Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Fin liten tur på fjorden der den nye vimpelen fra baatplassen.no gjorde sin debut i den høyst midlertidige "masta"... Forøvrig min tur nummer 50 med båten siden jeg kjøpte den i oktober, så det var vel en passende debuttur for vimpelen! :thumbsup:

bilde

Endte til slutt med å bruke så mye tid på fjorden at jeg klarte å miste ferga til jobben ...

Istedenfor å vente en time på neste og dermed komme 45 minutter for sent til påskens siste nattevakt, valgte jeg å gå tilbake til båthavna og ta egen båt til jobben... :smiley: Så nå sitter jeg på jobb med båten fortøyd utenfor og gleder meg til klokka blir sju og det blir en flott tur i morgensol på vei hjem igjen...

Redigert av Pequod (see edit history)

Tannbørste er fint i kriker og kroker SAP :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Da har jeg gjort det jeg kan få gjort med "båten", Magma gassgrillen er vasket og pusset så den ble som ny.

Da er den klar for transport til Stavanger og montering på nye MS VannTro :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg begynner å se slutten på en uke med båtpuss. På grunn av det fine været har jeg fått vasket og polert hele båten utvendig. I den sammenheng har jeg testet noen produkter som jeg synes det er greit å fortelle om:

TCnano gelcoat nanopolish. Jeg polerte alle glatte flater med dette produktet. Jeg synes dette gir et veldig bra resultat med forholdsvis lite arbeid. Det ser ikke ut til å gi like god beskyttelse som en skikkelig voks, men det kan jeg leve med, med tanke på hvor lett og fort det går å polere med TCnano. En ulempe jeg har lagt merke til, er at den innimellom kan gi skjolder/matte felter. Spesielt tydelig er dette på de blå feltene på min båt. Jeg har prøvd for hånd og med maskin. Forskjellig hastighet og forskjellige pad'er, men jeg klarer ikke å få det blå helt blankt. Når båten står på land og er helt ren blir det lett synlig. Når den kommer på sjøen tipper jeg at det nesten ikke blir lagt merke til.

Starbrite non-skid deck cleaner. Jeg rengjorde alle antisklipartier på dekk med dette produktet. Dette har ikke vært gjort på flere år på min båt, så jeg regnet med at det ville ta mye jobb, og at resultatet ville bli sånn passe. Der tok jeg feil. Dette produktet var helt suverent på min båt. Jeg fuktet dekket med vann, påførte deretter deck cleaner med en svamp og lot det stå noen minutter. Deretter gikk jeg ganske lett over med en neglebørste, og møkka bare forsvant. Dette var så effektivt at det grenset til magi!

Polymarine Inflateable boat cleaner. Denne har jeg tidligere brukt på en hvit Zodiac som var ganske dårlig vedlikeholdt. Jolla ble omtrent som ny. Denne gangen brukte jeg den på solputene til fordekket. Disse er trukket med et slags plastmateriale, og var en gang i tiden hvite (i 1998?). Jeg fulgte bruksanvisningen med å dusje med vann først, for så å spraye på boat cleaner. Etter et par minutter var det bare å skrubbe forsiktig med en svamp, og så skylle med masse vann. Dette var like effektivt på solputene som det var på jolla, så nå er solputene nesten like hvite som det nypussede fordekket. :-)

Vaselinolje. Jeg leste på Båtplassen at vaselinolje var fint for plastvinduene i kalesjen. Disse har alltid blitt nedprioritert på grunn av at det har vært så mange andre viktigere ting å ta tak i, men nå følte jeg at jeg hadde tid til å pusle litt med vinduene. Jeg påførte vaselinolje med papir, gned det godt utover, og lot det sitte noen minutter. Deretter tørket jeg vinduene "tørre" med mer papir. Dette var utrolig effektivt. Lett jobb, og supert resultat. Vinduene ble mye klarere, på noen felter ser de nesten nye ut, selv om kalesjen er minst fem år gammel.

Dette er første gangen jeg rekker over hele båten før sjøsetting, og det føles deilig! Nå blir det morsommere å shine litt her og der i løpet av sommeren. Neste produkt på lista blir å teste Meguiar's rubbing og one-step compound for å se om jeg kan få bedre resultat på det blå feltet. Men det kan hende drøyer til høsten igjen. Nå er det snart båtsesong!

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Neste produkt på lista blir å teste Meguiar's rubbing og one-step compound for å se om jeg kan få bedre resultat på det blå feltet. Men det kan hende drøyer til høsten igjen. Nå er det snart båtsesong!

Prøv med bare One-Step-Compound først Øivind, den har også rubbing-effekt. Det kan være dette er nok.

Her er det brukt One-Step-Compound

12102007098.jpg

Ellers, takk for andre tips ! (du kan også prøve Meguiar`s Pure Wax på kalesjevinduene, magisk !)

Redigert av VannTro (see edit history)

Prøv med bare One-Step-Compound først Øivind, den har også rubbing-effekt. Det kan være dette er nok.

Her er det brukt One-Step-Compound

12102007098.jpg

Ellers, takk for andre tips ! (du kan også prøve Meguiar`s Pure Wax på kalesjevinduene, magisk !)

