Jernklumpen Svart 29.Januar.2018 Del på Facebook Svart 29.Januar.2018 Har fått tak i skikkelig avløp til vasken i båten. Aldri matrester og mais som tetter vasken etter oppvask. Sil til vask,hadde de på watski. 1 1\4 " utløp fra vasken og helt ut gjennom skutesiden. Det blir bra. 38 mm trur jeg det blir. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 29.Januar.2018 Del på Facebook Svart 29.Januar.2018 Lars H. skrev for 22 timer siden: Grunnen til at jeg ønsker bryter på varmtvannsberederen, eg pga. dårlig kapasitet på landstrøm slik at jeg heller kan bruke strøm til feks. en vifteovn. Tæring pga. jordfeil eller annet ved landstrøm, er en ikkesak. Jeg har skilletrafo. Har jeg skjønt det rett ang tæring av strøm? Har skilletrafo, og lurer på om det er mer enn ladere til batteribanker og vv bereder som må gå via skilletrafo? Frittstående viftovn er jo ikke i kontakt med skrog. Og hva med evt oppvaskmaskin? Hva trur du Lars? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Januar.2018 Del på Facebook Svart 29.Januar.2018 Kjør alt du kan via skilletrafo, da blir den som et eget kraftverk 100% skilt fra nettet i land og andre båter. Men OK, en skilletrafo som kan levere 3,6kW (16A) er en god del dyrere enn en på 2,3kW (10A). Så her har jeg "fusket" litt iom. at jeg kun har en trafo på 2kW og har derfor et direkteuttak før skilletrafo til en vifteovn. Etter forskriftene? Ikke vet jeg men kanskje tvilsomt? Men en vifteovn inne i en tørr lugar mener jeg burde være OK. Det samme uttaket bruker jeg til større elektriske arbeidsredskaper når båten står på land. Det har jord fra land helt frem til uttaket, helt etter reglene. Oppvaskmaskin blir vel som en varmtvannstank, uten at jeg helt vet hvordan den er bygget opp. Så den ville jeg nok ha latt gå via trafoen. På koblingsskjemaet mitt er egentlig forbindelsen fra midtuttaket på skilletrafoen til jordplate og batteri minus unødvendig Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Det er mye spennende på gang. Et av de nye produktene er en konverter som omformer analoge signaler til digitalt og gir nmea 2000 opp til f.eks. plotteren. Da vil man kunne knytte til seg info fra div. tanker ombord ol. Skal se om jeg får lånt slikt utstyr til test. Info jeg sitter på nå er at det ikke skal koste skjorta heller. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Astor det er bare å få denne testen igang går og klør etter en omformer fra analoge til digitale signaler fra motor data . jeg vrir meg i hode over hvor mye tull det er med analoge instrumenter.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Takk for info Lars. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 (redigert) Tom Rør skrev On 27.1.2018 at 21.41: Ikke gjort noe med båten, men vært på befaring på årets sommerhavn. Spennende? De har veldig god fiskesuppe der men er litt dyr på drivstoff. Da er det Lekteren på Nøkledypet som gjelder. Ellers kort vei til alt som er godt. Bruker området til bårskolen om vinteren når isen nekter meg adgang på Edholmen??? Redigert 1.Februar.2018 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 2.Februar.2018 Del på Facebook Svart 2.Februar.2018 (redigert) Solgte skjærgårdsjeepen i dag.... Nå blir det vannscooter.... Redigert 2.Februar.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Skiftet begge sinkanodene på min Vilvo D6-435. Nesten halve anoden var borttært. Bildet viser NY sink med delenummer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jtfidje Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Kjøpt meg ny motor til båten i går! Det blir greit tenker jeg :-) En overhalt Yanmar 4JH3E som skal erstatte min Perkins 4.108. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Hentet den nye mikro/grillen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SixPence Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 I dag har jeg ordnet med landstrøm til båten. Tenkte at jeg kunne bruke en automat bryter som styrer når jeg vil gi strøm til båten og stenge av slik at jeg unngår tæring ellers. Strøm inn vil gå til lading av batteri. Tenkte at dette vil være en lur ide da jeg er bortreist 4 uker i slengen. Tenkte at jeg kunne stille inn slik at jeg lader batteriet f.eks onsdag i 24 timer, så stenge av til neste onsdag. Gikk ut i garasjen og letet gjennom elektro kassen og fant en bryter, men dessverre ser det ut til at den kun bryter den ene polen, ikke bryter den jordingen heller Noen som vet om det finnes en slik type bryter? En som bryter begge poler samt jordingen? legger ved bilde at den jeg har hjemme Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Hvordan i alle dager kom du til å tenke på hva som brytes i et slikt tidsur? Men du fikk uansett meg til å finne frem multimeteret. Jeg har et par lignende timere som brukes til å slå lyset på og av hjemme når jeg er ute med båten for at det skal se bebodd ut hjemme. At ikke jord brytes, vil jeg se på som greit, men begge fasene burde brytes når enheten er i AV tilstand. Men sannelig, det er akkurat likt for mine enheter, kun den ene fasen brytes mens den andre og jord går rett igjennom. Men at det skulle være et problem slik jeg bruker de, kan jeg ikke se. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
