Antilia Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 (redigert) Var en innspeksjons tur i kjeller`n i går for første gang etter bytte av topp på Mr. Perkins. Var spent på evt. lekasjer. Veldig godt å se at alt var OK. Litt svette på toppen av 2 dieseldyser. Strammet disse forsiktig. Ellers knusk tørt bunn av båten, ikke så mye som en dråpe fra noen koblinger, Ca. 15 timers drift til, så skal det ettertrekkes. Monterte ny lakkert påhenger brakket og satte på to nye hånd rekker på tak sidene. Veldig deilig når alt virker. Redigert 30.Juli.2014 av Dinos (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Astor Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Astor skrev On 30.7.2014 at 4.22: Gummihjulet på kjettingrulla har delt seg slik at kjettingen kiler seg fast når ankeret skal ut. Prøver å finne en ny rulle gjennom lokal leverandør. Har ellers hatt en problemfri båtsommmer. Gummirulla er på plass. Litt om det her; https://m.facebook.com/groups/325551874764?view=permalink&id=10152489556989765 Skulle gjerne hatt syrefast 8 mm kjetting. Den vi har nå drar med seg mye skitt opp. Vi bruker saltvannsspyling mot kjettingen når vi drar opp. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
TasleT Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Var en snartur innom båten og lagret favorittkanalene for VHF-en. Skulle sjekke motorolja også, men så regnet det en del og den biten ble utsatt. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Frank og Hilde Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Fått kjøleskapet til å virke :) Sitér dette innlegget Link to post
Frank og Hilde Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Montert ny taklampe med dioder i kabinen og ctek lader. Sitér dette innlegget Link to post
Stig Å. Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Fått start på motoren igjen i dag Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Ikke i dag - men i går.. Fikk endelig tak i 55mm eksos slange. Hyggelige og hjelpsome gutter på Hyroscand i Kristiansand. Men å stå på hodet nedi Sandviken og montere var en annen historie. Etter å ha brukt opp et frodig vokabular, smurt med Zalo og kjørt på med varmepistol kom slangen på stussene og klemringene skrudd fast. Båten skal nå være klar til helga - måtte finværet treffe oss. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 tanket for første gang denne sesong..... dyrt, :-( tur man har seilene Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
REM Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) Gunga Din skrev On 1.8.2014 at 13.09: tanket for første gang denne sesong..... dyrt, :-(tur man har seilene Jeg har også bare tanket en gang i sommer........billig. (tur man bor i Norge) ;-) Redigert 1.August.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Stig Å. Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Skifta tankmåleren i dag så nå ser jeg hvor mye bensin jeg har på tanken. Var jo ikkje så kjekt og se at den bare var på kvart tank når tanken er 140 liter :p Fant også ut at til vinteren må jeg legge opp alt det elektriske på nytt.. Sitér dette innlegget Link to post
Frank og Hilde Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Montert ny led lampe på toalettet og laget noen støtter så ikke sideputene i sofaen sklir unna. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Skifta zink på lysmotoren :) Sitér dette innlegget Link to post
Frank og Hilde Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Skiftet til led pærer i de resterende lamper, så nå er det kun lanternene som har gammeldagse pærer. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Skiftet til LED i lanternene og montert nytt lodd/plotter. Kobla 8 hestern med stag til 80 hesteren, ett ratt 2 motorer. :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Tatt noen utsatte felter og rubbet, polert og så vokset til slutt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Tatt noen utsatte felter og rubbet, polert og så vokset til slutt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Stjerneglimt Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Det ble vakkert! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
glalaks Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 For hånd eller maskin? Mitt dekk er veldig matt. Sku gjerne sett sånn ut;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars H. Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Jeg har vasket vinduer, inkludert plastvinduene i kalesjen innvendig og utvendig med Meguiares PlastX. Så er de klare som dagen. Vi ligger nå innenfor Fisketongen (Sverige) på første av 4 ukers båtferie. Lars H. båtens webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
geirmund Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Montert voltmeter, og tøffa rundt på fjorden og bestemt meg for å prøve teiner Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 (redigert) glalaks skrev On 7.8.2014 at 18.56: For hånd eller maskin? Mitt dekk er veldig matt. Sku gjerne sett sånn ut;)Der hvor det er anledning (slik som fordekket på bildet) kjørte jeg 3 steg. De to første med maskin (roternede) med 3M bakplate. 1 steg: 3M Fast Cut XL med grønn 3M pad. Dette er en grov rubbing. Fjerner oksidering og matthet, men kan etterlate litt kjørespor (swirls). Støver endel. 2. steg: Smart Wax medium eller fin polish (avh. av behov) på gul 3M pad. Disse fjerner kjørespor og får opp glansen. De har "deminishing" slipemidler som vil si at slipemidlene gradvis blir mindre og etterhvert borte så man kan kjøre den helt ut da den blir en finere og finere polish jo lengre man kjører. Alternativt kan gul eller blå 3M brukes, men jeg hadde disse to jeg vil bruke opp først. Disse to første stegene inneholder ingen beskyttelse eller voks. 3. steg: Collinite #845 (båtvarianten heter #925 og er samme produkt). Dette er en ren voks/ forsegler med meget lang holbarhet. Inneholder null slipe eller rensemidler, så overflaten må være helt hundre først. Selv inntørkede vanndråpemerker løses ikke og forsegles inne. Mye jobb er det uansett og det er en konstant kamp mot forfallet. Har gått med 15 timer hittil og har vel bare tatt 30% av flatene på båten. Men det er de horisontale og nær horisontale flatene som krever mye innsats for å få bra og mer vedlikeholdsvennlig finish. På andre flater som skrogsider og vertikale flater holder det med steg 2 og 3. Samme med de horisontale flatene om man holder de rene (vaske ofte) og beskyttet. Jeg tok en lettere runde i våres og avsluttet med Collinite. Hittil har jeg ikke trengt å bruke såpe da ingenting har festet seg godt. Kun vasket med rennende vann og mikrofiberklut, eller spyle og tørke med pusseskinn om den er rimelig ren. Og det er målet. Få gelcoaten så glatt som mulig og gjøre mitt beste for å holde den beskyttet. Båter ut av støpeformen har overflate som ser ut som himalaya under et mikroskop. Derfor fester skit og møkk seg fort og de blir raskt matte. Egentlig burde nye båter rubbes i 3 steg og så beskyttes før de folater hallen, men det er det nok penger ut av vinduet for produsentene. Kjører man en sesong med ny båt og utsetter flatene for nedbør, skitt og UV er forfallet i gang. Selv nye biler til 1 mill er ofte ikke behandlet eller beskyttet på noen måte når de leveres ut. Noen ganger tenker jeg at greide å kjøpe meg en båt med maks antall m2 gelcoatflater i forhold til størelsen... Skulle hatt båthus, hehe ;-) Redigert 7.August.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lippert Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Kontrollert båten for skader etter at naboens fortøyning røk :( Ser heldigvis ut som at det har gått relativt bra. Forbarmet meg over ei jolle på brygga som vel ikke hadde klart mer enn et 2-3 regnskurer til før den hadde gått ned. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
VannTro Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 lippert skrev On 11.8.2014 at 16.40: Forbarmet meg over ei jolle på brygga som vel ikke hadde klart mer enn et 2-3 regnskurer til før den hadde gått ned. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jche Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Det jeg har gjort i dag er ihvertfall relatert til båten. Jeg har nemlig bestått båtførerprøven! Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Jche skrev On 11.8.2014 at 17.54: Det jeg har gjort i dag er ihvertfall relatert til båten. Jeg har nemlig bestått båtførerprøven! Gratulerer! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.