Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Mora mi som var fra Sylling, påstod at i mellomkrigsåra var det ikke uvanlig å ta gjedder i Holdsfjorden på over 20 kilo. Den største skal ha vært 28 kg.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

On T: Fylt bensin før helgens konkurranse på Tyrifjorden.

Off T: Historier om enorme gjedder finner du alle steder hvor arten eksisterer. De er som regel av en viss alder og uten bilder. :) Historiene over kan selvfølgelig være unntaket som bekrefter regelen.

Gjeddene har ikke gytt i Steinsfjorden enda. De store tunge damene står nå og sturer og venter på å tømme seg. Muligheten for en ny pers er altså større enn noen sinne nå som de er på sitt tyngste. Men det gjør også at de er vanskelige å få, maten må presenteres rett foran nesen deres. Slowtrolling ( 1-1,8 knop) med gummi og spinnfiske saaaakte og rolig med gummi tett mot bunnen er vanligvis melodien under slike forhold.

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Slappa av med gode venner i Horten

bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har polert Scand'n under fenderlist, og vasket den innvendig, samt ryddet ut alt av personlige eiendeler. montert på havnekalesjen, og gjort klar for overlevering til ny eier. :) 

Prøvde en litt grov lakkrens på en microfiberklut og rubbet fenderlista. fantastisk resultat faktisk! kan anbefales!  :thumbsup:

DSC_1629.jpg

DSC_1627.jpg

DSC_1628.jpg

Wax on, wax off........wax on, wax off..........wax on, wax off........  :ghost:

Kona har for øvrig sorte hender etter å ha gått løs på rekkene med Autosol. Hun oppdaget nok ikke boksen med engangs-hansker som lå akter..... :saint:

Reprise :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Snart ferdig med legging av ny dørk i dineten Dørken skal skrus derfor noen glipper som syns på bilde.bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

- Rubba og polert overbygget
- Polert rekkene med Autosol
- Bytta dieselfilter
- Latt Yanmar'en suge inn 10-12 liter med Systemrens-blanding i sjøvannskjøleanlegget. Blandingen skal få "kose seg" der et par dager.
- "Matrisa" har vaska og shina innvendig
Nå mangler det nesten bare sengetøy og ankerdram, så er vi sjødyktige!  :thumbsup:

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Har skiftet transducer til loggen i dag. Først var det et vældig stort problem at få skaffet den originale reservedel. Det viste sig, at den gamle model var udgået så jeg måtte få en ny model som passer i det gamle hul.

Så skulle jeg trække kablet helt nede fra bunden af båden og op til flybridgen hvor den skulle kobles til. Alle der har prøvet at trække kabler på en båd ved hvor underholdende det kan være.

Så kom den nervepirrende øjeblik hvor jeg så skulle skifte indmaden på transduceren. Både skovlhjul og indmaden med ventilen skulle skiftes og da jeg trak dem ud begge to væltede det ind med vand.

Endelig fik jeg koblede ledningerne til de rigtige stik på plotteren og så fik jeg testet den. Og den virkede!

Nu kan jeg igen måle fart gennem vandet. Hvad jeg egentlig skal bruge det til ved jeg ikke men det er da rart at have.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Fortsatt å vente på kalesje :worry:... Snart er det bare min båt på opplagsplassen som fortsatt står med burkaen på :nonod:.

Skiftet sink i varmeveksler og intercooler. Skiftet dieselfilter. Forsøkt å skifte forfilter, men det viser seg at jeg har fått feil type innsatsfilter fra Volvo:

bilde

bilde

Første gang jeg tukler med dieselfilter, og erfarte at dette er en skikkelig grisejobb, spesielt forfilter...

Var urovekkende mye "gjørme" i bunn av forfilter/vannutskiller, så det ligger vel an til en tanksjau etter hvert :nonod:... Toppet tanken før opplag, så jeg får ha med noen ekstra filtere og satse på å svi av litt diesel før jeg begynner på "kosejobben". 

Polering i dag også. Det er som SAP_2000 skrev for en stund siden, disse Trawlerne tror de er større enn de er......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...