Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Selgeren på eBay heter "sureelectronics". Ser på kvitteringen at regulatoren endte på 805,- NOK, mens frakta var 48,- NOK. Samme regulator selges på Finn til 1800,-. Da tar jeg sjansen på Kina-handel...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Konstatert at propellen fortsatt er speilblank. Brukte noen timer på å polere den og la et par vokslag til slutt. Ser ut til å funke.

Så vasket båten fri for påbegynnende slimdannelse med svamp under vannlinjen.

Fort gjort nå som det er så varmt i vannet. Slang en 3 liter 200 bar flaske over skuldrene og 2 kg bly.

Sjekket også ankeret i samme slengen. Løs bunn her og Bruce (kopi) ankeret var gravd seg ned ute av syne.

Mvh. SAP

Sjekket olje, på både motor og gear. Sjekket kjøleveske, Sjekket vann utskiller og tappet av ett par liter fra tankene. Alt så bra ut.

Fredag og lørdag var det snorkling og fjerneing av groe. Masse sjøpølser og annet har festet seg på skroget.

I morgen blir det dykking og skrape av propell og bytte av sinkanoder.

Når det er gjort er jeg klar for å krysse Skagerak på torsdag natt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

I går riktignok, var i båten og gjorde klar til tur. Hørte et plopp i nærheten og ser plutselig en mann ligge halvveis under vann mellom brygga og en ca35 fots båt. Løper bort og får mannen opp på brygga. Gikk bra, men han hadde ikke sjans til å komme seg opp selv med klær på og mye strøm. Skummelt å se hvor fort gjort det er..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

I dag har jeg omsider fått skikk på kjøleskapet, et Isotherm 85L fra 2006. De siste to årene har det bare blitt kaldere og kaldere, og i år har det vært helt håpløst. Det blir fryseboks veldig raskt, et klassisk termostatproblem. Ikke er det bra for batteriene heller, med et kjøleskap som jobber og jobber stort sett hele tiden.

Ny termostat koster kr. 500, men så begynte jeg å forske litt mer rundt dette. Jeg kom over Isotherm Smart Energy Control, som koster rundt kr. 1500. Dette ble jeg anbefalt å montere på mitt kjøleskap. Ut med den klassiske termostaten, og inn med en annen type sensor og en elektronikkboks som som kontrollerer kompressoren. Systemet skal være meget energieffektivt, og magasinerer bl.a opp kulde når batteriene lades av landstrøm eller motor. Det blir spennende å erfare hvordan dette funker i praksis.

Godt å få dette i orden før del 2 av ferien, som starter den første helga i august. Da går turen nedover svenskekysten. :-)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Annonserte dykker jobb gjort. Anodene var bra så de byttet jeg ikke.

Med malerskrape ble propell og ror meget bra, en del hvite rur på propellen. brukte en 20 minuter på aktre delen av båten.

Med 40cm malerskrape fra Biltema var resten av skroget rent på 25 minutter. Den delen jeg ikke gadd å ta med kun snorkel. Veldig mye Sjøpølse (torskepikk) på båter og bryggeannlegg i år.

Lei av flaske, vest, regulatorsett totalt kr. 500,-

Opptak for spyling Framnes maritime (intill 1 uke på land) 6500,-

6000,- spart,

Greit med opptak kun hver annet år.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

I går og i dag ble det varmt med 30gr. å jobbe med båten, men litt ble det da gjort. Jeg kjøpte tidligere ny TV-antenne, og i dag strakk jeg ny antennekabel. Hornet var også dødt, så nytt ble montert. Og så var jeg en tur hos Tess for å kjøpe ny kilerem for dynamoen da den gamle har sittet i 16 år nå. Den ser fin ut fremdeles, men greit å ha en reserve med ombord.

I går sjekket jeg ventilåpningene på motoren som det er mange år siden jeg har gjort, og det var kun en ventil som trengte en marginal justering.

Jeg har i den senere hatt et par uhell med oppvaskkummen. Slangen for avløpet har hoppet av et par ganger slik at oppvaskvannet har strømmet ned over kjøleskapet som er montert under vasken. Ser en på bildet under, ser en at stussen for slangen er kon, og da er det ikke rart at slangen kan skli av. Så nå er sluken byttet med en som ikke har slik kon stuss for slangen.

bilde

Jeg har i mange innlegg ivret for at en ikke skal skifte impeller i sjøvannspumpen unødig ofte. I manualen for min motor står det skifte hver 600. driftstime. Min impeller har nå sittet i 11 år som vel skulle tilsi ca. 1000 timer. Så i går fant jeg ut at jeg skulle ta en sjekk selv om jeg ikke har merket noen redusert pumpeeffekt. Pumpehuset sitter trangt til, men med en Mc Peller avtrekker, gikk jobben helt greit.

Og impelleren var helt uskadet, ingen vinger manglet, ingen sprekker eller særlig slitasje. Vingene hadde lagt seg noe, men hadde god kontakt mot pumpehuset. En av vingene hadde fått en uvesentlig knekk som nå etter et døgn her på bordet har rettet seg ut. Men altså, jeg skiftet likevel impelleren. Den som satt var en Jabsco impeller som jeg byttet i en lik Jabsco impeller.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Badevannet er upåklagelig om dagen. Har nettopp tatt morgenbadet. Eieren i nabobåten vasker vannlinjen. Ei skurefille i den ene hånden og febrilsk visping med den andre klarer han såvidt å holde seg flytende. God underholdning under frokosten .

Med 26 grader i vannet og 30+ i luften blir det lite jobbing på båten,dessuten har jeg hatt mine timer med båtstell i vinter.

Har vel til tross for 29 overnattingsdøgn og hvorav 3 sammenhengene uker på tur,ikke kommet i balanse med timene i båt på land vs. på vann.

Det som er moro er at alt har virket 100% hittil:)

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...