SixPence Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Lars H. skrev 38 minutter siden: Hvordan i alle dager kom du til å tenke på hva som brytes i et slikt tidsur? Men du fikk uansett meg til å finne frem multimeteret. Jeg har et par lignende timere som brukes til å slå lyset på og av hjemme når jeg er ute med båten for at det skal se bebodd ut hjemme. At ikke jord brytes, vil jeg se på som greit, men begge fasene burde brytes når enheten er i AV tilstand. Men sannelig, det er akkurat likt for mine enheter, kun den ene fasen brytes mens den andre og jord går rett igjennom. Men at det skulle være et problem slik jeg bruker de, kan jeg ikke se. Hehe, tenker stadig på mye rart ikke sikkert alt har like mye for seg. Ser Clas Ohlson selger jordfeilbrytere som er portable, kanskje like greit å sette inn en slik, så kan jeg bruke autobryteren til å få laded batteriene litt når jeg er ute på jobb. https://www.clasohlson.com/no/Jordfeilbryter/32-3492 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Ikke i dag men i går hadde jeg fri fra jobben og dro ned til båten for å jobbe med oppgradering av el. anlegget. Hyggelig jobb det men det var alt for kald for en stakkers Australske, selv om jeg har bodd i Norge i snart 30 år. Minus 17 opp i båten! Jeg har jo en liten vifteovn men det hjalp ikke en døtt. Eber-varmeren fikk jeg heller ikke i gang før like før jeg var ferdig. Stiv, støl og forfrossen etter endte dagen men fikk gjort det jeg skulle. Skulle tatt fri i dag isteden for det va bare 6 minus i dag. J Notat til meg selv. Ikke ha på vernestøvler med ståltupp når det er 17 minus. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Siden det er varmegrader her nå, benyttet jeg anledningen til å "kinne" motoren i noen sekunder. Dette for å få flyttet litt på stemplene, som jo har stått i samme posisjon helt siden august/september. Og med dette tiltaket har man vel også fått smurt litt olje rundt omkring på evt. tørre/oljefattige områder inne i motoren..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 jma001 skrev for 13 timer siden: Siden det er varmegrader her nå, benyttet jeg anledningen til å "kinne" motoren i noen sekunder. Dette for å få flyttet litt på stemplene, som jo har stått i samme posisjon helt siden august/september. Og med dette tiltaket har man vel også fått smurt litt olje rundt omkring på evt. tørre/oljefattige områder inne i motoren..... Ja det er nok langt bedre å bare "tørne" motoren litt, i stedet for å starte den og la den gå 5 min på tomgang slik en del har for vane å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 Idag har jeg lekt isbryter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 Det er ganske spesielt og kjøre i is. Artig Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 Vasket over interiøret med JO-NI. Nå er alt mye bedre.... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 Ida Marie III skrev for 13 timer siden: Ja det er nok langt bedre å bare "tørne" motoren litt, i stedet for å starte den og la den gå 5 min på tomgang slik en del har for vane å gjøre... Hvorfor det? Ser ikke problemet med og starte motor etter tre måneder og la den gå litt? selve kjernen blir fort varm.. olja vil nå uansett renne ned etter stopp uansett om du bare kjører den på startmotor. Og den er nok ikke tørr på tre måneder heller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Autofil Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 Båten ligger et godt stykke unna på vinterlagring men da blir det jo så man sitter i sofaen og bestiller deler på nett Så i dag fikk jeg Mercury Vessel View Mobile i posten, skal brukes på vår Cummins Mercruiser QSD 350. Skal bli godt å ha kontroll på eventuelle feilkoder selv Skal bytte navigasjon og supplere med bla.a radar, AIS og VHF så jeg må vel sende en mail til ulike forhandlere en dag å be om pristilbud Det frister jo både med hydraulisk styring, autopilot samt Zipwake også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 8.Februar.2018 Del på Facebook Svart 8.Februar.2018 Var forbi båden og tjekke status på installationen af autopilot. Fremskridt! Ser ud som om det kun er hydraulikken og pumpen der mangler. Ellers er det meste på plads. Næste uge er planen el-toilet og ugen efter nyt instrumentbræt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Mottatt inverter som skal monteres til uken. 1500 watt ren sinus. Blir jobb til uken, samt oljeskift med filter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Montert putene tilbake etter omtrekking. Valget fallt på Antrasit Nirox. Den er litt mørk, men trøster meg med at lyset er dårlig under presenningen. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.