dag på ny arbejdsadresse i dag!

Og gæt engang: Der er bådplads. (Nogen fordeler er der ved at være chef, når man skal vælge lejemål.. ;-))

Så jeg tog båden på arbejde. Her er den fotograferet ud af vinduet fra mit nye kontor :

bilde

Misunner deg den der plassen! :smiley: Jobber selv med kai rett utenfor, men det er ikke lov å legge til med båt der, og noen båthavn på Sørenga kommer nok ikke med det første...

I går: tok med wallasen til en wallasreparatør, han fant at en del (plastikforbindelse mellom to deler av friskluftsystemet) var vekk (jeg mistenker at jeg finner den igjen nede i avgrunnen ombord), fant en de hadde liggende, satte på, skulle ikke ha noe for dette. Jeg hjem, prøvekjørte, alt virket, monterte i båten, alt virket, hurra.

I dag: i båten, prøvekjørte wallas igjen, deilig varme :smiley: :smiley: , ordnet med varmluftslanger til et par utblåsningsdyser. Så er vi nesten klare til turer igjen!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Idag har jeg lempet inn sengetøy og det tonnet med ting og tang familien på 5 "trenger" i båten, fyrt opp varmeapparatet for å teste, startet motorene og smilt fra øre til øre :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...