Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Vært en tur i Strömstad, så en meget flott og velholdt BP båt der som både kona og jeg likte. Ikke alt for ofte det skjer om dagen ?

Deretter gikk turen innom hytta for og se hva mini tornadoen hadde gjort av skade på øya og deretter hjem med båten ☺

Et stort pluss i margen var at det regnet i byn, mens det var strålende vær på sjøen!

Link to post

I dag har jeg byttet propell på baugpropellen etter et lite uhell på årets første tur. Kjørte baugpropellen litt nærme land og dro inn tang med diverse deler av moder jord. Dette medførte at propellen mistet ett blad og delte seg i to. Var litt redd gearet hadde tatt kvelden da det ikke var noe bevegelse i vannet når jeg kjørte propellen etter uhellet. 

 

bilde

 

Tok båten inn på ei strand og da var det forholdsvis greit å bytte propellen. Måtte av med motoren for å låse gearet da jeg ikke hadde en propell jeg kunne holde fast med. Hele prosessen tok ikke mer en 45 minutter.

 

Til alt hell kjørte jeg ikke på tauet som lå i vannet 2 meter bortenfor båten på vei inn mot stranda. Etter propellbytte tok jeg jolla og dro opp et mørkegrønt flytetau med 2 meter kjetting og en paraplydregg i enden. Dersom det er noen som har mistet en slik utenfor "Kråka" ved Blakstad i Asker ligger den i garasjen min nå!

Link to post

I går ble det topping av tanker samt litt polering av radar, tv-antenne og litt syrefast som sitter på targabøylen. Er greit å ta det når det skal fylles diesel da tankanlegget ligger slik til på Holmen at jeg må under ei bru hvor targaen må ned for å komme under.

 

Etter tanking av diesel fikk jeg meg en liten "rundtur" med trustere som eneste fremdrift. Truster ut fra dieselbrygga(med siden mot strømmen i elva) og setter hovedmotor i gear. Står i sidedøren og klarer å fomle fingrene borti stopp-knappen. Prøver å starte igjen, men helt dødt og en alarm med en beskjed jeg i stresset ikke forsto en dritt av. Panikken kommer sigende og det blir "skrå-fremdrift" på trustere, delvis mot strømmen som kommer fra siden og delvis utover i elva. Nå går dette så der, men bare på det berømte håret da strømmen er nesten like sterk som trusterne. Når jeg kommer meg klar av brygger og båter, begynner jeg å tenke litt klarere og ser at gear-spaken står i gear. Frir ut og starter på første forsøk.

 

Jeg nevner dette rett og slett fordi det er helt utrolig hvor klønete det er mulig å tenke når man ikke er 100% kjent med båten og utstyret enda. Med gamlebåten lå det i refleksene å sette gearspaken i fri(en-spaks kontroll), men her med 2 spaker og masse elektronikk ble jeg rett og slett satt ut av alarmen som kom og tenkte overhodet ikke på gearet(som jo er det første man må ta tak i når en motor stopper).

Har hatt en lignende episode tidligere, men da hadde jeg kommet borti en nødstopp-knapp som sitter bak rattet(klønete plassering). Den gangen måtte jeg frem med instruksjonsboka for å finne ut hva som var feil(kom 7 feilkoder på displayet). Dette var nok også en medvirkende årsak til at jeg denne gangen ikke gikk rett på den mest opplagte årsaken.

 

Da er dette i hvert fall erfart og blir det en neste gang, så tror jeg nok jeg håndterer dette på en bedre måte. Ingen skader i hvert fall og en erfaring rikere  :blush:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ikke akkurat i dag, men investerte en slump av feriepengene i ny plotter. garmin 7412 xsv og monterte denne igår. Koblet opp mot VHF/AIS og da var det unnskyldning nok til utpå å "prøvekjøre" plotteren. Kjempefornøyd så langt, langt bedre en PC navigasjonen som egentlig hadde gjort jobben sin. Microsoft oppdateringer hele tiden, ikke alltid komunikasjon med GPS antenne osv. Stolte rett og slett ikke på den lenger. Håper å kunne senke skuldrene nå.

Ekkolodd får jeg montere når båten skal på slipp til våren igjen om ikke noe annet skulle skje. Radar får bli når neste feriepengeinvasjon kommer om ikke jeg skulle vinne i lotto.

