Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

-Min D6-435 har fått ny motorolje. Det gikk med 20 liter - inkl. oljen som fyller i 2 stk. filtre.

-Skiftet 2 stk oljefilter.

-Skiftet innsats til diesel-forfilter - drenert diesel i vannutskiller.

-Skiftet dieselfilteret. 

-"Lufting" av dieselsystemet.

-Skiftet luftfilter.

-Skiftet veivhusets luftingsfilter.

 

Det som gjenstår - når den tid kommer, er å 

-La impelleren suge inn ferskvann gjennom sjøvannskretsen, og deretter 

-La impelleren suge inn frostveskeblanding gjennom sjøvannskrersen.

 

Ett spørsmål til den som føler for å svare:

Etter at 20 liter ny olje er hellet på, viser peilepinnen et oljenivå som desverre ligger bittelitt over Max.

(Motoren skal ha 20 liter inkl. det som går til filterene.)

Er det skadelig for motoren med litt for mye olje?

 

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har pakket ny glødeplugg til Wallas kokeapparatet, klart til montering når vi ankommer Oscarsborg på torsdag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 3 timer siden:

Hvilke stoffer har dere brukt? 


Jeg vet ikke. Kjøpte båten på vannet. Men den lå i Eidangerfjorden, og det er nok brakkvann (?). Er jo utløp av Telemarkskanalen. 

 

Båten ligger også i brakkvann der jeg har den (utløpet av Nidelva, Arendal), så det er nok medvirkende til så lite groe..

Det brune slimet (alger) var bare å vaske enkelt av med en grytesvamp og rennende vann. Rurene fjernet jeg med en plankebit som skrape. Tenker å etse vekk restene med litt saltsyre.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev for 2 timer siden:

 

Ett spørsmål til den som føler for å svare:

Etter at 20 liter ny olje er hellet på, viser peilepinnen et oljenivå som desverre ligger bittelitt over Max.

(Motoren skal ha 20 liter inkl. det som går til filterene.)

Er det skadelig for motoren med litt for mye olje?

 

 

Jeg ser det er flere som argumenterer for at D6-ern ikke bør gå med for mye olje, helst ikke over midt på merket på peilepinnen. Har vist noe med at det kan komme olje opp i veivhusventilasjonsfilteret. 

 

Om du føler for det kan du jo suge ut et par liter og ta vare på til bruk når det blir behov for etterfylling. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 21 timer siden:

 

Jeg ser det er flere som argumenterer for at D6-ern ikke bør gå med for mye olje, helst ikke over midt på merket på peilepinnen. Har vist noe med at det kan komme olje opp i veivhusventilasjonsfilteret. 

 

Om du føler for det kan du jo suge ut et par liter og ta vare på til bruk når det blir behov for etterfylling. 

-Har sugd ut 2 liter av motoroljen - siden peilepinnen viste litt over max.  Og så får jeg kontrollsjekke nivået med peilepinnen i morgen.

 

Videre har jeg 

-latt impellerpumpa flushe sjøvannskretsen med ferskvann, og

-deretter latt impellerpumpa suge inn en frostvæske/vann-blanding (ca.35/65) i sjøvannskretsen.

 

Eneste som nå ikke er gjort er sjekk av

oljenivå på kompressor og oljenivå/filter på giret.

 

Nå kan jeg la båten bare ligge der på vannet i trygg forvissning om at det meste av vesentlig vedlikehold/sjekk er utført, eller?

 

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har gått fra hjemmehavnen i Son til Oscarsborg. Senere i dag skal jeg skifte defekt glødeplugg til Wallas 95D kokeapparat. Vi har to platers kokeapparat for 230V, men det er jo greit å få Wallas'n iorden igjen.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

jma001 skrev for 16 timer siden:

-Har sugd ut 2 liter av motoroljen - siden peilepinnen viste litt over max.  Og så får jeg kontrollsjekke nivået med peilepinnen i morgen.

 

Videre har jeg 

-latt impellerpumpa flushe sjøvannskretsen med ferskvann, og

-deretter latt impellerpumpa suge inn en frostvæske/vann-blanding (ca.35/65) i sjøvannskretsen.

 

Eneste som nå ikke er gjort er sjekk av

oljenivå på kompressor og oljenivå/filter på giret.

 

Nå kan jeg la båten bare ligge der på vannet i trygg forvissning om at det meste av vesentlig vedlikehold/sjekk er utført, eller?

 

Husk frostveske i toalettsystem, tappe trykkvannssystem(varmtvannstank, dusjslange og blandebatteri ute, pumpe) før det blir kaldt da.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 2 minutter siden:

 

Husk frostveske i toalettsystem, tappe trykkvannssystem(varmtvannstank, dusjslange og blandebatteri ute, pumpe) før det blir kaldt da.

Takk for omtanken, Gullfisk.
Jeg har:
Hellet konsentrert frostveske i toalettsystemet og i dusjbrønnen.
Tømt ferskvannstanken på vanlig måte (ved å åpne kranene og la vannpumpa gå), og deretter slått av vannpumpa (sikringsbryter).
Tømt varmtvannstank/blandebatteri  ved å åpne  tømmekranen.

Ja, og så håper jeg dette er godt nok.

Eneste som altså ikke er gjort er sjekk av oljenivå på kompressor og oljenivå/filter på "Backslag" - giret, som befinner seg i bakkant av motoren.

:-)

Link to post
Share on other sites

Bytta låskasse på døra til toalettet da den gamle takket for seg i låst posisjon.

Bra døra var åpen da den svikta, vill fort blitt ubehagelig å bli stengt inne på do og vinduet er i minstelaget for alternativ vei ut.

 

Fikk omsider skifta gløde pluggen i dieselvarmeren også, hatt den liggende en stund da den som var i bruk kun var midlertidig reparert og i dag så svikta den helt. Bestilt ny plugg til å ha i reserve. Blir fort kaldt om varmeren ikke starter i vintersesongen.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev for 4 timer siden:


Tømt ferskvannstanken på vanlig måte (ved å åpne kranene og la vannpumpa gå), og deretter slått av vannpumpa (sikringsbryter).
Tømt varmtvannstank/blandebatteri  ved å åpne  tømmekranen.

Ja, og så håper jeg dette er godt nok.

 

Om du har termostatstyrt blandebatteri i dusjen kan det lønne seg å demontere dette og ta med hjem. Det er vanskelig å få ut alt vannet fra alle krinker og kroker inne i disse.

 

Jeg har et helt enkelt blandebatteri som jeg monterer i dusjen i stedet for det termostatstyrte den delen av året det er risiko for frost. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 10.10.2017 at 20.35:

Jeg har pakket ny glødeplugg til Wallas kokeapparatet, klart til montering når vi ankommer Oscarsborg på torsdag.

 

Og så somlet jeg meg til å montere glødepluggen, og apparatet startet på første forsøk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siste vask av prinsessa før vi pakker gamla inn.

20171014_161356.jpg

20171014_161252.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Krandag i går. 14 båter på land med lysegrønn kran. "Salt" også.
To sesonger i sjøen, rur og blåskjell bare på drev og logg-givere, og et avløpshull. Må være mer omhyggelig med stoffing til våren på disse stedene. Skroget hadde fått svart seajet 33, to omganger. Bare noe slim på.

IMAG0770.jpg

Redigert av Salt
satt inn bilde (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...