Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Da var årets første seiltur i boks. Den ble frisk, vi startet med frisk bris og fikk en periode med liten kuling i Solbergfjorden. Vi revet til første rev da vi hadde en førstereisgutt ombord og en unge på syv. Noen av festene som fester storseilet til masta røk og det skapte jo selvfølgelig en del problemer. En av festene som røk kilte seg rett over salingshornene og det ble vanskelig å få ned seilet, men med hjelp av båtshaken klarte vi å få det ned.

Prøvde å filme litt, men jeg glemte at kamera stod på 50fps og filmen går kjempesakte og er skikkelig mørk. Jeg bor i Nordnorge så det er ikke så mye lys om dagen, og med det gråværet vi hadde i dag ble det dårlige greier.

Så nå blir det å google og prøve å finne ut hvor jeg får kjøpt slike fester. Siden tre røyk regner jeg med at alle bør skiftes. Dersom noen har et tips tar jeg gjerne i mot med takk. Jeg aner ikke hva de festene heter engang. Dersom det har noe å si har jeg en Columbie 66.

Snart på vei ned til båten. Skal måke unna snø og deretter skal jeg sove i båten. Anledningen er den offisielle starten av Friluftslivets år.

Folk over hele landet sover ute i natt - ute er i denne betydningen i telt - og en venn av meg som er speider og sover i nettopp telt i natt, mener det er "helt innafor" å sove i båt.

Så da har jeg godkjennelse fra eksperthold! :-)

Inspisert skuta og kalesje/stativ/opplagsbukker etter helgens vindkast. Alt så ut til å være i orden både utvendig og innvendig. Vannstanden i havna har sunket en del etter helgens toppnotering, men ligger nok fremdeles på en liten meter over normalen.

Jeg "glemte" i farta å ta med tannbørste og sengetøy, så noen markering av starten på friluftslivets år blir det ikke i denne omgangen.

bilde

Inspisert skuta og kalesje/stativ/opplagsbukker etter helgens vindkast. Alt så ut til å være i orden både utvendig og innvendig. Vannstanden i havna har sunket en del etter helgens toppnotering, men ligger nok fremdeles på en liten meter over normalen.

Jeg "glemte" i farta å ta med tannbørste og sengetøy, så noen markering av starten på friluftslivets år blir det ikke i denne omgangen.

bilde

Hehe, hos meg ligger alt det nødvendige klart - til og med barberhøvler... :-) Man vet jo aldri når man skulle få lyst til å bli i båten natta over, når man først har et ærend om bord...

Lagt på ny presenning på fremre del da den jeg la på i høst hadde revnet.

Vet ikke om jeg fikk avslag grunnet en feil eller om Europris lokalt hadde tilbud, men 6x10 meter kostet kr. 480,- Det var grei kvalitet også. 250gr. pr. m2 og med innstøpte tråder som hindrer den i å revne om det blir et hull.

Finner bare 8x12 meter på nettet og lurer på om jeg ikke skal kjøpe en slik en med tanke på neste år(har samme møkka bak som den som revnet foran). Tykkelsen varierer litt med størrelsen så derfor er 8x12 meter 275 gram, men 6x10 meter er 250 gram pr. m2.

http://www.europris.no/presenning-8x12-m-275-g

Dette er i følge min erfaring en helt grei sak som varer en del år om man passer på den. Den jeg hadde som revnet var i tynneste laget, det var en O.B. Wiik på 180 gram.

Det bør ikke være under 250 gram i hvert fall.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...