Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

G-Technic er ikke noe alt-i-et produkt, og må i likhet med f.eks Meguiars One Step etterfølges med en voks eller forsegler som Pure Wax, Collinite #845 eller andre.

Den er en medium polish som er utrolig fin å jobbe med. Kan kjøre og kjøre uten at den går tørr eller kladder seg, og den etterlater ikke "tåke"/ polishrester på overflaten som man ofte ser i sollys. Synes også den er ganske lett og fjerne.

Polerte opp stb sida idag med G-technic. Resultatet ble svært bra, men innsatsen man må legge i prosessen frister kanskje ikke til gjentagelse? Fin å jobbe med som sap sier med bruk av DA-maskin og resultatet blir en kjemisk ren og uniform flate med høy finish. Jeg synes det var tungt å fjerne polishen etterpå, og flaten lugget på kluten, og på fingerne når jeg strøk bortover flatene. Nå tok jeg bare utvalgte flater på den ene sida, og jeg tengte da med gru på jobben det må være å polere hele båten alene. Tok hele båten over og under vannlinja i våres, i tillegg til inne bak og på fly. Benyttet da Maguire M21 som jo er en polish med forsegler. Slipper da å gå en runde nummer to med Colonnite eller annen voks/forsegler som en jo må gjøre når en benytter G-technic. Tror jeg går for Maguire M21 til neste år også?

bilde

Bilde viser et parti som er polert opp med G-technic til venstre mot et ubehandlet parti.

bilde

Her er partiet til høyre polert med Maguire M21. Ikke så lett å se forskjeller kanskje, men i real life ser en en faktisk at flaten polert med G-technic framsto som renere og blankere, og dette før jeg la på Colonnite.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det var merkelig, REM. Jeg opplever den som lett å fjerne. Men det må ikke være fuktig eller antydning til duggfall og ikke solsteik. Ligger med andre ord på i kort tid før den fjernes. Det gjelder egentlig det meste av polisher. 3M'en oppfører seg likt.

 

Den ene dagen vi holdt på med polering sist helg kom det en regnbyge. Vi stod under tak i skuret, men tempen gikk ned og RF gikk opp. Da kjente jeg det begynte å lugge med en gang når jeg tørket av, men holder på med relativt små felt av gangen, så fikk det greit bort likevel. En time etterpå gikk temp opp og RF ned og vi kunne fortsette igjen.

 

Bruker små mengder på padden og kjører det ganske mye ut, dvs 3-4-5 pass så det er lite å fjerne med mikrofiberkluten til slutt.

 

Ren pad er også viktig. På én skrogside vasker jeg den nok i rennende vann minst 4-5 ganger og vrir opp. Så tilbake på maskinen og "sentrifugerer" padden på høyt turtall i noen sek for å få ut resten vannet. Viktig å gjøre det slik at man ikke får sprut på båten da det er et helv... å få bort. Så polere videre. Brukte bare én pad hele helgen faktisk (er gjerrig, hehe).

 

Også viktig og ikke mikse eller bruke pad og mikrofiberkluter det har vært voks eller forsegler på med den som brukes til polish. Gjorde den blemma en gang jeg hadde prøvd et alt-i-et produkt på padden først. Det kladdet og var vondt å få bort igjen. Lesson learned....

 

Dessverre er og blir ordentlig polering mye jobb på båter med store flater.

Går og drømmer om en kjapp, enkel og lettvinn måte å holde holde overflatene blanke og beskyttet, men tror nok det vil forbli en drøm, hehe.

Tar gjerne og viser deg fremgangsmåten jeg bruker neste gang vi møtes, REM.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det regnet ikke i går ved lunchtider da jeg startet. Sola forsvant vel omlag på den tiden, og utover ettermiddagen var det overskyet? Sjekket ikke RF, men forholdene for polering vil jeg tro var optimale?

Brukte nye padder, men de ble fort svarte, og da satte jeg på nye. Brukte tre padder over fenderlista på den ene skrogsia. Skjønte etterhvert at jeg nok burde ha vaska med Jiff båtvask eller tilsvarende før poleringa. Har i hele sommer kun vaska med rent vann.

Mye jobb ja med stoore flater. Vurderer neste gang, til våren, å vaske ned med Jiff båtvask, og gå direkte på med Colonnite. Hva trur du om det? Går da over båten og sjekker for nye scratcher og flekker og tar disse separat med polish eller rub før et lag eller to med voks/forsegler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det regnet ikke i går ved lunchtider da jeg startet. Sola forsvant vel omlag på den tiden, og utover ettermiddagen var det overskyet? Sjekket ikke RF, men forholdene for polering vil jeg tro var optimale?