Takk for tips, VannTro! Jeg har brukt Cleaner Fluid Marine fra Swissvax, og jeg tror den er ganske lik Meguiar's One-Step Compound, derfor tanken om å prøve en litt hardere rubbing. Men jeg prøver selvsagt den "mildeste" varianten først, i tilfelle den tar nok.

Øivind

Har tatt årets første båttur, med grilling for alle og et kjapt bad for noen.

Fylte opp vanntankene for første gang etter vinteren. Alltid litt spennende å se om tanker, bereder og rør holder tett.

Fikk fjernet det siste av vinterutstyr (varmerør osv) fra båten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har latt båten stå med bare halv kalesje for å lufte og tørk de siste dagene. Var ned om og vasket og ryddet på land thermodresser og annet jalla som var i båten. Tok med meg opp igjen verktøyet for å flytte det over i to mindre rulle etuier slik det kan lagres i benken i kabinen. Klappet den litt og lovte båten en fin sommer og lov til å strekke på beina ved flere anledninger :P :flag_bp:

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

I påsken på fjellet har jeg brukt litt tid på å olje det nye teaklokket til dreggkassen på badeplattformen. Så den ble montert i ettermiddag. Samtidig tok jeg en overhaling på dopumpa så nå er alle drittpumper i orden. . Neste prosjekt er å få Ardic en i gang. Godt med venner med teknisk kompetanse. Dessuten skal ny VHF monteres. Deretter polering og stell før sjøsetting.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Byttet olje, reim og plugger, samt startet greiene. Deilig når det starter lett og maler på 8 syl.Dessverre fikk jeg feil impeller i høst. Finnes det to forskjellige til penta v8? Den nye så ganske lik ut, men var kanskje halvparten så lang.

Ellers er alt under dørken byttet i år, var pil råttent alt sammen. Bade- plattformen har blitt pusset og oljet. Diverse tre-artikler ligger på balkongen hjemme med noen lag lakk.

2,5 av 4 strøk med 2-komp primer. Hadde planer om å bli ferdig, men det dukket opp andre ting, så jeg måtte gi meg i ettermiddag. Håper jeg kan fortsette i morgen tidlig uten å måtte rubbe overflaten på nytt. Får vel ta en telefon til Sola Shipping og høre.

Hva tror dere?

I dag har jeg ikke gjort noe som helst med båten, den ble nemlig overlevert til sin nye eier rett før påske. Jeg velger derfor å avvike litt fra overskriften og heller fortelle om det siste jeg gjorde med Bellaen før/ved overlevering til ny eier :rolleyes:. (For å være ærlig medførte vel dette også såpass store fysiske påkjenninger at jeg ikke har vært i stand til å gjøre så mye i etterkant..)

Det passet best for ny eier å overta båten lørdag 12.04. Jeg hadde på forhånd sjøsatt båten og sjekket at alt var ok før ny eier kom for prøvekjøring og overtakelse. Nye eiere er forøvrig et hyggelig par fra Oslo med lite båterfaring fra tidligere.

Jeg fulgte naturligvis nøye med på YR sine prognoser, og det så ikke spesielt lovende ut. Regn og 8-10 sekundmeter vind er ikke ideelt for prøvekjøring og opptak av 20 fots daycruiser :nonod:. Jeg gjorde ny eier oppmerksom på dette, men han var innstilt på å hente båten denne dagen. Dessuten skulle jeg reise til Egypt dagen etter så vi hadde ikke mange alternativer hvis de skulle få båten før påske.

Jeg krysset fingrene for at YR hadde bommet, og det så lovende ut med fint vær på fredag. Men når lørdagen kom viser det seg at YR for en gangs skyld har full klaff :worry:.

Jeg hadde informert om at kjøper måtte stille med egnet bil for å trekke båten, og de ankommer som avtalt kl 10 i en noe eldre Volvo V70. Kjøper og hans høygravide kone er for anledningen godt innpakket i både klær og regntøy, så med godt mot kobler vi på hengeren og setter kursen mot båthavna.

Etter en gjennomgang av båten kaster vi fortøyningene og stamper oss ut av havna for en prøvetur. Forholdene er jo ikke de beste, så kjøper får absolutt testet Bellaens sjøegenskaper. Når kjøper er fornøyd setter vi kursen mot havna igjen for å ta opp båten.

Det legges en kort slagplan, kjøper og den høygravide går i land og skal rygge bil/henger ned på opptaksrampen mens jeg skal kjøre båten. Kjøper skal koble på wiren fra vinsjen og deretter vinsje opp båten mens jeg skal prøve å holde den i posisjon :pray:. (Fortsatt 8-10 sekundmeter vind inn fra siden....)

På andre forsøk forsøk lykkes kjøper med å koble på wiren og starter med å vinsje. Alt går egentlig over all forventning.

Båten er nesten helt oppe, mangler vel 30-40cm til baugstøtten og jeg går frem på baugen for å klatre i land. Jeg rekker akkurat å si meg enig med den gravide i at alt har gått veldig bra før jeg hører en merkelig lyd og registrerer at vinsjen fris ut :worry:.

