Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Har montert antennemast på pushpit, og skal ha opp FM- og VHF-antenner. VHF blir reserve (har antenne i masta), mens FM blir primær. Er ikke ferdig, ser etter passe føringsvei for VHF- og FM-antennekabler fra hekken og inn til instrumentpanelet under dekk.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Blitt taua inn med båten etter havari.... Holdt 14 dager det. :-/

Heldigvis reagerte raskt så skaden ble minimal.

Verkstedet har klart å legge sjøvannsslangen langs motoren slik at reimhjulet på dynamoen spiste seg inn på slangen. Når den kom igjennom kilte hjulet seg og reima begynte å ryke. Samtidig økte temperaturen på motor pga manglende sirkulasjon.
Skal ringes i morgen, så klønete feil bør de fikse på egen kappe.

Jeg har ikke gjort noe i dag, men en av de nærmeste dagene skal jeg skifte impeller i sjøvannspumpen. Jeg har ikke noe problem, det spruter godt med vann ut med eksosen, men impelleren har tross alt sittet i pumpen i 11 år nå uten inspeksjon. Så nå skifter jeg for sikkerhets skyld. Yanmar sier bytte hver 600 timer, og nå har den gått i over 1000 timer.

Og så skal jeg sjekke ventilåpningene på motoren og eventuelt justere. Det er det også utrolig lenge siden jeg har gjort.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Byttet ut et 60A startbatteri med et helt nytt 100A som jeg fikk av en kompis etter at kona hans krøllet bilen rundt et tre. Liker ikke syrebatteri i seilbåt, de tåler bare 45 grader krenging, men det var gratis og det som byttes ut var også syrebatteri. Regner med å bytte alt ut med optima-batterier til høsten.

Fikset en lekkasje i overgangen mellom vannpumpa og slangen fra ferskvannstanken.

Så er man klar til en ny tur.

Skiftet reim til dynamo og kjølevann ettersom den forrige røyk på tur i går.. Heldigvis virker det som om det gikk greit med Mr. Yanmar. Den startet og gikk selv om den gikk varm i går eftas. Nå ligger det en ekstra reim, og et ekstra dieselfilter under benken for å si det slik!

Redigert av Gomlers (see edit history)

utbedra strømforsyninga til autopilot-kontakten.

Jeg kan bare si at svartoksyderte kabler får dårlig kontakt med både PowerPoles og flatstifter/-hylser. Ny, fortinnet kabel, derimot - :thumbsup:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Har endelig koblet opp solcellepanel, regulator og display. Mater ca 5A inn med 100W semiflekspanel liggende løst på sprayhooden. Det dekker fortløpende forbruk pluss litt lading mens det er koblet opp, så da forlenges periodene vi kan ligge i uthavn.

Begrensningen nå er vel septikktankens størrelse, men det er verre å gjøre noe der...

100W semifleks fra Alternativ Energi. Kostet 2600,- pluss frakt. Ratet til 5.68A i følge etiketten, og jeg har matet 5.5A på det meste i dag.

Kjøpte en regulator fra eBay (dvs Kina). EP Solar RN2215 eller noe sånt, med eksternt display. Kostet ca 800,- NOK omregnet, pluss 7 USD for ekspressfrakt (tok 2 dager!). Veldig ok selger, spurte hva jeg ville ha oppført av verdi og beskrivelse, og advarte mot å gå alt for lavt fordi "Norwegian customs are notorious". De satt vanligvis 1/3 av verdi uten at kunden ba om det. Jeg ba om 29-30 USD, og de satt 30 etter nok en formaning om at de ikke tok skylden hvis varene ble stoppet for inspeksjon. Virket som de har ganske god oversikt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...