Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Lappet gummibåten og vasket den med polymarine stoff og magicsponge. Fikk vekk all dritt utenom måkedrit som har lagt igjen svakt røde merker.

 

Vridd på meg våtdrakten og fikk gjort ren båten under. Gikk fra 14 til 18 mil  på marsj. Og som Bitteliten sier; hansker er et must, jeg har prøvd begge deler;p

Link to post
Share on other sites

Shining av Bitteliten VI fortsetter. I dag er teak på badeplatformen og akterdekket slipt skikkelig ned. Fordekket tas når det blir oppholdsvær. Så skal to strøk Golden Teak Sealer på.

 

Ettersom jeg ikke vet hvor samvittighetsfulle tidligere eiere har vært på diesel renhet fylte jeg på en god dose med Bioprotect II i dag (Bauhaus har disse til halv pris i forhold til båtbutikken). Jeg fylte på som om jeg har dieseldyr på tanken, så følges det opp med forebyggende kur i neste tank. Velger å være på den sikre siden her selvom alt virker OK nå. Jeg har ikke lyst på tette dieselfilter :-)

 

båten er fortsatt til salgs om noen er interesserte :-) den ligger ikke på finn. Send IM om interessert :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vært liten kveldsrunde utpå fjorden og nytt den roen som senker seg utpå når kvelden lir på. Fikk også spylt kalesjen etter måkegildet som tydeligvis har vært der de to siste ukene når jeg har vært bortreist. :puke:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Veldig bra SAP. Er det full pakke igjen med vask, polering og til slutt forsegling med Colinite voks?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fått avdekket hvor lekkasjen for kjøleveska befinner seg! 
Kjølevannet går ned i selve kjølen hvor den så blir avkjølt av saltvannet under båten.
Men så er det blitt lekasje i kjølen slik at kjølevannet nå legger seg i bunn av båten. Og du kan tro det har vært litt av en sjau å finne ut hvor lekkasjen befant seg.
Men til slutt oppdaget jeg et bitte lite hull hvor det piplet opp vann. Slipte rent og da var det så tynt metall at hullet ble betydelig større.
Så nå venter jeg bare på en sveisekyndig person som kan redde meg :wink:
 

bilde

 

Tenkte å sveis på denne plata
bilde

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Dagen og resten av helgen går med til å gjøre båten ferieklar. Mandag starter vi 14 dagers båtferie. Vi satser på at sommerværet kommer nå, og at trykket i uthavner og gjestehavner har roet seg. Det ser ut til at det blir Østfold og Bohuslän i år. Men planene kan endres dersom været endrer seg.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Veldig bra SAP. Er det full pakke igjen med vask, polering og til slutt forsegling med Colinite voks?

Tja. Egentlig er det at jeg hadde lyst til å forsøke å heve finishen litt på noen områder som har får lettere behandling tidligere samt å gå over de mest utsatte (horisontale/ skrå) flatene på nytt.

Årets sessong har vært hard med mye nedbør som har krevd mye vask. Begynte å merke at Colliniten ikke preller så godt som før der.

 

Trengte ikke noen storvask da jeg har holdt den fri for renner og ingen møkk har festet seg så langt. så det ble bare en vanlig vask med sjampo noen steder og resten microfiberklut og rennende vann. Så pusseskinn for tørk.

Etter regnbygene i går bare pusseskinn.

 

Målet og håpet er en glattere flate som blir enklere å holde ved like med letter arbeid. På de slitne flatene så ble det noen runder med Grønn 3M på roternede maskin, men det er tungt å jobbe med i lengden og på visse steder.

Har brukt DA maskinen min mye nå og har funnet en fremgangsmåte som gir godt resultat på tross at det er en DA maskin som tar litt mindre, men er mye enklere å jobbe med. Utfordringer har vært å finne et polermiddel som funker bra med DA.

Har blitt veldig positivt overrasket over et produkt jeg snappet opp i bilshinemiljøet. Gtechniq P1 fin og jobbe med, brenner ikke , og greie faktisk å fjerne litt oksidering med en god DA maskin. http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_12&products_id=66

 

Tar først grønn 3m på roternede maskin der på det mest utsatte steder, så DA maskina med GTecniq polish.

På andre steder kjøre som ikke trenger mye hjelp er det rett på AD med GTehci

Men Gud bedre så mange timer det får for å få det nedre når alle flater skal tas

 

Colliniten brukes til slutt etter poleringen. Har så langt ikke sett noe som holder lenger i real life.

Men den krever sitt for at alle forholdene ligger il rette. Overflaten må være polert helt galt og ferdig polert på forhånd, og den er ikke noe særlig å legge på og få av på i direkte sollys.

 

Går mye arbeidstimer, slit og svette på dette

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Går mye arbeidstimer, slit og svette på dette

Ja, det skjønner jeg. En slik omfattende restaurering av finish har jeg ikke mulighet til nå. Ligger i Horten gjestehavn, med "dark side" inn mot land. Ser jo nå at det kunne vært behov for full pakke igjen, men jeg nøyer meg med en lettere variant. Vasker med Turtle shampo og går over utsatte flater for hånd med Meguiars sealent 2.0. Megiars skal jo også inneholde voks, så da dropper jeg Colliniten denne gang.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Begynner å nærme seg ferdig med polering for denne gang . Ufattelig mange m2 på denne båten om man skal ta med alt av inn og utsider på skrog, gangveier og overbygg.