Link to post

Hadde en god dag i båten i går kveld. Fikk montert inn ny elektrisk pumpe til å tømme septiktanken, skifte olje, filter og sink på motoren. Må innrømme at den ene sinken ikke ble skiftet da jeg ikke aner hvordan jeg skal komme til den med verktøy. Etter litt utprøving av gråvannspumpe i garasjen ble den montert horisontalt i stedet for vertikalt. Originalt står den vertikalt, men testene jeg gjorde viste at den ikke er selvsugende da. Fikk også montert reparert kasse for ankervinsj og satt vinsjen på plass. Nå gjenstår bare solcellepanelet. Det får bli senere, for i helga skal båten brukes :smiley:

Link to post

I dag har jeg byttet propell på baugpropellen etter et lite uhell på årets første tur. Kjørte baugpropellen litt nærme land og dro inn tang med diverse deler av moder jord. Dette medførte at propellen mistet ett blad og delte seg i to. Var litt redd gearet hadde tatt kvelden da det ikke var noe bevegelse i vannet når jeg kjørte propellen etter uhellet. 

 

bilde

 

Opplevde at mine 2  5 bladere føyk i atomer. Har satt på 4 blader. Den virker sterkere. har nå 5 bladere bak og 4 bladere i baug.

Vi sees!

Link to post

Hat ladyen oppe for full under spyling :yesnod: og sink bytte. Måtte sette bort jobben i år da jeg har revet av hele bicepsen i feste under skulder. og hell i uhell så ble det avdekket at den ene propellmutter`n var løs. Den hadde sikkert skrudd seg ut ved gjentatte reverseringer ILa ferien. Mekaniker måtte dreie en ny skive og legge i mellom propell og stramme mutter for at hullet til splinten skulle passe. Tank toping ble det også tid til.

Ny gobius septik måler er innkjøpt og skal monteres nå i helgen. 

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

I går ble det topping av tanker samt litt polering av radar, tv-antenne og litt syrefast som sitter på targabøylen. Er greit å ta det når det skal fylles diesel da tankanlegget ligger slik til på Holmen at jeg må under ei bru hvor targaen må ned for å komme under.

 

Etter tanking av diesel fikk jeg meg en liten "rundtur" med trustere som eneste fremdrift. Truster ut fra dieselbrygga(med siden mot strømmen i elva) og setter hovedmotor i gear. Står i sidedøren og klarer å fomle fingrene borti stopp-knappen. Prøver å starte igjen, men helt dødt og en alarm med en beskjed jeg i stresset ikke forsto en dritt av. Panikken kommer sigende og det blir "skrå-fremdrift" på trustere, delvis mot strømmen som kommer fra siden og delvis utover i elva. Nå går dette så der, men bare på det berømte håret da strømmen er nesten like sterk som trusterne. Når jeg kommer meg klar av brygger og båter, begynner jeg å tenke litt klarere og ser at gear-spaken står i gear. Frir ut og starter på første forsøk.

 

Jeg nevner dette rett og slett fordi det er helt utrolig hvor klønete det er mulig å tenke når man ikke er 100% kjent med båten og utstyret enda. Med gamlebåten lå det i refleksene å sette gearspaken i fri(en-spaks kontroll), men her med 2 spaker og masse elektronikk ble jeg rett og slett satt ut av alarmen som kom og tenkte overhodet ikke på gearet(som jo er det første man må ta tak i når en motor stopper).

Har hatt en lignende episode tidligere, men da hadde jeg kommet borti en nødstopp-knapp som sitter bak rattet(klønete plassering). Den gangen måtte jeg frem med instruksjonsboka for å finne ut hva som var feil(kom 7 feilkoder på displayet). Dette var nok også en medvirkende årsak til at jeg denne gangen ikke gikk rett på den mest opplagte årsaken.

 

Da er dette i hvert fall erfart og blir det en neste gang, så tror jeg nok jeg håndterer dette på en bedre måte. Ingen skader i hvert fall og en erfaring rikere :blush:

 

Hadde en lignende opplevelse for et par uker siden med NS 37'en jeg kjørte til Bergen.

På vei inn til fuelbrygga etter å ha kjørt båten nøyaktig 1 minutt kverker begge motorene seg i et hav av alarmeldinger rett etter jeg har gitt et thrusterstøt.

 

Dødmanssknappen/ bryteren (mercruiser) var plassert rett under thrusterspaken og fingeren min hadde dratt med seg vippebryteren på vei bort fra joysticken.

Vippet på bryteren og vrei om nøklene igjen umiddelbart uten at noe skjedde, så konsentrerte meg om thrustern fremme og landet fint longside på fenderene.

Vel fortøyd så kvitterte jeg bort alarmer på motordisplayene og motorene fyret igjen.

 

Må si jeg synes det er rimelig idiotisk å plassere en dødmannsbryter inne i styrehuset på en lukket båt på nesten 40 fot.

