Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Har fått tak i skikkelig avløp til vasken i båten. Aldri matrester og mais som tetter vasken etter oppvask.

 

Sil til vask,hadde de på watski.

 

1 1\4 " utløp fra vasken og helt ut gjennom skutesiden. Det blir bra. 38 mm trur jeg det blir. 

1517258399472-1870766164.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 22 timer siden:

 

Grunnen til at jeg ønsker bryter på varmtvannsberederen, eg pga. dårlig kapasitet på landstrøm slik at jeg heller kan bruke strøm til feks. en vifteovn. Tæring pga. jordfeil eller annet ved landstrøm, er en ikkesak. Jeg har skilletrafo.

Har jeg skjønt det rett ang tæring av strøm? 

 

Har skilletrafo, og lurer på om det er mer enn ladere til batteribanker og vv bereder som må gå via skilletrafo?

 

Frittstående viftovn er jo ikke i kontakt med skrog. 

Og hva med evt oppvaskmaskin?

 

Hva trur du Lars?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Kjør alt du kan via skilletrafo, da blir den som et eget kraftverk 100% skilt fra nettet i land og andre båter. Men OK,  en skilletrafo som kan levere 3,6kW (16A) er en god del dyrere enn en på 2,3kW (10A). Så her har jeg "fusket" litt iom. at jeg kun har en trafo på 2kW og har derfor et direkteuttak før skilletrafo til en vifteovn. Etter forskriftene? Ikke vet jeg men kanskje tvilsomt? Men en vifteovn inne i en tørr lugar mener jeg burde være OK. Det samme uttaket bruker jeg til større elektriske arbeidsredskaper når båten står på land. Det har jord fra land helt frem til uttaket, helt etter reglene. Oppvaskmaskin blir vel som en varmtvannstank, uten at jeg helt vet hvordan den er bygget opp. Så den ville jeg nok ha latt gå via trafoen. På koblingsskjemaet mitt er egentlig forbindelsen fra midtuttaket på skilletrafoen til jordplate og batteri minus unødvendig

 

skjema_Side_12.jpg.2dacf5b5da304bce00d7f83c9c8cba28.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er mye spennende på gang. Et av de nye produktene er en konverter som omformer analoge signaler til digitalt og gir nmea 2000 opp til f.eks. plotteren. Da vil man kunne knytte til seg info fra div. tanker ombord ol. Skal se om jeg får lånt slikt utstyr til test. Info jeg sitter på nå er at det ikke skal koste skjorta heller. 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor det er bare å få denne testen igang:yesnod:  går og klør etter en omformer fra analoge til digitale signaler fra motor data .

jeg vrir meg i hode over hvor mye tull det er med analoge instrumenter..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev On 27.1.2018 at 21.41:

Ikke gjort noe med båten, men vært på befaring på årets sommerhavn. Spennende?

De har veldig god fiskesuppe der men er litt dyr på drivstoff. Da er det Lekteren på Nøkledypet som gjelder. Ellers kort vei til alt som er godt. 

Bruker området til bårskolen om vinteren når isen nekter meg adgang på Edholmen???

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg ordnet med landstrøm til båten. Tenkte at jeg kunne bruke en automat bryter som styrer når jeg vil gi strøm til båten og stenge av slik at jeg unngår tæring ellers. Strøm inn vil gå til lading av batteri. Tenkte at dette vil være en lur ide da jeg er bortreist 4 uker i slengen. Tenkte at jeg kunne stille inn slik at jeg lader batteriet f.eks onsdag i 24 timer, så stenge av til neste onsdag. Gikk ut i garasjen og letet gjennom elektro kassen og fant en bryter, men dessverre ser det ut til at den kun bryter den ene polen, ikke bryter den jordingen heller:nonod:

 

Noen som vet om det finnes en slik type bryter? En som bryter begge poler samt jordingen?

 

legger ved bilde at den jeg har hjemme

A2C26C45-680F-438D-BAE3-918EE6DAB195.jpeg

F1A1E61C-85ED-4DE9-8F40-71CEAFA07EA0.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hvordan i alle dager kom du til å tenke på hva som brytes i et slikt tidsur? Men du fikk uansett meg til å finne frem multimeteret. Jeg har et par lignende timere som brukes til å slå lyset på og av hjemme når jeg er ute med båten for at det skal se bebodd ut hjemme. At ikke jord brytes, vil jeg se på som greit, men begge fasene burde brytes når enheten er i AV tilstand. Men sannelig, det er akkurat likt for mine enheter, kun den ene fasen brytes mens den andre og jord går rett igjennom. Men at det skulle være et problem slik jeg bruker de, kan jeg ikke se.

