Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Klokka er nå 02.00 og jeg er den eneste som er og kanskje har vært på brygga og sjekket fortøyning og kalesje i blosten. Faktisk koselig med varm kaffe en julemarsipan og ringenes herre på tv 20 grader i båten med kuling rundt ørene. Mulig jeg er litt for mye bekymret men er i dag glad for at jeg har Tatt Den Koseturen .

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Var nedom båten etter jobb i går kveld og dobbeltsjekket fortøyninger samt surret en liten presenning jeg har over kalesjen (mest for å hindre måkeskitt på den ettersom den snurregreie ikke virker 100%). Allerede da blåste det ganske så kraftig og båten lå ikke i ro, for å si det slik.

Nå på morgenkvisten rakk jeg ikke nedom før jobb for å sjekke ståa, men skal gjøre det i ettermiddag. Ser imidlertid båten min på webkamera fra båthavna, så jeg kan i alle fall konstatere at den ligger på plass med presenning og, så vidt jeg kan se, alle fortøyninger inntakt.

Men jeg føler meg vel ikke helt sikker før jeg har tatt en titt i ettermiddag...

På den annen side blåste det vel like mye ved endel tilfeller i desember i fjor, og da gikk alt bra, så jeg er ikke veldig, veldig bekymret... :smiley::pray:

Redigert av Pequod (see edit history)

Har akkurat vært nede i havna og sjekket tilstand på båt og presenning etter nattens uvær. Ser ut til at det nye dekkstativet fra Norena har bestått første test, og alt var bare velstand. (Så i hvert fall slik ut i mørket :rolleyes: ...)

bilde

Ikke sikkert vinden har tatt så voldsomt i havna vår, det så ut til at de fleste båtene på opplagsplassen hadde klart seg fint og fortsatt stod med "burkaen" intakt.

Imidlertid var det ganske høy vannstand nå i kveld, det gikk faktisk allerede over det nederste nivået på gjestebryggene i Holmestrand. Så de som har båt fortøyd ved fast brygge bør nok sjekke fortøyningene sine :smiley:.

Har konservert generatoren, og så etter fornuftig løsning for å "koble vekk" de delene av ferskvannsystemet som jeg ikke trenger, for å kunne strekke sesongen utover.

Det hadde klokka 17.30 i kveld lagt seg en tynn ishinne på vannet i Bestumkilen, så det spørs om det er bryderiet verdt å lage seg masse jobb, hvis det ikke lar seg gjøre å komme ut fra båtforeninga om ikke lenge :thumbsdown:

Overnattet i båten fra lørdag og dro ut på Solbergfjorden(Troms) idag søndag bare for å innse at jeg trenger en autopilot da den gamle tok kvelden. Det blir for knotete og seile uten autopilot når man er alene. Dersom jeg slipper rorkulten og går ned for å lage kaffe legger båten seg på tvers av vind og bølger og alt blir et lite mareritt, men kaffe må man jo ha.

Sitter og ser på en Raymarine ST200+ jeg tror jeg kommer til å bestille rimelig kjapt.

Vært på fjorden idag. Fikk testet den nye instrumenteringen, eksostemp ifølge Volvo skal være max 466grader rett etter turbo på 3800rpm. Jeg hadde ca 440grader på 3800rpm og turbotrykk på ca 1,7 bar. Så tror jeg sier meg fornøyd med jobben og at helsen til motoren virker ok. Neste prosjekt blir å ta ut dieseltanken, rengjøre den, lage to nye mannlokk og montere Hydac nivåglass.

Guest Avmønstret#

Sjekket stativet. Strakk strøm til båten, dvs laaang ledning, og satte lading på batteriene. Lurer på hvorfor jeg ikke strakk strøm med en gang jeg satt opp båten, mye hyggeligere å kunne ha på lys når jeg driver på nedi der. Ryddet og ordnet litt og la en presenning over fordekket og forluka, som ikke er 100% tett. Som vanlig på opplagsplassen var jeg blåfrossen før jeg kom meg i bilen og kjørte hjem.

Er litt sent ute her, etetrsom dette dreier seg om lørdagen, men skitt au!

Hakket løs endel is på båten før jeg fikk meg en liten tur på fjorden i det flotte været som var. Blå himmel og silkeføre! Var noe is i Bjørvika og mellom Bleikøya og Hovedøya, ellers så jeg ingenting.

Er det forresten noen som kan si meg om isen har lagt seg i Snarøysundet og inn mot Oksenøya? Skulle gjerne ha fylt opp tanken og den største reservekanna med litt rimelig diesel, men regner vel med at det er for sent nå?

På vei mot Oslo:

bilde

Julestemning på Tjuvholmen (slapp av eldstedattera der for juleshopping):

bilde

Flott himmel!

bilde

i Bjørvika mot Hovedøya:

bilde

Revet baderomsinnredning full av råte.. Skai-trukket innredning i båten fra 1994.. Hvorfor bruker de trevirke i innredning i et dusjrom? Må være mange råtne innredninger ute å går i båter fra denne tidsalderen..

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...