Brukte nye padder, men de ble fort svarte, og da satte jeg på nye. Brukte tre padder over fenderlista på den ene skrogsia. Skjønte etterhvert at jeg nok burde ha vaska med Jiff båtvask eller tilsvarende før poleringa. Har i hele sommer kun vaska med rent vann.

Mye jobb ja med stoore flater. Vurderer neste gang, til våren, å vaske ned med Jiff båtvask, og gå direkte på med Colonnite. Hva trur du om det? Går da over båten og sjekker for nye scratcher og flekker og tar disse separat med polish eller rub før et lag eller to med voks/forsegler.

Min erfaring samsvarer mye med SAP her. Viktig med helt rene flate før man starter. Feilen jeg har gjort tidligere er litt lettvint og rask forbehandling. Møkka blander seg med polish, voks eller forsegler og blir sittende. Anbefaler Blårens som er ren isopropanol. Megaflis fører nå dette til ok pris. Bruker blårens på mikrofiberklut som siste rensesteg før cut. Kan også brukes mellom ulike cut for å sikre at alt går av.

Sushi

Link to post
Share on other sites

 

Fått skrudd av treplatene sidelanternene står på da de er blitt stygge i lakken.

Egentlig synes jeg ikke de passer inn da det ikke er noe annet utvendig treverk på båten enn disse platene.

-Så vurderer å erstatte de med noe i et annet materiale, f.eks noe sotet plexiglass eller syrefast (sikkert dyrt).

 

-Eller rett og slett droppe de. I så fall må skruehullene tettes og fylles med gelcoatsparkel, men det feltet er jeg grønn på.

 

bilde

 

Var ikke helt rent bak der...

 

bilde

Så tok og polerte opp sidene på FBen med Gtechnic polish og DA maskin.

Ble blankt og fint, og så ingen fargeforskjell fra der platene hadde sittet. Har mest lyst til å tette hullene.

 

Hvordan er det med gelcoatsparkel og herdetemperatur? Kan man gjøre det nå om høsten?

 

bilde

La på Collinite 845 til slutt. Godt med alt som er gjort nå som jeg slipper å gjøre til våren.

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har ein NordWest 390.der mahognylister og navneskilt er festa med borrelås.

Alle skruehull er plugga,det kan sjå ut som listene er epoksybehandla og lakkert med 2k lakk.Borrelåsen er nok 4 mm tykkså listene ligger ikkje inn mot gelcoaten,og unngår dermed fukt bak listene.Enkel demontering,tar dei av om vinteren så er dei like fine til våren

Du hadde nok spart  litt arbreid med lanternebrettene med samme løysning

Link to post
Share on other sites

Båten ble tatt opp i dag. Svært lite groe og skjell på båten dette semesteret, så veldig glad for at båten stod litt opp i brakkvann (Otera) dette året. 
Dessverre var plassen midlertidig, så håper jeg får en tilsvarende neste år også. 

 

Nå, as we speak så er Mons på forumet og plukker ut dass og septik som han får gratis til speideren. :) 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Fikk skiftet frostvæske og skylt saltvannskretsen. Litt knotete å komme til for å unngå søl når jeg drenerte ut gammel frostvæske, men ved hjelp av first price jeg skar to hull i, og en liten "lettmatros"-pumpe, så pumpet jeg over i en ti-litersbøtte, og sølte dermed ikke en dråpe. Kjapt, effektivt, så tenkte jeg jo kunne dele innretningen for andre med samme motor som skal i gang med det samme selv (selv om veldig mange sikkert har kommet frem til en lignende løsning allerede :)).

 

bilde

 

Fikk også pellet av drevet etter mye baling og banning, det satt som bare f, men med litt rolig jekking frem og tilbake, så kom det til slutt. Tenkte med meg selv at drevtralle ble det neste, men slo det i fra meg etter at jeg fant ut at Doffen-tralla (diskutert litt i en annen tråd her i dag) kostet 5990 eks frakt hos forhandler.. Så tror jeg går for egen snekret versjon. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Handlet inn olje, oljefilter og bypassfilter hos den lokale Volvo Pentadealeren. Begynner vel å nærme seg opptak, så greit å ha tingene i hus. Kanskje det blir oljeskift til helgen.

 

Ble også tid til en liten kjøretur i kveld, og passet da på å få tømt septiktanken :smiley:.

Mye teiner rundt omkring, så litt skummelt å kjøre i (halv)mørket for tiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...