 

koblingsur.jpg.207bcd9d715b3b9164fd3025f4e9cf34.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 38 minutter siden:

Hvordan i alle dager kom du til å tenke på hva som brytes i et slikt tidsur? Men du fikk uansett meg til å finne frem multimeteret. Jeg har et par lignende timere som brukes til å slå lyset på og av hjemme når jeg er ute med båten for at det skal se bebodd ut hjemme. At ikke jord brytes, vil jeg se på som greit, men begge fasene burde brytes når enheten er i AV tilstand. Men sannelig, det er akkurat likt for mine enheter, kun den ene fasen brytes mens den andre og jord går rett igjennom. Men at det skulle være et problem slik jeg bruker de, kan jeg ikke se.

 

koblingsur.jpg.207bcd9d715b3b9164fd3025f4e9cf34.jpg

 

 

Hehe, tenker stadig på mye rart:blush: ikke sikkert alt har like mye for seg. Ser Clas Ohlson selger jordfeilbrytere som er portable, kanskje like greit å sette inn en slik, så kan jeg bruke autobryteren til å få laded batteriene litt når jeg er ute på jobb.

https://www.clasohlson.com/no/Jordfeilbryter/32-3492

Link to post
Share on other sites

Ikke i dag men i går hadde jeg fri fra jobben og dro ned til båten for å jobbe med oppgradering av el. anlegget. Hyggelig jobb det men det var alt for kald for en stakkers Australske, selv om jeg har bodd i Norge i snart 30 år. Minus 17 opp i båten! Jeg har jo en liten vifteovn men det hjalp ikke en døtt. Eber-varmeren fikk jeg heller ikke i gang før like før jeg var ferdig. Stiv, støl og forfrossen etter endte dagen men fikk gjort det jeg skulle. Skulle tatt fri i dag isteden for det va bare 6 minus i dag. J

Notat til meg selv. Ikke ha på vernestøvler med ståltupp når det er  17 minus.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Siden det er varmegrader her nå, benyttet jeg anledningen til å  "kinne"  motoren i noen sekunder.
Dette for å få flyttet litt på stemplene, som jo har stått i samme posisjon helt siden august/september.
Og med dette tiltaket  har man vel også fått smurt litt olje rundt omkring på evt. tørre/oljefattige områder inne i motoren.....

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev for 13 timer siden:

Siden det er varmegrader her nå, benyttet jeg anledningen til å  "kinne"  motoren i noen sekunder.
Dette for å få flyttet litt på stemplene, som jo har stått i samme posisjon helt siden august/september.
Og med dette tiltaket  har man vel også fått smurt litt olje rundt omkring på evt. tørre/oljefattige områder inne i motoren.....

 

Ja det er nok langt bedre å bare "tørne" motoren litt, i stedet for å starte den og la den gå 5 min på tomgang

slik en del har for vane å gjøre...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 13 timer siden:

 

Ja det er nok langt bedre å bare "tørne" motoren litt, i stedet for å starte den og la den gå 5 min på tomgang

slik en del har for vane å gjøre...

Hvorfor det? Ser ikke problemet med og starte motor etter tre måneder og la den gå litt? selve kjernen blir fort varm.. olja vil nå uansett renne ned etter stopp uansett om du bare kjører den på startmotor. Og den er nok ikke tørr på tre måneder heller? 

Link to post
Share on other sites

Båten ligger et godt stykke unna på vinterlagring men da blir det jo så man sitter i sofaen og bestiller deler på nett :saint:

 

Så i dag fikk jeg Mercury Vessel View Mobile i posten, skal brukes på vår Cummins Mercruiser QSD 350.

Skal bli godt å ha kontroll på eventuelle feilkoder selv :thumbsup:

 

Skal bytte navigasjon og supplere med bla.a radar, AIS og VHF så jeg må vel sende en mail til ulike forhandlere en dag å be om pristilbud :smiley:

Det frister jo både med hydraulisk styring, autopilot samt Zipwake også :saint: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...