Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Selv har jeg ikke gjort noe med Trudelutt, men Polyglass i båthavnen har fått montert baugpropellen.

 

Nå har de bare litt arbeid igjen med justering av spoileren rundt tunnelåpningen pluss grunning og stoffing av tunnelen. Det

regner de med å få gjort imorgen slik at Trudelutt kan flyttes ut fredag dersom folket i båthavnen har anledning da. Da kan jeg

benytte finværet i helgen, strålende sol lørdag og søndag og opp til +8gr. lørdag til å få på plass burka'n. Det elektriske skal

jeg ta meg av selv, slik at alt er klar før våren.

 

 

tunnel_right.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror svenskene har et enda mer nedlatende/morsomt navn på pysevisp i norske båter, men husker det ikke i farten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fornuftig investering Lars! Jammen meg på tide

Har thruster både foran og bak, og det føles veldig trygt.

Men det jo mest morsomt å legge til uten bruk av disse da....

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Montert opp avfukter igjen etter at den streiket. Flott service fra bedre inneklima i Sandefjord. Gikk fra 69rf til 55rf på 3 timer i dag.. ble noen liter vann i dunken.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid benyttet dette på den svarte fenderlisten. Og jeg vil påstå at den 30 år gamle fenderlisten er blant de peneste i havnen.

Svært ofte er det som er bra for hjemmet eller til bilen minst like bra som den flasken det står Marine, Sailing Boat osv.

 

 

bilde

Liker å testa nya ting.

Denna har jag inte provat.

Får bli på bilen då båten är klar.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Montert ny styrestikke til baugtrøster. Den gamle knappesaken var uhåndterlig. Koblet opp til ny fjernkontroll også til trøsteren.

Pluss og minus koblingsskinne montert på samme sted i skapet under der regulatoren står.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort noe med båten idag heller, men folkene hos Polyglass har gjort ferdig arbeidet med å montere baugpropellen og båten er ute av hallen klar for innpakking for vinteren. Her er det bare stoffing av tunnelen som ikke er gjort før Trudelutt ble flyttet ut. Nå er det bare å finne frem lommeboken.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ikke i dag, men i forgårs:

Halt jolla opp av havet, der ho fløt bak båten som ho skulle; lagt ho på henger, kjørt hjem.

- og så kom ho vekk fra hengeren og ble satt på enden opp mot en vegg, trygt fortøyd så'o ente skal blåse bort. En passande bukk under akterspeilet, så ente pontongane skal ta hele lasta.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort noe med båten idag heller, men folkene hos Polyglass har gjort ferdig arbeidet med å montere baugpropellen og båten er ute av hallen klar for innpakking for vinteren. Her er det bare stoffing av tunnelen som ikke er gjort før Trudelutt ble flyttet ut. Nå er det bare å finne frem lommeboken.

 

bilde

Er ikke overgangen mellom skroget og tunnelen veldig skarp?

 

For å få best mulig effekt må overgangen her være ganske avrundet for å sikre best mulig vannstrømning gjennom tunnelen. Hos deg ser det ut til at kanten er veldig skarp pga den "utforingen" som er gjort rundt tunnelåpningen.

 

Du risikerer mye turbulens i tunnelen (=dårlig effekt) og økt støy med så skarpe kanter.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Er ikke overgangen mellom skroget og tunnelen veldig skarp?

 

For å få best mulig effekt må overgangen her være ganske avrundet for å sikre best mulig vann strømning gjennom tunnelen. Hos deg ser det ut til at kanten er veldig skarp pga den "utforingen" som er gjort rundt tunnelåpningen.

 

Her er et utklipp fra en test i båtmagasinet for noen år tilbake:

Med modifisert tunnel, med en radius på kantene på ca 18 mm oppe og noe mindre nede, ble propellen satt på plass igjen, båten sjøsatt og baugpropellen testet. Resultatet av runde og fine kanter på tunnelen ble en økning fra 54 kg til 63 kg skyvekraft.

 

Illustrasjon fra Sleipner på optimal avrunding av kanter:

tunnelavrunding.gif

Link to post
Share on other sites

Kjøpt propylenglykol (kalles også giftfri frosvæske) på Biltema for frostsikring av toalett og dusj.

 

Bedre for miljøet tror jeg, bruker fort noen liter i vintersesongen da det må tilsettes ny frostvæske om toalett og dusj har vært i bruk, og det er den jo fra tid til annen.

 

Kroner 149 for en 3 liter er også til å leve med, blir ca 9liter utblandet.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Igår ble Trudelutt pakket inn for vinteren. Nå er trusteren på plass ig nå står det igjen å koble det elektriske.  Arbeidet med trusteren ser meget bra ut. Ser en båten forfra på noen meters avstand skal spoileren akkurat dekke innsyn til tunnelen, og det stemmer godt. Sett litt ut til siden, vises åpningen tydelig.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

 

Inne i stuerommet var det god plass til trusteren, så det blir nok mye ræl der etter hvert, - som før.

 

 

bilde

 

 

 

 

Ellers må jeg si at de bygget solide båter hos Sagaboasts på 80-tallet. Her det som ble tatt ut for å få på plass tunnelen.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I går mandag var jeg endelig utpå igjen, det var hele 11 dager siden sist!

 

Tok en tur over til Oppegård båtforening og fylte tanken opp, pluss en ekstra reservekanne på 20 liter. Mulig det holder for vinteren, det spørs på kuldegrader og isforholdene.

 

Hadde en flott ettermiddagstur, ikke helt uten begivenheter på slutten som jeg kunne vært foruten ( et innlegg om det komner på båtbloggen min ca. 8.45 i dag), men jeg taklet nå det også...

 

Og ikke minst, turen i går var tur nr. 100 i år - det er jeg veldig fornøyd med! :-)

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...