Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Brigg skrev 24 minutter siden:

Det har vært nyhetsoppslag om at røyk/sot/aske fra skogbrannene i Spania og Portugal har blitt ført med vinden mot Skandinavia. Kanskje dette er forklaringen også her?

Tanken har slått meg, for dette er ikke dagligdags. Mulig derfor Stockholmerne trodde dommedag var nær som avisene skrev. Der var det tussmørkt til langt på dag.

Link to post
Share on other sites

Snar ferdig med sveising av ny pvc presenning tar noe tid så dagan har gått .  Lager også ekstra fester for strikkløsning slik at jeg slipper så mange vannkanner for og holde presenning på plass.

20171021_175601.jpg

20171021_175814.jpg

20171021_175632.jpg

20171021_175817.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

 

så langt ingen ting, men har strore planer for resten av dagen;

 

få inn oppfixet selvstarter,

kappe av et unødvendig vannrør

skifte gummi fitting på arm for å stramme registerrem

teite opp vifetrem

skifte ut 8 injectorer med nyoverhalte med nye O-ringer

få på plass injector systemet

få på plass innsugsmanifolder

fåpå plass kabelsett til tennplugger

skifte 2 stykk fordelerhus

få på plass hovedinntak for luft/gasswire, luftmengde kontroller etc

kable opp greiene

få på plass fuelslanger etc

 

PRØVESTARTE (etter å hatt av 2 topplokk og 32 ventiler og alt om har med timing å gjøre)

går/går ikke? lyt sjå

 

men det må slutte å regne først, kan ikke gjøre dette i regnvær

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Hatt en flott tur i strålende høstvær for å lever HAIK på slipp for vask, skifte av zink og ny bunnsmøring, nesten 2 år siden sist den var på land og sist den fikk bunnsmøring var i 2012. 

Jevnlig bruk og og en god havn hvor det gror lite så holder det rikelig å ta den opp annethvert år.

 

Legger ved et bilde som ble tatt på ruren av en av de flotte Hurtigrutene som trafikkerer kysten vår.

 

64C9A9C8-D723-4E2B-B042-0EA99F7B773F.jpeg

CDCF4B73-BFF7-4013-83A7-850DC47A2DB1.jpeg

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gjort noe med selve båten, men jeg har gått over opplagsstativet og sjekket og smurt alle boltene for å sette det sammen og montere det på båten som skal på land imorgen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 19.10.2017 at 18.44:

Idag ble det skifte av dieselfiltre og en tur innom kontoret i havnen for å avtale opptak. Det blir på tirsdag til uken. Og så ble alt løst elektrisk og elektronisk tatt med hjem.

 

Idag tok det ennå lengre tid hjem med omkjøring rundt Nordbytunnelen, 1time og 55minutter mot normalt 45 minutter. Jeg er glad jeg ikke er avhengig å kjøre den veien hver dag!

 

Når du kjører fra Son kan du velge å kjøre til Elvestad og kjøre gjennom Tomter mot Lillestrøm. Eller dreie inn på E18 ved Tomter og unngå hele Nordbytunnellen. Du oppnår det samme ved å ta av ved Ås og kjøre over til E18. Null stress......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jo da, jeg kjenner den indre veien. I "gamle dager" kjørte vi alltid den veien når vi skulle til båten fredag etter jobb. Men det er en god del lengre, med mye 50 og 60 grenser der og ikke akkurat motorvei. Da var ikke Nordby tunnelen bygget og all trafikk gikk om Nesset.

 

Idag venter jeg til etter 12 før jeg drar til båten, og så blir det vel å ta køen som den kommer når båten er kommet på land og jeg skal hjem igjen. Jeg har det jo ikke travelt, så med god og varm bil og musikk, så er det bare å ta seg tid.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så var Trudelutt på land. Oppsett gikk som en drøm i surt kaldt regnvær. Neste år kommer det ikke til å gå med noe særlig bunnstoff, omtrent ikke groe eller rur i det hele tatt, bortsett på stevnsbeslaget.

 

Propellen var også så godt som fri for rur. Den var behandlet med Seajet 033 bunnstoff. Men stevnsbeslaget hadde mye rur, selv om det var behandlet på samme måten. Forskjellen var at stevnsbeslaget var tilkoblet en sinkanode, mens det ikke var noen anode på propell eller aksling.

