Jump to content

Edit History

Landcrab

Landcrab

Overhalte vinsjen i går/forrigårs. Lurte på hvorfor den hang litt på «halv tolv», så tenkte det var greit å ta en titt under plastdekselet. Vinsjen satt kun fast i kablene! Alt av fester osv var helt irret helt bort. Her har nok forrige eier levd lykkelig uvitende om det nødvendige tilsynet av vinsjen, for ikke å si meg selv..

 

Det er jammen viktig å spyle å smøre disse vinsjene!

07B1402C-AFB8-4560-AE27-EF3A1D080D97.jpeg.1dff67b50a64f74adf8563f74a3b2405.jpeg

E424464D-C94A-4389-9A99-6788C2CD579B.jpeg.b262683977976dc4a86a15c9af51aba0.jpeg

 

 

Her var det bare å kaste seg rundt, kan ikke ha driftstans når det er så fin sommer ute. Lurte først på om jeg måtte bytte hele dri**n,  til 16 000, men selve girhuset og motoren så temmelig grei ut, så hadde lyst til å sjekke mulighetene for å skaffe deler i stedet. Heldigvis har vinsjkompaniet.no tatt over Ilas produktene, så de hadde alt på lager. Bestilte ny monteringsplate(nå i kompositt), nye gear-labber , pakninger og noen nye umbraco skruer(måtte banke inn torxfor å få de ut). Stor takk til Vinsjkompaniet som svarte kjapt og sendte sakene samme dag. Glad jeg ikke har en Kina-vinsj.

 

I følge netbaat.no(som er Ilas forhandler) så skal gearet ha 100ml 80w-90 på olje. Hadde litt SAE90 girolje stående, så fikk den fikk ny girolje i samme slengen.  

 

Selve girhuset var ganske rustent, så det fikk et par runder med noe rustmiddel fra Biltema, og så et par runder med Hammerite. Tror det hjelper en liten stund i hvert fall. 

 

Delene kom etter 1.5 døgn og alt så ut til å klaffe, men så fant jeg (typisk nok) ut at jeg også måtte ha noen oljetetningsringer for gearlabbene som sitter på girhuset. Ikke noe big deal, men en dag til helg og litt krise å vente manger dager på deler. Bestemte meg for å ta en fridag og kjøre innom Vinsjkompaniet i Oslo for å hente det der, drøye tre timer tur/retur. Heldigvis fant jeg ut at det kunne være en idé å kjøre innom den lokale Tools-sjappa. Tools hadde ikke oljetetningsringene, men han tipset med om Mets Hydraulikk på Sem utenfor Tønsberg, han hadde vist det meste i pakninger og simmeringer. Hadde ikke trua, men det var forsåvidt på veien mot Oslo. Og jaggu tok det ikke Mets mer enn minuttet å finne akkurat disse rare pakningene jeg trengte, snakk om flaks!

 

En del timer senere, tre verktøy i vannet, to montering/avmonteringer(fordel at labbene står samme vei osv..), mange blåmærker, blod, svette, borring og saging, så var alt det gamle ute og det nye på plass. Helgen var reddet ??

 

Ganske fornøyd med resultatet. Og hvis noen andre har problemer med Ilas Captain C 1000 watt vinsj, eller tilsvarende fra Ilas, vil jeg anbefale dette fremfor å kjøpe helt ny vinsj. 

7914ADF9-E8A7-4247-BC62-D0C4C410C003.jpeg.149e2316e20c26e2170a357403f69734.jpeg

 

FD848C4E-C85F-4E97-A4A1-6394B251FE61.jpeg.19ac1b4aacbbe3ef0cd315646f934419.jpeg

  

247A4983-577A-47DB-B969-0899607D2BC6.jpeg

Landcrab

Landcrab

Overhalte vinsjen i går/forrigårs. Lurte på hvorfor den hang litt på «halv tolv», så tenkte det var greit å ta en titt under plastdekselet. Vinsjen satt kun fast i kablene! Alt av fester osv var helt irret helt bort. Her har nok forrige eier levd lykkelig uvitende om det nødvendige tilsynet av vinsjen, for ikke å si meg selv..

 

Det er jammen viktig å spyle å smøre disse vinsjene!

07B1402C-AFB8-4560-AE27-EF3A1D080D97.jpeg.1dff67b50a64f74adf8563f74a3b2405.jpeg

E424464D-C94A-4389-9A99-6788C2CD579B.jpeg.b262683977976dc4a86a15c9af51aba0.jpeg

 

 

Her var det bare å kaste seg rundt, kan ikke ha driftstans når det er så fin sommer ute. Lurte først på om jeg måtte bytte hele dri**n,  til 16 000, men selve girhuset og motoren så temmelig grei ut, så hadde lyst til å sjekke mulighetene for å skaffe deler i stedet. Heldigvis har vinsjkompaniet.no tatt over Ilas produktene, så de hadde alt på lager. Bestilte ny monteringsplate(nå i kompositt), nye gear-labber , pakninger og noen nye umbraco skruer(måtte banke inn torxfor å få de ut). Stor takk til Vinsjkompaniet som svarte kjapt og sendte sakene samme dag. Glad jeg ikke har en Kina-vinsj.