Ikke kommer den til å redde noen, men mest sannsynlig lage skade på egen eller andres båter en gang i fremtiden når noen tar borti den i vanvare slik som jeg gjorde.

 

Jeg tror heller ikke 2 stk bi-turbo V8 diesler liker å bråstoppe fra maks power ved "falsk alarm" om noen kommer borti knappen ved uhell. Restvarmeutviklingen blir enorm. Det kan bli dyrt tror jeg.

 

En annen ting var at det ikke bare var å fyre motorene igjen, men alarmer måtte kvitteres og/ eller tenning av og på (husker ikke helt hva jeg gjorde).

 

For å si det slik så satt det et par gode striper med gaffateip over den bryteren på resten av turen ;-)

Så for meg tempen i topplokket om jeg hadde kommet borti den bryteren for rundt Lindesnes i 13 m/sek NW og ikke skjønt hvorfor ?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jolla har også fått litt nytt utstyr nye selvjusterende smart tabs. jolla ble som ny skvatt opp i plan umiddelbart, men litt skuffet over at det blir mye sprut opp fra motor akter.

Jeg måtte legge ei list på toppen av akterspeilet for derved å heve motoren omlag en tomme. Spruten forsvant.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hadde en lignende opplevelse for et par uker siden med NS 37'en jeg kjørte til Bergen.

På vei inn til fuelbrygga etter å ha kjørt båten nøyaktig 1 minutt kverker begge motorene seg i et hav av alarmeldinger rett etter jeg har gitt et thrusterstøt.

Dødmanssknappen/ bryteren (mercruiser) var plassert rett under thrusterspaken og fingeren min hadde dratt med seg vippebryteren på vei bort fra joysticken.

Vippet på bryteren og vrei om nøklene igjen umiddelbart uten at noe skjedde, så konsentrerte meg om thrustern fremme og landet fint longside på fenderene.

Vel fortøyd så kvitterte jeg bort alarmer på motordisplayene og motorene fyret igjen.

Må si jeg synes det er rimelig idiotisk å plassere en dødmannsbryter inne i styrehuset på en lukket båt på nesten 40 fot.

Ikke kommer den til å redde noen, men mest sannsynlig lage skade på egen eller andres båter en gang i fremtiden når noen tar borti den i vanvare slik som jeg gjorde.

Jeg tror heller ikke 2 stk bi-turbo V8 diesler liker å bråstoppe fra maks power ved "falsk alarm" om noen kommer borti knappen ved uhell. Restvarmeutviklingen blir enorm. Det kan bli dyrt tror jeg.

En annen ting var at det ikke bare var å fyre motorene igjen, men alarmer måtte kvitteres og/ eller tenning av og på (husker ikke helt hva jeg gjorde).

For å si det slik så satt det et par gode striper med gaffateip over den bryteren på resten av turen ;-)

Så for meg tempen i topplokket om jeg hadde kommet borti den bryteren for rundt Lindesnes i 13 m/sek NW og ikke skjønt hvorfor

Jeg kommer til å gå inn på baksiden å by-passe hele bryteren. Står en slik på flybridgen også som skal få samme behandling. Av og til er ungene på fly mens vi legger til og jeg står nede. Tenke seg til resultatet om en av ungene trykker på eller kommer borti denne bryteren i vanvare i det jeg skal bakke opp. En bryter som skaper bare potensielt farlige situasjoner og hvor jeg ikke ser hensikten med den !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Laget landgang av div. Biltemasaker

bilde

Slik har vi også,  lett og solid, og fin for hunden å gå på. jeg brukte parket   :giggle:

 

Ellers har admiralen, vaska alle fenderne,  (12) og jeg har fått ombord påhengs, sykkler, sjekka olje, impeller,  osv. kappa opp nye fendertau, til 2 stk nye ledda fedndere,  som kan brukes over kanter,  Bau f.eks.  eller nede bak på hekken.

Nå er det bare  kort tid igjen før avgang. sydover. Godværet kommer   :thumbsup:  :thumbsup:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Klargjort båten for sommerferie. Skiftet olje, oljefiltere og dieselfiltere.

bilde

 

Bruker en Pela vakumpumpe som rommer litt over oljevolumet i en motor. Veldig enkelt. Kobler pumpen til en slange som går helt ned i bunnen av bunnpanna.

bilde

 

Merker filtrene med dato slik at det blir enkelt å kontrollere ved neste skift.

bilde

 

Da skulle vi være klare til å kaste tampen på Torsdag. Kurs 180 grader, så får vi se hvor vi havner ... :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...