 

Nå er det null matthet og oksidering og alt forseglet med Collinite så satser på letter jobb til høsten og våren igjen.

Fikk hanket inn hjelp i går kveld og i dag for ikke holde på en uke til :-)

 

bilde

bilde

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny (gammel) båt for 3 uker siden. Her var det gass komfyr+ vv-bereder, og det forsvant ut!!

Har fått på plass vv-bereder, mangler bare slangetilkopling+ 230volt.

Har montert inn Wallas safeflame, med varmelokk. Montert baug vinsj.

Så var det å hive ut en "super" Ladac lader...5 amp??? Med over 4 hundre ah, så er det håpløst.

Nå fikk jeg på plass en Quick 30 amp lader. Det ble supert. Forrige eier sa det var feil på ror giver til autopiloten. Demonterte den og fant ut at den var innstøpt i epoksy...shit!

Tok og roterte den noen ganger, merket at potmeteret virket bra, så jeg satte alt på plass. Jippi, det virket. :yesnod:

Nå er det bare kalibrering, som mangler. :rolleyes: Så er det et strømproblem jeg funderer på. Mangler lys i lanternene, samt hornet og et lys i cocpit. :nonod:

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Det var overraskende, MA. Hva tenker du ang Last Boat VII?

Ja, nu må vi se...

 

Udgangspunktet er, at jeg nok ikke egner mig til at feriere i Norden.

 

At have en så stor båd som denne kræver både meget arbejde og mange penge. Og det kan jeg kun forsvare overfor mig selv og konen hvis vi bruger den meget. Og især bruger den hele sommeren til ferier mm.

 

Men hvad jeg har opdaget er, at jeg stresser over vejret hver sommer. Både op til ferien ("bare vejret nu bliver godt") og under ferien hvis vi blæser inde eller det regner og regner. Og ferier skal være afslapning - ikke stress. Så i denne sommer tog vi bilen sydpå efter den første blæsende uge, og min erfaring var, at jeg slappede mere af og nød ferien.

 

Så når en båd koster mange penge OG ikke giver afslapning men det modsatte, så er det på tide at sige farvel, selv om det virkelig, virkelig gør ondt. Meget ondt. Det er et stor drøm, jeg siger farvel til.

 

Fremover bliver det ferie under varmere himmelstrøg. Og måske en lille båd til at bade og fiske fra, hvem ved?

 

Red: Båden skal komplet rekonditioneres hos Drevia i Lysekil og bliver lagt ud til salg via Benny og Jessica. Hvis nogen skulle være interesseret...

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trist og høre MA, men jeg forstår deg godt.

Det å ha en stor båt forplikter mye som du sier og det skal gi glede som gjør at man føler det er verdt det når alt kommer til alt.

 

Jeg har mye glede med båten som hobby og et sted jeg reiser til på hverdagene. Vasker, vedlikeholder og ikke minst prater med folk på brygga :-)

 

Mange ting er flott en periode i livet og det er viktig og ikke lukke døra for andre muligheter fremfor å holde fast i det gamle sporet av gammel vane.

 

Jeg er oppvokst med båtliv fra jeg var liten.

Foreldrene mine var i en vennegjeng hvor alle hadde båt og hadde barn på ca min alder.

De var mye sammen i helger og sommerferier så det var et fint sosial aspekt ved båtlivet for store og små.

 

Når barna ble voksne og var ute av redet, var det mange av båtvennene deres som solgte båtene og gjorde andre ting isteden. Til slutt var de nesten alene igjen og det sosiale båtlivet de hadde vært vandt med i 30 år var ikke det samme lenger. Da solgte de også båten og gikk på land godt fornøyd med båtlivet de hadde hatt.

 

Jeg tenker at den dagen båten gir meg mer forpliktelser, bekymringer og utgifter i forhold til det jeg føler det er verdt i glede så selger jeg og finner på noe annet.

 

Det hender jeg har slike tanker på høsten og vinteren, men enn så lenge så kommer lykkepillen tilbake tidlig på våren :-)

 

Håper du kjøper deg en mindre båt som ikke krever så meget.

Uansett hva som skjer, så må du holde deg her på BP Major Andy :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny båt Worry :-)

Visste du siklet på Riviera..

Fortell mer om båten :-) Yanmar 6LP betyr vel aksel og stor nok motor på skuta :-)

Takk for oppmerksomheten, Geir.

2001 modell med ettermontert stor plattform/skrog, 2010-modell 6LPA-STP2 (295hk) med aksel gått 550 timer. Thruster foran og bak med fj.kontr., ankervinsj foran og bak, Mase 2,6kw aggregat, autopilot og Simrad radarpakke. Overtar båten om ca 1 uke. Ja... gleder meg !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...