Dette medfører naturligvis at båten raser tilbake i sjøen på den temmelig bratte rampen. På dette tidspunktet står jeg som nevnt helt på tuppen av fordekket, og idet båten raser bakover tar jeg naturligvis et lite elegant stup forover. Jeg rekker såvidt å tenke at jeg må unngå å lande på hodet før jeg treffer betongdekket på rampen, og på uforklarlig vis klarte jeg det :saint:.

Jeg bruker 7-8 sekunder på å konstatere at jeg fortsatt lever der jeg ligger på rampen, før jeg får stablet meg på bena. På dette tidspunktet er det for sent å tenke på både HMS, stil og eleganse, så nå handler det om å forsøke å redde materielle verdier.

Båten ligger nå i 90 graders vinkel i forhold til hengeren, og hekken/undervannshus er på vei mot steinmoloen på siden av rampen i den sterke vinden.

Wiren har fortsatt feste i baugen, og jeg klarer på et vis å komme meg ombord i båten igjen. Med hjelp av et par båtshaker får jeg staket den vekk fra moloen, og den bleke vinsjoperatøren kan motvillig gjøre et nytt forsøk. Han er på dette tidspunktet naturligvis redd for å gjøre feil og sveiver derfor svært saaaaakte mens jeg står med blødende kutt i begge hender og forsøker å stabilisere båten best mulig. Jeg konstaterer at YR har truffet godt med prognosen, og nedbøren er IKKE avtagende :diving:...

På dette tidspunktet kommer det tre karer forbi som har stått ute på moloen for å fiske. De tilbyr seg å hjelpe, noe vi naturligvis takker ja til :thumbsup:.

Etter en halvtimes treeeeg sveiving er båten igjen oppe fra vannet. Da klarer ikke Volvoens håndbrekk lenger å holde igjen og ekvipasjen begynner å sige bakover. Etter litt kaos får de satt på brekket på tilhengeren, lagt noen steiner bak hjulene, og en av fiskerne blir plassert i bilen for å holde på bremsen. På dette tidspunktet er kjøper svært blek, og jeg er oppriktig bekymret for den gravide :worry:.

Etter enda en halvtimes sveiving er imidlertid båten oppe på hengeren og jeg klarer såvidt å stavre meg ned på bakken.

Vi sikrer båten med et par stropper foran og det er tid for å kjøre opp bilen. Vi sikrer med flere steiner bak hjulene før båtkjøper overtar plassen bak rattet på trekkvogna. Til tross for mye rusing og forholdsvis høyt forbruk/misbruk av clutch lykkes han ikke med å få bilen opp fra rampen. Vi står da på rampen med bil og båt, men bilen er ikke i stand til å trekke opp båten. Ingen av oss er særlig innstilt på å sette ut båten igjen, så det blir et raskt møte i regnværet.

Det viser seg at en av de hjelpsomme fiskerne har en SUV av et eller annet slag, tror kanskje det var en KIA... Denne rygges på på plass foran Volvoen, og stropper festes til Volvoens slepekrok. Etter aktiv rusing og clutchbruk fra begge sjåfører er endelig hele ekvipasjen oppe på flatmark :thumbsup:.

Vi takker fiskerne så mye for hjelpen før de forlater havna. En nærmere inspeksjon av Volvoen viser at bakre fjærer og dempere er ferdige, så med litt last innvendig og hengeren tilkoblet er det nærmest ingen fjæringsvei og svært lite klaring i hjulbuene. (Kuletrykk på hengeren er tidligere målt og OK).

Det er naturligvis ikke forsvarlig å benytte denne bilen til å trekke båten, så kjøpere begynner å ringe rundt for å få lånt seg en bil med 4x4. Dette viser seg å være vanskelig, så vi har ikke annet valg enn å motvillig sette fra oss båten havna i påvente av at de får fremskaffet en egnet trekkvogn. Ingen god følelse å sette fra seg båt på ulåst henger i en ubevoktet havn :nonod:.. Heldigvis fikk de leid seg en bil på Gardermoen og kom tilbake senere på kvelden for å hente båten. Transporten hjem gikk deretter uten problemer.

Kjøperne fikk en røff start på båtlivet, men er fortsatt optimistiske og ved godt mot :thumbsup:.

Jeg kom fra det med et par små kutt i hendene, temmelig mørbanket og med en forstuet fot/ankel, men heldigvis ingen alvorlige skader. Jeg er også lettet over at den høygravide fortsatt hadde status som høygravid etter all dramatikken og stresset. Det hadde passet svært dårlig med en fødsel der og da.

Jeg har aldri sett på båtopptak som en ekstremsport, men nå vet jeg bedre :giggle: .

Etter en ukes påskeferie/rehab i Hurghada venter jeg nå utålmodig på å overta Bavariaen :yesnod:!

(Jeg aner ikke hva som skjedde når vinsjen ble løst ut, har aldri hatt problemer med den tidligere. Testet den også etter at båten var oppe, den låste ved hvert "klikk" og så ut til å være helt i orden.)

Redigert av Olepo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...