Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Ble litt kveldsarbeid med en meget god og nevenyttig kompis :-)

Nå 4 timer etter at jeg lå i motorommet og bannet er varmeveksleren ferdig loddet og lakkert igjen :-)

 

Årsaken var flere ting. Dårlig lodding og for lang sink.

Skal lage en tråd om problemet senere.

 

I morgen skal den inn igjen :-)

 

bilde

bilde

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Laderen har fungert i 8 år. Det er en orginalmontert Newmar RM 2030. Vi målte på alle tenkelige kabler og fant ikke noe kryp eller strøm når hovedstrømbyterene var slått av.

Tror rett og slett at batteriene har blitt nesten utladet over vinteren og sliter med å komme opp. Har ikke strøm på brygga og benytter landstrøm kun i havner. Lading skjer ved motor samt solcelle på forbruk. Jeg har nok gjort et eller annet under vinterlagringen som medfører lav kapasitet nå. Har aldri opplevd lite strøm på batteriene så jeg er litt overrasket. Gylling stiller forøvrig opp og hjalp meg med krypmålingene. Kom til båten i Son med måleapparat. I tillegg vil de kapasitetsteste batteriene om det ikke blir ordning. Det kaller jeg ekte service!! Skryt!

Sushi

Link to post
Share on other sites

I dag kom gummijolla på vannet. Nå gjenstår akterstagstrammer. Dessuten dyner og puter og basisbeholdning av mat og ... og ... og ... . For ikke å snakke om seilene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Terminerte coax-kabelen til nyinstallert antenne og vhf-radio. Og det ble lyd i høytaleren :-) Alltid gøy når det fungerer. Fant en fin video på youtube som kom med noen smarte tips for RG58 PL259 plugger : https://m.youtube.com/watch?v=qPlcT9SXNPs

 

Fikk også tatt vhf eksamen 2355 i går kveld og bestilt lisens, så nå er det bare å få lagt inn mmsi i vhf-en. Imponert over hvor effektivt hele dette opplegget var på kystradio.no. Alt unnagjort på et par timer.

 

Litt mindre artig var det å tømme septiktanken for gammel guffe fra forrige eier. Mye steiner og SVÆRE hårballer( type appelsinstørrelse ) som ble fisket ut med en rosa håv. Skikkelig kosejobb! Når tanken omsider blir helt ren og fin skal jeg sette inn den nye wema nivåmåleren, men det gidder jeg ikke gjøre før alle fremmedlegemer er ute.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke i dag men på Torsdag. Fira det svenske gjesteflagget som da hadde hengt oppe mens vi lå i hjemmehavna de siste to ukene.. Og noen uker før det stod det en tom flaske Chablis på dekk foran masta i et par uker i hjemmehavna (guttetur). 

 

Sendte melding til kona med bilde av flagget oppe og at det lå en beskjed i båten når jeg kom om at plassen var sagt opp med øyeblikkelig virkning. 

Link to post
Share on other sites

Idag, her vi ligger i Havstensund Sverige, har jeg sjekket olje, kjølevann, viftereim og så videre. Alt OK. Jeg er spesielt fornøyd med at alt ble tett etter bytte av varmtvanns slanger som lakk i noen fordelinger pluss at pakkboksen er 100% tett etter bytte av simmeringer. Nå tror jeg det ligger kun en halv liter vann i kjølsvinet. Jeg får kjøpe en barnebleie for å få opp den siste resten av vann. Håper ikke damen i kassen hos Konsum ser rart på gubben på 72 år som skal kjøpe barnebleie. Kanskje jeg skulle kjøpe en bleie for voksne, det finnes vel også?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Badestigen har byttet fra venstre- til høyreside...

 

bilde

 

På venstre side skal det komme en brakett for dorgemotor. Har så vidt merket av ca hvor den skal monteres. Kan bli morsomt å fikle med muttere fra innsiden...

 

Venter ellers på trommel og hjullager til venstresiden på båthengeren, etter å ha haltet hjem med akkurat passe skjev stilling på hjulet forrige helg.

 

Veslebåten er heller ikke glemt, eller det vil si, hengeren. Den har fått nesehjul etter at jeg har bannet over løfting og dårlig rygg i fem år...

 

bilde

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøsatt Grandezzaen.

 

Montert ny livline, ankerbånd fra BT, rundt seilbåten. Demontert det gamle som var for kort.

Montert nytt bomtrekk som passet bedre. 3meter i steder for 3,25 meter.... Så om noen vil kjøpe et ett år gammelt mørkeblått bomtrekk ..... :)

Montert nytt 50 ankerbånd på trommelen.

Vasket noen gamle rustflekkee på fokka med ferrobet rustvask... Og tørket seilet på snor mellom epletreet og plummetreet :)

 

 

En riktig så fin ettermiddag og kveld med småpjask :)

Link to post
Share on other sites

Skrubbet skaiseter med Hugo. Er det noe annet som er bedre?

 

Vasket hele båten og mistet bøtta ned i akterkabinen, tatt hjem startbatteri som ikke ser ut til å ha nok futt til å starte motoren lenger... koblet til vann, spennende saker MAO

 

Men da er det mer eller mindre klart for sesong!

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Fant endelig den irriterende lille dråpen av en lekkasje inn i et av skapene. En gjennomgående bolt fra rekkestøtten som hadde løsnet. Skrudde alt av og tettet med tec7 og monterte. Største utfordringen var å få hodet ut av skapet uten at ørene lå igjen på innsiden. Svært tilfreds med å ha en tørr og isolert båt. 

Link to post
Share on other sites

Lanternene oppe i masta lyser ikke. Da jeg testa dem mens masta lå på land lyste det så fint, så. Så det kunne jeg gjøre noe med når masta var montert.
I dag var dagen for testen. Direkte kopling fra bryterne til kablene som kommer ut av mastefoten - alt lyser. Kopling via dekkskontaktene - ingenting lyser. Så da ble det handletur: nye dekkskontakter. Skal monteres en gang det er opphold.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Fått dødsdommen på Eberen, så da var det bare å bestille ny. Blir bra å få en som blåser skikkelig, da den gamle gradvis ble svakere før den trakk sitt siste sukk forrige helg.

Det skal koste å ha båt ;-)

 

 

En ting at det koster, men hvorfor må det på død og liv koste så mye mer enn det man planlegger for? :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...