 

Så neste år fjerner jeg anoden for stevnsbeslaget. Det eneste som kan skape galvanisk tæring på det, er at det er holdt fast av 4 stålbolter.

 

Propellen sitter jo på en aksling av stål, så den er jo utsatt for galvanisk tæring, men før jeg stoffet den (etter først priming med etch primer), sjekket jeg at den så helt fin ut. Litt ruglete er den, men det er vel ikke annet enn å vente etter 31 år.

 

propell_rur1_2017.jpg.f965dfa9c144cf116733b4b197aca754.jpg

 

propell_rur2_2017.jpg.e1dd9bd730bd4d9c682c10b00f1c2299.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vasket båten før siste gang utvendig i dag håper jeg,  til helgen skal den nye hjemme lagde burkaen på.

Har ikke vært på båten på over en uke og aldri har jeg sett så mye sot og sand på dekk og i atisklibellegget.

Hva var det i nedbøren i uka som var.:confused:

Fikk sveiset på siste endestykke akter etter en mal jeg laget. Måtte bruke trucken og heise opp før og få bekreftet at alt stemte med målene.

 

20171021_175632.jpg

20171025_114649.jpg

20171025_114731.jpg

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Bergstad skrev for 23 timer siden:

Vasket båten før siste gang utvendig i dag håper jeg,  til helgen skal den nye hjemme lagde burkaen på.

Har ikke vært på båten på over en uke og aldri har jeg sett så mye sot og sand på dekk og i atisklibellegget.

Hva var det i nedbøren i uka som var.:confused:

 

 

Brigg skrev On 21.10.2017 at 14.41:

Det har vært nyhetsoppslag om at røyk/sot/aske fra skogbrannene i Spania og Portugal har blitt ført med vinden mot Skandinavia. Kanskje dette er forklaringen også her?

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Siste innspurt før kursen settes mot vinterhavn . Skrogvask igjen :yesnod:har blitt helt betatt av denne nye skrogvaskern i vollen.

I år har det grodd enormt og det merkes godt med mindre turtall og fart. Var opp første helgen i juli og måtte til pers i dag igjen. Venter på tur. Nydelig vær og stille utpå i dag på vei til vinter havnen.

20171027_111801.jpg

20171027_121126.jpg

20171027_121110.jpg

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Bergstad skrev On 27.10.2017 at 18.32:

Siste innspurt før kursen settes mot vinterhavn . Skrogvask igjen :yesnod:har blitt helt betatt av denne nye skrogvaskern i vollen.

I år har det grodd enormt og det merkes godt med mindre turtall og fart. Var opp første helgen i juli og måtte til pers i dag igjen. Venter på tur. Nydelig vær og stille utpå i dag på vei til vinter havnen.

20171027_111801.jpg

20171027_121126.jpg

20171027_121110.jpg

Veldig rart at det er store forskjeller i Asker. Ligger i leangbukta og hadde ingen groe på skroget i år. Spennede med skrogvasker. Fornøyd med jobben den gjør?

Link to post
Share on other sites

Idag ble motor, ferskvannsystem og dass/septik sikret mot frost. Til uken blir det å få på plass burka'n.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Frissy skrev for 16 timer siden:

Veldig rart at det er store forskjeller i Asker. Ligger i leangbukta og hadde ingen groe på skroget i år. Spennede med skrogvasker. Fornøyd med jobben den gjør?

@Frissy blir litt frustrert når forskjellene blir så store. Har ligget i vollen denne sesongen og hørt at flere har reagert på groing  i år. Men det kan være tilfeldigheter.  Denne vinteren skal jeg ligge i Leangbukta. Blir spennende når båten skal opp igjen til våren. Min er nå helt ren under og som du spørr så er jeg veldig fan av den skrogvaskern. Vurderer også og sette på Algefree som test akter der hvor skrogvaskern ikke kommer til.

 

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Herlig hund, gratulerer! :fireworks2:

Har du anledning til å ta henne med ombord i båten nå som den står på land? Da kan hun gjøre seg kjent ombord uten at båten beveger seg i sjøen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vasket en del tauverk, noe i vaskemaskin og noe for hånd i vaskekum (de med gummi rykkdempere på).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...