Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Var en innspeksjons tur i kjeller`n i går for første gang etter bytte av topp på Mr. Perkins. Var spent på evt. lekasjer. :diving: Veldig godt å se at alt var OK. Litt svette på toppen av 2 dieseldyser. Strammet disse forsiktig. Ellers knusk tørt bunn av båten, ikke så mye som en dråpe fra noen koblinger, Ca. 15 timers drift til, så skal det ettertrekkes. Monterte ny lakkert påhenger brakket og satte på to nye hånd rekker på tak sidene. Veldig deilig når alt virker. :cheers:

Redigert av Dinos (see edit history)

Gummihjulet på kjettingrulla har delt seg slik at kjettingen kiler seg fast når ankeret skal ut. Prøver å finne en ny rulle gjennom lokal leverandør.

Har ellers hatt en problemfri båtsommmer.

bilde

Gummirulla er på plass. Litt om det her;

https://m.facebook.com/groups/325551874764?view=permalink&id=10152489556989765

Skulle gjerne hatt syrefast 8 mm kjetting. Den vi har nå drar med seg mye skitt opp. Vi bruker saltvannsspyling mot kjettingen når vi drar opp.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ikke i dag - men i går..

Fikk endelig tak i 55mm eksos slange.

Hyggelige og hjelpsome gutter på Hyroscand i Kristiansand.

Men å stå på hodet nedi Sandviken og montere var en annen historie. Etter å ha brukt opp et frodig vokabular, smurt med Zalo og kjørt på med varmepistol kom slangen på stussene og klemringene skrudd fast. Båten skal nå være klar til helga - måtte finværet treffe oss.

tanket for første gang denne sesong..... dyrt, :-(tur man har seilene

Jeg har også bare tanket en gang i sommer........billig. (tur man bor i Norge) ;-)

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har vasket vinduer, inkludert plastvinduene i kalesjen innvendig og utvendig med Meguiares PlastX. Så er de klare som dagen. Vi ligger nå innenfor Fisketongen (Sverige) på første av 4 ukers båtferie.

Lars H.

båtens webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For hånd eller maskin? Mitt dekk er veldig matt. Sku gjerne sett sånn ut;)

Der hvor det er anledning (slik som fordekket på bildet) kjørte jeg 3 steg. De to første med maskin (roternede) med 3M bakplate.

1 steg: 3M Fast Cut XL med grønn 3M pad. Dette er en grov rubbing. Fjerner oksidering og matthet, men kan etterlate litt kjørespor (swirls). Støver endel.

2. steg: Smart Wax medium eller fin polish (avh. av behov) på gul 3M pad. Disse fjerner kjørespor og får opp glansen. De har "deminishing" slipemidler som vil si at slipemidlene gradvis blir mindre og etterhvert borte så man kan kjøre den helt ut da den blir en finere og finere polish jo lengre man kjører.

Alternativt kan gul eller blå 3M brukes, men jeg hadde disse to jeg vil bruke opp først.

Disse to første stegene inneholder ingen beskyttelse eller voks.

3. steg: Collinite #845 (båtvarianten heter #925 og er samme produkt). Dette er en ren voks/ forsegler med meget lang holbarhet. Inneholder null slipe eller rensemidler, så overflaten må være helt hundre først. Selv inntørkede vanndråpemerker løses ikke og forsegles inne.

Mye jobb er det uansett og det er en konstant kamp mot forfallet. Har gått med 15 timer hittil og har vel bare tatt 30% av flatene på båten. Men det er de horisontale og nær horisontale flatene som krever mye innsats for å få bra og mer vedlikeholdsvennlig finish.

På andre flater som skrogsider og vertikale flater holder det med steg 2 og 3. Samme med de horisontale flatene om man holder de rene (vaske ofte) og beskyttet.

Jeg tok en lettere runde i våres og avsluttet med Collinite. Hittil har jeg ikke trengt å bruke såpe da ingenting har festet seg godt. Kun vasket med rennende vann og mikrofiberklut, eller spyle og tørke med pusseskinn om den er rimelig ren.

Og det er målet. Få gelcoaten så glatt som mulig og gjøre mitt beste for å holde den beskyttet.

Båter ut av støpeformen har overflate som ser ut som himalaya under et mikroskop. Derfor fester skit og møkk seg fort og de blir raskt matte.

Egentlig burde nye båter rubbes i 3 steg og så beskyttes før de folater hallen, men det er det nok penger ut av vinduet for produsentene.

Kjører man en sesong med ny båt og utsetter flatene for nedbør, skitt og UV er forfallet i gang.

Selv nye biler til 1 mill er ofte ikke behandlet eller beskyttet på noen måte når de leveres ut.

Noen ganger tenker jeg at greide å kjøpe meg en båt med maks antall m2 gelcoatflater i forhold til størelsen...

Skulle hatt båthus, hehe ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Forbarmet meg over ei jolle på brygga som vel ikke hadde klart mer enn et 2-3 regnskurer til før den hadde gått ned.

:thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...