 

I følge netbaat.no(som er Ilas forhandler) så skal gearet ha 100ml 80w-90 på olje. Hadde litt SAE90 girolje stående, så fikk den fikk ny girolje i samme slengen.  

 

Selve girhuset var ganske rustent, så det fikk et par runder med noe rustmiddel fra Biltema, og så et par runder med Hammerite. Tror det hjelper en liten stund i hvert fall. 

 

Delene kom etter 1.5 døgn og alt så ut til å klaffe, men så fant jeg (typisk nok) ut at jeg også måtte ha noen oljetetningsringer for gearlabbene som sitter på girhuset. Ikke noe big deal, men en dag til helg og litt krise å vente manger dager på deler. Bestemte meg for å ta en fridag og kjøre innom Vinsjkompaniet i Oslo for å hente det der, drøye tre timer tur/retur. Heldigvis fant jeg ut at det kunne være en idé å kjøre innom den lokale Tools-sjappa. Tools hadde ikke oljetetningsringene, men han tipset med om Mets Hydraulikk på Sem utenfor Tønsberg, han hadde vist det meste i pakninger og simmeringer. Hadde ikke trua, men det var forsåvidt på veien mot Oslo. Og jaggu tok det ikke Mets mer enn minuttet å finne akkurat disse rare pakningene jeg trengte, snakk om flaks!

 

En del timer senere, tre verktøy i vannet, to montering/avmonteringer(fordel at labbene står samme vei osv..), mange blåmærker, blod, svette, borring og saging, så var alt det gamle ute og det nye på plass. Helgen var reddet ??

 

Ganske fornøyd med resultatet. Og hvis noen andre har problemer med Ilas Captain C 1000 watt vinsj, eller tilsvarende fra Ilas, vil jeg anbefale dette fremfor å kjøpe helt ny vinsj. 

7914ADF9-E8A7-4247-BC62-D0C4C410C003.jpeg.149e2316e20c26e2170a357403f69734.jpeg

 

FD848C4E-C85F-4E97-A4A1-6394B251FE61.jpeg.19ac1b4aacbbe3ef0cd315646f934419.jpeg

 

247A4983-577A-47DB-B969-0899607D2BC6.jpeg

Landcrab

Landcrab

Overhalte vinsjen i går/forrigårs. Lurte på hvorfor den hang litt på «halv tolv», så tenkte det var greit å ta en titt under plastdekselet. Vinsjen satt kun fast i kablene! Alt av fester osv var helt irret helt bort. Her har nok forrige eier levd lykkelig uvitende om det nødvendige tilsynet av vinsjen, for ikke å si meg selv..

 

Det er jammen viktig å spyle å smøre disse vinsjene!

07B1402C-AFB8-4560-AE27-EF3A1D080D97.jpeg.1dff67b50a64f74adf8563f74a3b2405.jpeg

E424464D-C94A-4389-9A99-6788C2CD579B.jpeg.b262683977976dc4a86a15c9af51aba0.jpeg

 

 

Her var det bare å kaste seg rundt, kan ikke ha driftstans når det er så fin sommer ute. Lurte først på om jeg måtte bytte hele dri**n,  til 16 000, men selve girhuset og motoren så temmelig grei ut, så hadde lyst til å sjekke mulighetene for å skaffe deler i stedet. Heldigvis har vinsjkompaniet.no tatt over Ilas produktene, så de hadde alt på lager. Bestilte ny monteringsplate(nå i kompositt), nye gear-labber , pakninger og noen nye umbraco skruer(måtte banke inn torxfor å få de ut). Stor takk til Vinsjkompaniet som svarte kjapt og sendte sakene samme dag. Glad jeg ikke har en Kina-vinsj.

 

I følge netbaat.no(som er Ilas forhandler) så skal gearet ha 100ml 80w-90 på olje. Hadde litt SAE90 girolje stående, så fikk den fikk ny girolje i samme slengen.  

 

Selve girhuset var ganske rustent, så det fikk et par runder med noe rustmiddel fra Biltema, og så et par runder med Hammerite. Tror det hjelper en liten stund i hvert fall. 

