Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Idag skulle Trudelutt blitt løftet på land, men det er avlyst. Jeg er fremdeles i Kristiansund (begravelse svigermor i forgårs), og kommer meg ikke sydover før søndag eller mandag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er meldt nedbør av hvit type, og i går kunne jeg kikke ut av kontorvinduet og konstatere at snøen har lagt seg i fjellet. Kjør forsiktig - og ta høyde for at ikke alle andre nødvendigvis gjør det samme.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Fikk opp båten til slutt i går etter div kranproblemer:

Først to timer forsinket pga. motorhavari som de sa.

Så var det for liten løftekapasitet spå han måtte dra igjen (De har løftet samme båten på samme sted i 10 år).

Ny kran kom og rigget seg opp.

Han manglet stropper.

Stropper tilkjørt og båt løftet opp.

Fikk spylt den under når det ble mørkt og får frostsikre den til lørdag.

Jeg som bare skulle ha noen timer fri pga mye å gjøre på jobben (får ta det igjen i kveld og på søndag).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Vinterklar båt og klar til bruk på noen minutter. Nå gjenstår det å dekke til luftinntakene. Lukene over førerplass er dekket med bobleplast.

 

Ny Raymarine autopilot montert og testet. Nå gjenstår det å få ny plotter på plass.

Luke inn til motor er åpnet slik at ovn i lasterom får bedre nytte.

Alarm som sier i fra når strømmen går skal nå på plass.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vært nedi båten og hentet med meg soveposer, pledd og puter. Oppdaget at den ene fenderen var borte. Kan se ut som om den rett og slett har løsnet fra rekka. Antakelig for dårlig knute på den. Så jeg skal sette meg ned og studere knop, stikk og knuter i vinter... Fikk på plass den siste varmekolben også, så nå er alt klart for vinteren om bord!

Link to post
Share on other sites

Idag skulle Trudelutt blitt løftet på land, men det er avlyst. Jeg er fremdeles i Kristiansund (begravelse svigermor i forgårs), og kommer meg ikke sydover før søndag eller mandag.

 

Og så var jeg hjemme igjen, kom meg hjem på tørre veier i solskinn i går. Så i dag bar det rett til båten. Og den var dekket med et par cm. snø/is og is på sjøen. Vannet var frosset i kraner/slanger. På med vifteovn og Eber for så å stikke bortom bua der folket som driver havnen satt og spiste lunsj for å avtele en dag for opptakk. Det gikk greit, bare de fikk drukket opp kaffen og svelgt ned brødskivene, kunne de ta båten opp med det samme. Så da var det bare å koble fra landstrøm og ta en kort tur til opptaksbryggen. Det knaste godt i isen, men gikk greit. Litt problematisk med å få tamper i land alene med ekstremt lavvann.

 

bilde

 

 

Her henger Trudelutt og dingler før hun svinges inn på land for høytrykksspyling.

 

bilde

 

 

Og så var det høytryksspyling med industrispyler. Jeg tror jeg kunne telle antall rur på to hender, og nesten ikke slim, selv om stoffingen i mars kun besto av flekking med en 0,7 liters boks Seajett 033. På propellen var det kanskje et rur pr blad og 5 rur inne ved bosset. men så har jeg brukt båten mye også, ca. 110 overnattingsdøgn.

 

bilde

 

 

 

Trudelutt blir liten der hun henger i stroppen på trucken.

 

bilde

 

 

 

Her vel på plass på land.

 

bilde

 

 

 

Så var det å sjekke vannkranene, og nå var de tint uten frostsprenging. Dermed åpnet jeg alle og satte igang pumpen til tanken var tom, for så å drenere varmtvannstanken. Motoren får jeg konservere imorgen, jeg ble kald og støl av inn og ut av båten i minus 4 grader og vind. Jeg fant et ledig strømuttak og satte på litt varme slik at det ikke blir iskalt å jobbe imorgen.

 

Nå får jeg ta kontakt med Polyglass i havnen som skal montere baugpropell for meg. De skal ta båten inn i hall med rett temperatur og fuktighet for glassfiberarbeidet. Håper de kan gjøre det snart. Jeg får ikke på burkaen før de er ferdig og båten ute og på plass på bukkene igjen.

.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag ble motoren, dassen og septikpumpe konservert med frostvæske. Og så fikk jeg pratet med en hos Polyglass om baugpropell. Sjefen kommer tilbake etter ferie til helgen, og jeg ble bedt ham om å sende bilder fra stuerommet fremme pluss kantaktinformasjon pr. mail. Det virket som om det var mulig å få gjort jobben i løpet av ikke alt for mange uker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag ble motoren, dassen og septikpumpe konservert med frostvæske. Og så fikk jeg pratet med en hos Polyglass om baugpropell. Sjefen kommer tilbake etter ferie til helgen, og jeg ble bedt ham om å sende bilder fra stuerommet fremme pluss kantaktinformasjon pr. mail. Det virket som om det var mulig å få gjort jobben i løpet av ikke alt for mange uker.

 

Noen som har bilder av montert baugpropell i en Saga 27? Jeg trenger bilde utenfra hvor tunnelen er montert og gjerne også bilder ned i stuerommet som viser selve motoren til propellen. Jeg har tenkt å gå for Sleipners sin SE60 60kg motor med 185mm tunnel, alternativt SE40 med 125mm tunnel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lerken er pakket godt inn for vinteren. Blir liggende på sjøen i år. I løpet av vinteren skal akterdekk senkes og legges på nytt,
Siste dagene har gått med riving av gammelt dekk. 1 million dårlige skruer, teak og kryssfiner er behørig blitt fjernet og det nærmer seg snart klart for å legge nye bjelker.
 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...