
Chris284
Har slått fast at blybatteri er ut som forbruks batterier. Så fremtiden med bedre batteri teknologi
er her.
Erstatter et 115 Ah bly på ca 30 kg med et 60Ah Lifepo4 som veier 12 kg.
Kapasiteten på 60Ah tilsvarer ca det man får ut av et 115Ah batteri.
Kjøpte 4 stk 3,2volt 60Ah prisme celler fra en leverandør som solgte ut noen batterier
fra lager. De var lagret i olje og er ca full kapasitet etter å ha ladet opp hver celle til 3.4volt før
sammenkobling. har montert en BMS så opp og ut lading blir kontrollert.
Har og kjøpt 4 stk 3,2volt 100Ah sinopoly batterier fra overskuddslager i USA og skal ha de og til forbruk. Så da har jeg dekket det meste av forbruk med 160Ah lifepo4 som tilsvarer ca det doble som jeg måtte bruke med blybatterier.
Lading vil foregå med en 20A lader som er beregnet for lifepo4 (cc cv), stopper på 14.4 volt. I tillegg
til BMS som og bryter lading eller utlading.
Har og kjøpt inn en regulator som kan kobles til motorens generator og som kutter lading ved valgt verdi.
Lading vil og skje med 100W solpanel og regulator innstilt til lefepo4.
Har fortsatt blybatteri til start da lifepo4 batterier som kan gi 1000cca til dieselmotorene blir forholdsvis
dyrt.
BIldet viser batteriet med lading fra solcelle panel og mppt regulator.