 

Delene kom etter 1.5 døgn og alt så ut til å klaffe, men så fant jeg (typisk nok) ut at jeg også måtte ha noen oljetetningsringer for gearlabbene som sitter på girhuset. Ikke noe big deal, men en dag til helg og litt krise å vente manger dager på deler. Bestemte meg for å ta en fridag og kjøre innom Vinsjkompaniet i Oslo for å hente det der, drøye tre timer tur/retur. Heldigvis fant jeg ut at det kunne være en idé å kjøre innom den lokale Tools-sjappa. Tools hadde ikke oljetetningsringene, men han tipset med om Mets Hydraulikk på Sem utenfor Tønsberg, han hadde vist det meste i pakninger og simmeringer. Hadde ikke trua, men det var forsåvidt på veien mot Oslo. Og jaggu tok det ikke Mets mer enn minuttet å finne akkurat disse rare pakningene jeg trengte, snakk om flaks!

 

En del timer senere, tre verktøy i vannet, to montering/avmonteringer(fordel at labbene står samme vei osv..), mange blåmærker, blod, svette, borring og saging, så var alt det gamle ute og det nye på plass. Helgen var reddet ??

 

Ganske fornøyd med resultatet. Og hvis noen andre har problemer med Ilas Captain C 1000 watt vinsj, eller tilsvarende fra Ilas, vil jeg anbefale dette fremfor å kjøpe helt ny vinsj. 

7914ADF9-E8A7-4247-BC62-D0C4C410C003.jpeg.149e2316e20c26e2170a357403f69734.jpeg

 

FD848C4E-C85F-4E97-A4A1-6394B251FE61.jpeg.19ac1b4aacbbe3ef0cd315646f934419.jpeg

247A4983-577A-47DB-B969-0899607D2BC6.jpeg

Landcrab

Landcrab

Overhalte vinsjen i går/forrigårs. Lurte på hvorfor den hang litt på «halv tolv», så tenkte det var greit å ta en titt under plastdekselet. Vinsjen satt kun fast i kablene! Alt av fester osv var helt irret helt bort. Her har nok forrige eier levd lykkelig uvitende om det nødvendige tilsynet av vinsjen, for ikke å si meg selv..

 

Det er jammen viktig å spyle å smøre disse vinsjene!

07B1402C-AFB8-4560-AE27-EF3A1D080D97.jpeg.1dff67b50a64f74adf8563f74a3b2405.jpeg

E424464D-C94A-4389-9A99-6788C2CD579B.jpeg.b262683977976dc4a86a15c9af51aba0.jpeg

 

 

Her var det bare å kaste seg rundt, kan ikke ha driftstans når det er så fin sommer ute. Lurte først på om jeg måtte bytte hele dri**n,  til 16 000, men selve girhuset og motoren så temmelig grei ut, så hadde lyst til å sjekke mulighetene for å skaffe deler i stedet. Heldigvis har vinsjkompaniet.no tatt over Ilas produktene, så de hadde alt på lager. Bestilte ny monteringsplate(nå i kompositt), nye gear-labber , pakninger og noen nye umbraco skruer(måtte banke inn torxfor å få de ut). Stor takk til Vinsjkompaniet som svarte kjapt og sendte sakene samme dag. Glad jeg ikke har en Kina-vinsj.

 

I følge netbaat.no(som er Ilas forhandler) så skal gearet ha 100ml 80w-90 på olje. Hadde litt SAE90 girolje stående, så fikk den fikk ny girolje i samme slengen.  

 

Selve girhuset var ganske rustent, så det fikk et par runder med noe rustmiddel fra Biltema, og så et par runder med Hammerite. Tror det hjelper en liten stund i hvert fall. 

 

Delene kom etter 1.5 døgn og alt så ut til å klaffe, men så fant jeg (typisk nok) ut at jeg også måtte ha noen oljetetningsringer for gearlabbene som sitter på girhuset. Ikke noe big deal, men en dag til helg og litt krise å vente manger dager på deler. Bestemte meg for å ta en fridag og kjøre innom Vinsjkompaniet i Oslo for å hente det der, drøye tre timer tur/retur. Heldigvis fant jeg ut at det kunne være en idé å kjøre innom den lokale Tools-sjappa. Tools hadde ikke oljetetningsringene, men han tipset med om Mets Hydraulikk på Sem utenfor Tønsberg, han hadde vist det meste i pakninger og simmeringer. Hadde ikke trua, men det var forsåvidt på veien mot Oslo. Og jaggu tok det ikke Mets mer enn minuttet å finne akkurat disse rare pakningene jeg trengte, snakk om flaks!

 

En del timer senere, tre verktøy i vannet, to montering/avmonteringer(fordel at labbene står samme vei osv..), mange blåmærker, blod, svette, borring og saging, så var alt det gamle ute og det nye på plass. Helgen var reddet ??

 

Ganske fornøyd med resultatet. Og hvis noen andre har problemer med Ilas Captain C 1000 watt vinsj, eller tilsvarende fra Ilas, vil jeg anbefale dette fremfor å kjøpe helt ny vinsj. 

7914ADF9-E8A7-4247-BC62-D0C4C410C003.jpeg.149e2316e20c26e2170a357403f69734.jpeg

 

247A4983-577A-47DB-B969-0899607D2BC6.jpeg



×
×
  • Create New...