Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Har skrudd ut vanntankene. Macerator pumpen har visst begynt å lekke så det lå en blanding av sjøvann, urin med någgå attåt og sanitærvæske i kjølsvinet under stikkabinen. Har vært en svak odør der inne en stund og jeg tenkte at det sikkert var på tide å bytte noen septikslanger som kanskje ikke er gasstette......

Neida, her var det tæringsskader utvendig på ferskvannstankene, tydeligvis ikke sjøvannsbestandig aluminium. Blir vel å sveise nye tanker, eller iallefall nederste del av de. Ny macerator er montert, samme med ny ventilator til septiktanken da denne var tett.

Vert på brygga og fortøyd med ekstra spring hvis det skulle blåse opp igjen ila natten.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Bytta olje på motorer og agregat i kveld. Hadde ambisjoner om at denne gang skulle alt skje rent og ryddig, og uten søl. Nok en gang endte det med et h&@kr?etes griseri med søl fra dørk og langt oppetter vegga

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Går litt tregt med båtrelaterte gjøremål om dagen da vi også holder på å stelle i stand til eget bryllup her på farmen kommende lørdag. Men nå søndag monterte jeg topplanternene på Targa'n. I dag byttet jeg den ene lyspæra i ene topplanternen og fikk skrudd fast Radarantennen, Gjenstår nå kun å kople antennen så kan høstmørket og tåkedisen komme... da er jeg klar!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Tok en testtur i dag. Fikk moringstauet til brygga i propellen da jeg la til sist tur. Alt så og føltes ok ut heldigvis!

Tappet av vannutskiller uten å se noe vann. Bra!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tok en testtur i dag. Fikk moringstauet til brygga i propellen da jeg la til sist tur. Alt så og føltes ok ut heldigvis!

Tappet av vannutskiller uten å se noe vann. Bra!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hverdagen konspirerer litt mot meg for tiden så har knapt nok fått gjort noe av det jeg skulle ha gjort i båten så langt... :nonod:

Men hvis jeg skriver hva jeg SKAL gjøre i ettermiddag her nå, så kanskje jeg endelig klarer å få kommet meg ned i båten :giggle:

1: Topplanternen har ikke funket så lenge jeg har hatt båten. Sannsynligvis bare en gåen pære, men da glasset mangler så har jeg liksågreit kjøpt ett lanternesett hos Biltema. Topplanternen skal byttes, resten skal inspiseres og byttes hvis de er i dårlig stand.

2: Kalesjen har sunget på siste værset hele sommeren (og er vel strengt tatt langt inne i andre ekstranummer nå..). Ny skal bestilles, men først må jeg finne mal-nummeret. Hvis ikke det er noe mal-nummer så må jeg få tatt mål av den gamle.

3: Generell gjennomgang av det tekniske før båten blir forlatt i en uke da vi skal på ferietur nordover til slekta :nonod:

4: Jakte litt rundt med multimeteret for å gjøre ett forsøk på å finne ut av det elektriske anlegget i båten. Er jeg like forvirret etterpå som jeg er nå, så rives hele dritten til vinteren. :headbang:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Slept den til verkstedet. 2. verkstedbesøk på 2 1/2 uke. Når hadde starten løsnet og jeg finner ikke igjen bolten(e) noen sted i sjølsvinet. Forrige gang var det simringene på sjøvannspumpa som lakk. Moro med båt..... Godt båten overnatta på hytta, som er rett ved Yanmarverkstedet.

Lars H. skrev On 17.8.2014 at 15.41:

Jeg har byttet pakning i varmtvannskranen for oppvaskkummen som begynte å dryppe.

Lars H.

mitt webcam

Hmmm... radiorom med telegraf, verksted og komplett dellelager i akterkabinen? EMP beskyttet selvsagt.....;)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delelageret er spredt ut over alt, - til fruens store fortvilelse. Men hun var glad hun slapp å ha en kopp under kranen for å samle opp vannsølet. Andre reservedeler? Ja, litt av hvert som:

- reserve kvernpumpe for å tømme septiktanken

- ekstra pumpe for ferskvannet

- ekstra laptop

- to ekstra webkameraer (et sviktet i dag, tålte ikke å stå ute i regnet)

- reserve tannbørster, både elektriske og manuelle dersom laderen til de elektriske skulle svikte

- ekstra RiksTV dekoder til TV'n

- Tele2 dongle som kan aktiviseres dersom ICE routeren svikter

- liten reserve landstrømlader

- diverse filtere til motor pluss motorolje

- nødantenne til VHF'n

- hermetikk og knekkebrød

- reserve anker

- og selvfølgelig godt utvalg av verktøy.

- pluss det jeg ikke kommer på i farten

Lars H.

signatur.gif

webcam her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, det er en grense for alt liksom, når en har forberedt seg for alt en kan komme på og det likevel skulle vise seg at en feks har tatt med 20 tuber Colgate (konas favoritt) i stedet for Aquafresh ("min" favoritt) er det vel greit å akseptere at "jeg gjorde det jeg kunne" om et problem skulle overgå ens villeste fantasier eller forestillinger....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Men en tar vel med seg det en kan regne med det kan få bruk for uten at en ferie skal bli ødelagt. Skulle laptop'n svikte for meg, tror jeg jeg hadde blitt ganske grinete uten reserve. Tiden er over da jeg fløy på intetnettkafeer i gjestehavnene for å følge med på BP. Nå er det snakk om 24/7 tilgjengelighet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...