Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Fikk lagt inn nye uteputer (type Biltema) til cockpit, kjøpt inn overmadrass til foreldrelugaren og fikk byttet pumpa på dassen fra eldre Jabsco til en ny Jabsco Twist'n'Lock. Pumpebyttet gikk overraskende problemfritt, og nå fungerer også innpumping av sjøvann. :clap:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Ikke mye. Monterte opp et lensetakkel, fant opp en klut med tau til å droppe i sjøen og vaske cockpit med. Gammel vaskefille som holder mye vann. Skura dekk i et skybrudd. Fylte 10 ltr diesel. Rydda i stuverommet, hurra!:-)

Ikke i dag, men etter at regnværet ga seg i går ble det en runde med olje på rekka og badeplattformen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fikk ikke start på Forden i går var så hvitt den sveiv rundt og instrumentene danset samba.

I kjelleren fant jeg kablene til 9 instrumenter sammensmeltet og hete.

Tok en nød rep. skjøtet inn 1,5 m x 17 kabler så nå er vi klar for neste utfordring, kjekt med gammel båt som en kan skru på.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Startet båtferien i dag. Første etappe går fra Leangbukta til Son. Passerer campingen før Filtvedt nå.

Rett etter runding Blakstadtangen fikk jeg denne kjekkasen opp på siden og forbi. Nøkternt estimert ca 10-15 meter unna...

bilde

bilde

Og hva skjer når han har passert? Jo, han skal til styrbord...

bilde

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

I dag - vel egentlig en jobb over 3 dager. Begynnte den 7,

Har hatt ute å sjekket impeller, var god åog ble satt inn igjen. (har reserve liggende)

Tømt ut all den gamle frostvæsken i motoren, skyllet igjenom, og fylt opp med ferskvann og 1 l systemrens = ca 20%.

Dette ligger nå å godgjør seg til i morgen - i dag utpå ettermiddagen (2 døgn) så tappes det ut, skylle igjennom og fylles opp med vann/frostvæske.

Montert inn to nye høytalere ute.

Vasket og stelt, sjekket batterier.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

I dag har jeg lagt opp diodelys etter kantene i båten. Skal ha dimmer også, men så klart hadde jeg kjøpt til LED og ikke dioder. Det kommer nok snart. Og, om noen skulle føle for å spørre hvorfor jeg ikke trekker om intriøret, så er sbaret: Det kommer når jeg får råd til det.

bilde

bilde

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Montert flaggfeste, fikset på hovedstrømbryteren som var lagt opp feil av tidligere eier og kjøpt vannskål til hunden til å ha i båten :)

I tillegg så hang nabobåten og slo i brygga og hadde skrapet opp helge baugen. Fant to tau og bant den opp på nytt samt la litt skumgummi på bryggekanten hans som jeg hadde til overs. Gjorde vondt å se den baugen :-/ Mange hakk etter nattens uvær.

Byttet olje og filter på Cumminsn.

Var litt tidlig å bytte olje nå på 2 mnd og bare 50 gangtimer, men jeg vet ikke hvor mye som vil bli kjørt i ferien, og vil ikke risikere å overskride min selvpålagte skiftintervall ;-)

Varmeste jobben jeg noen gang har gjort. 28 grader, steikende sol og så holde på i et rom sammen med en 800 kg jernklump som holder 80 grader. Svettet vel bort et par luter vil jeg tro, hehe.

Trodde jeg skulle krepere. Pela-pumpen imploderte og sugde seg flat av kominasjonen 50 grader motorrom, 70 grader olje og vakuum.

En liten geekraport.

8u2urysy.jpg

Ut med olja

erazu3u7.jpg

Fargen på "gammel" olje

esurena3.jpg

Pela'n imploderte i varmen. Har ikke opplevd det før på de 10 årene jeg har brukt slik pumpe.

be3azeza.jpg

Gammelt filter suges tomt, så ned i peilerøret med sugeslangen nok en gang for å få ut siste rest.

Får ut så godt som 15 av 15,1 liter kapasitet :-)

qugudenu.jpg

Nytt filter fylles opp, så motor, peile, starte, vente, peile 3-4 ganger, ok :-)

Nå kan ferien starte med gullende rent blod i motorens årer. Og da er skipperens følse på topp. Det siste er nok det viktigste, hehe ;-)

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...